/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
Inkasso efter 7dage ?
Fra : onlymora99
Vist : 2197 gange
100 point
Dato : 12-10-05 14:04

Er blevet lidt uvenner med vores udlejer, og da vi så misser en husleje (Ville betale den på torsdag) slår han til.

Vi modtager i dag brev fra en advokat om manglende husleje for oktober.
Vores lejekontrakt siger vi skal betale den 5. og lejeloven siger det er rettidigt hvis der betales senest 3hverdage efter det, altså den 8.

Så han kan vel egentlig først se vi ikke har betalt til tiden om morgen den 9, hvor vi modtager brevet den 10. ret hurtig.

Men til spørgsmålet, må hans advokat opkræve inkasso ved første skrivelse ?

I brevet står der
Skyldig husleje 5370 (rigtigt)
Påkravsgebyr 209,40
Inkasso omkostninger 900
Total 6479,40

Jeg har læst lidt rundt omkring og mener at der kun må kræves inkasso 10dage efter man er advaret, og hver rykker kun må koste 100kr ?

Er de gebyrer rimelige ? og hvis ikke hvad gør vi så ? skal man køre sag mod advokaten eller udlejeren ?

Vil gerne havde nogle § der beskriver de relevante regler

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 12-10-05 15:15

hvis du stadig vil have tag over hovedet, er du nok nødt til at betale regningen. så må du tage slagsmålet senere. og så synes jeg at du skal få huslejebetalingen over på din betalingsservice i banken. det kan spare dig for mange ærgelser i fremtiden.
mht. relevante regler, tror jeg du kan finde dem i lejeloven.
kig også lige på din lejekontrakt, for der kan godt være faldgruber du måske har overset
du kan også tage kontakt til din advokat, men han vil sikkert se penge for sit arbejde, så hvis du har mulighed for en rolig og fornuftig snak med udlejer, er det helt sikkert den bedste måde at blive problemet kvit

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-10-05 15:38

Jeg syntes trimare46, kommer med et godt forslag, men er det ikke nok, kan du også rette henvendelse til

http://www.llo.dk/

Kommentar
Fra : oberwelt

Dato : 12-10-05 17:46

Du skal læse lejeloven. Udlejer har krav på et påkravsgebyr og inkassoomk. er fastsat ud fra hovedstolsbeløbet, som er kr. 900,0 for beløb ml. 5.001 - 10.000,00 så det er også godt nok.

Det er sjældent at advokater tager større gebyrer end de må fordi der kan klages til advokatnævnet over dem og de får en bøde på min. 5000 hvis de har gjort det.

Kommentar
Fra : onlymora99

Dato : 12-10-05 18:01

Ja, de 900kr er sikkert rigtigt nok, men må de opkræves uden nogen varsel.
Inkasso skal jo varsles med 10dage, her er der ingen varsel og den udsendes 1 dag efter sidste rettige betaling (Vores udlejer kan jo ikke engang være sikker på vi ikke havde overført mandag, da der godt kan gå et par dage mellem banker)

Kommentar
Fra : oberwelt

Dato : 12-10-05 18:57

Der gælder andre regler omkring husleje da den jo forfalder fast hver måned og dermed skal man jo kunne nå at få den ene måned ind, iden den anden forfalder

Jeg skal lige finde det

Accepteret svar
Fra : oberwelt

Modtaget 100 point
Dato : 12-10-05 19:03

ups jeg var for hurtig - godtnok er der andre regler for huslejeink. men 10 dages fristen gælder.

http://www.familieadvokaten.dk/Breve-700/b700-503.html

med hensyn til din bemærkning om, at der godt kan gå et par dage mellem bankoverførsler, så er det altså ikke gyldig grund, hvis advokaten skriver at beløbet skal være ham I HÆNDE inden 10 dage. Så er det din pligt at sørge for at betaling sker således, dvs. du skal betale 8 dage senere så beløbet kan NÅ at blive overført, det er netop derfor du får 10 dage. Det er ikke 10 dages yderligere kredit men tid til at finde penge og få dem afsted.

Kommentar
Fra : oberwelt

Dato : 12-10-05 19:07

iøvrigt mener jeg du skal sige til advokaten at du vil indklage ham for adv. nævnet da han har overtrådt god advokatskik. Han burde kunne regne ud, at du ikke har fået 10 dages frist.

Godkendelse af svar
Fra : onlymora99

Dato : 13-10-05 08:54

Tak for svaret oberwelt.

Har snakket med udlejer som ikke rigtig kan gøre noget ved hvad de har opkrævet.
Og har hertil morgen haft fat i advokaten som var meget fornærmet over jeg stillede spørgsmål ved hans skrivelse men dog godtog at jeg kun skulle betale de 209,40kr (+husleje) i første omgang, han ville dog ikke afvise at de senere opkræver de 900kr, så jeg informerede ham i samme samtale om at jeg så indbringer det for advokat nævnet hvortil han svarede "Det er i din ret farvel", ikke videre professionelt, bliver interesant at se om de opkræver det senere og for hvad.

Nå jeg vil smutte i deres bank og betale for ikke at komme i problemer med de mener de får det for sent.

Kommentar
Fra : oberwelt

Dato : 13-10-05 18:06

Det er kun trusler om at opkræve senere for hvis man har sin ret til inkassosalær så holder man ved. Jeg arbejder selv med inkasso til daglig som jurist på et advokatkontor, og vi giver ikke ved dørerne hvis vi ved vi har ret, men det virker jo bedre at sige som advokaten gør end at indrømme at man har lavet en fejl. Det er jo ikke advokaten selv der har skrevet brevet men en sekretær, der bare har gjort som man plejer uden at tænke på om 10 dages fristen kunne være overholdt.

Godt gået for ret skal være ret. Advokater skal sgu opføre sig ordentlig ellers får hele standen et dårligt ry