/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
gåtur
Fra : berthaprop
Vist : 623 gange
50 point
Dato : 12-10-05 16:20

Hvor langt kan man gå med en hvalp på 6 måneder?. Det er en stor race

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 12-10-05 16:56

Det der svarer til ca en ½ time med pause kan du gå en time, men gå aldrig længere end du vil gå i regnvejr.
Hunden har ingen begrænsninger, men det har du, for den vil følge dig ind til du stopper. Så det er op til dig hvor lang en tur skal være. En ung hund bliver træt når du bliver træt af at gå, seriøst gå du en km så er det en km hver dag gå du to km er det to km hver dag tænk over det.
Du skal ikke være bange for at komme til at overmotionere den det kan ikke lade sig gøre, hvis du tager tingene fornuftigt.
Så lav du en plan for hvor meget du vil gå med den hver dag og hold dig til det med lidt afvekslinger i turen så det ikke bliver dem samme vej hvergang. God tur -- vuf.
MVH Bevi54

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 12-10-05 17:33

Når din hund virker træt og får en sejlende gang, har i gået for langt. Så når du ved hvor langt der er til det punkt deler du det med 2 (da i jo skal hjem igen) og trækker lidt fra så er det ikke formeget. Du må bare ikke pæse den frem hverken i fart eller længde.
M.v.h.
Kim

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 12-10-05 17:35

--Kommer an på konditionen, -både hvalpens og førerens ..

Kommentar
Fra : mnistad

Dato : 12-10-05 21:12

Hej berthaprop

Det ville igen være godt hvis du havde skrevet hvilken race/ type hund det er snak om.
Men for de fleste racer vil det gælde, at du vil blive ”slidt” før hunden. Her taler vi om almindelige gåture uden yderligere belastning. Gå du bare og god tur

MVH Martin

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 13-10-05 15:00

i den alder har din hund godt af at komme ud og nrænde noget krudt af :) så du går bare til den begynder at virke træt.....

Kommentar
Fra : vesterbo

Dato : 14-10-05 19:17

Hvor stor er racen / hvilken race er det?

Hvad med at spørge opdrætteren, som vel har noget erfaring med racen?

Ellers Dansk Kennel Klub

Kommentar
Fra : vesterbo

Dato : 15-10-05 12:35

Det har ikke noget med kondition at gøre.

Hunde- og hvalpebøgerne advarer mod at gå for lange ture med hvalpe. Knogler og led kan tage skade. De advarer også mod at cykle med hunden, før den er 1 år gammel- store racer vistnok 1½ år.

Hilsen
Vesterbo

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 15-10-05 16:52

Hej alle
Alt er jo relativt, hvis du går med din hund på en trænings plads går du i en time hvor du går små korte gå ture ad gangen, så derfor er alt relativt. Der er jo ingen der har sagt at der skal gås en lang march på f.eks 50 km meter, hvad nok også er utænkeligt i det her tilfælde. En moderat gåtur tager en stor hund ikke skade af, rent afstands mæssigt vil en lille tur på ½ km frem og ½ km tilbage være en god start og kan udvides efter den tobenedes temperament, for det er jo os der sætter tempoet på hvor langt der bliver gået. Så jag dog ikke en forskækkelse ind i det stakkels menneske som er i tvivl, men vejledning med fornuft er godt og der er nu givet en masse gode tips til brugeren, så er det op til hende at komme med et modsvar.

Forsat God Weekend til jer alle.

MVH Bevi54

Kommentar
Fra : vesterbo

Dato : 15-10-05 21:40

Hej igen

Der er forhåbentlig ingen, der jager forskrækkelser ind i nogen.

Jeg er helt enig med dig i, at ½ km ud og ½ km hjem er en god start, og en "moderat gåtur", som du skriver, kan jeg fuldt ud tilslutte mig og også det om træningspladsen. Det er jo netop det ekstreme, vi skal undgå.

Man skal tænke på, at det er en hund i voksealderen og så bruge sin sunde fornuft.

Jeg skrev blot, hvad der står i den anerkendte litteratur, hvad dyrlægerne siger, og hvad der står i dyreværnsloven - altså kolde, kontante facts, som man alligevel skal vide som hundeejer, og jeg går ud fra, at det var, hvad berthaprop spurgte om.

Link til dyreværnsloven: http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20050034429-REGL

Se især § 1, 2 og 28. § 28 omhandler netop overanstrengelse af dyr.

Jeg håber således ikke, at jeg har forskrækket nogen, det var i hvert fald ikke meningen.

Selv god weekend til jer alle.

Mange hilsner
Vesterbo

Kommentar
Fra : elskerdyr

Dato : 19-10-05 19:49

Jeg har læst om det, og du skal cika regne med en ½ time om dagen

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 19-10-05 20:44

½ time ad gangen mener du vel ? den er et ½ år og er dejlig aktiv på det tidspunkt og et kvarter frem og et kvarter tilbage er ikke urimeligt, for så stor en hund. Vil jeg mene.
Mvh Bevi54