/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Yndlingsbøger
Fra : Mallie
Vist : 562 gange
100 point
Dato : 12-10-05 11:29

Der er ikke noget som en god bog, men jeg kunne godt bruge lidt ny inspiration

Derfor vil jeg gerne høre hvad I kan anbefale.

Jeg læser alt fra Harry Potter, til krimi og kærlighed, historiske romaner etc. Det eneste jeg ikke gider er gys og science fiction

P.s. Jeg er altså voksen på trods af at jeg læser Harry Potter *G*

Accepteret svar
Fra : vaxen

Modtaget 110 point
Dato : 12-10-05 11:31

Hvis du endnu ikke har læst "Da Vinci mysteriet" og "Engle og Dæmoner", så er det bare om at komme i gang!!

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 12-10-05 11:31

Begge skrevet af Dan Brown, forresten

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 12-10-05 11:38

Uhh, det kommer til mig

Hannah-trilogien, der starter med bogen "Hannahs hjerte" er også rigtig god! Bøgerne er skrevet af Margaret Lawrence. De kan vel kategoriseres som historiske kriminalromaner, som handler om en ugift jordemoder i tiden omkring 1850´erne vil jeg tro... Brandgode bøger!! Med mordgåder og det hele

Og så klassikeren "Vilde svaner". Det er bare en bog, der må og skal læses. Den handler om kina under mao... Chokerende læsning!

Vaxen

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 12-10-05 11:39

Personligt kan jeg ikke få nok af "Ringenes Herre". Har læst trilogien 4 gange (inkl. forbogen Hobitten). Men Tolkien har skrevet en del andre bøger, og alle kan anbefales.

"Dinas Bog" af Herbjørg Wassmo, er bestemt også rigtig god læsning...

Vh fluffy

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 12-10-05 11:44

Glemte John Grisham... "Firmaets Mand", "Pelikan Notatet", "Klienten", og "Dødskammeret"....

Vh fluffy

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 12-10-05 12:13
Kommentar
Fra : MarleneP

Dato : 12-10-05 12:18

Jan Guillou: Vejen til Jerusalem, Tempelridderen, Riget ved vejens ende + Arven efter Arn er nok de mest spændende historiske romaner jeg nogensinde har læst. Tyvenes marked af samme forfatter er en yderst velskrevet krimi med en kvindelig strisser som hovedperson (Et af de sjældne tilfælde, hvor jeg synes en mandlig forfatter har ramt rigtigt med en kvindelig hovedperson).
Ellers er der Liza Marklunds krimier: Hedebølge, Paradiset, Prime Time, Nedtælling, og Røde Ulv.

Mvh MarleneP

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 12-10-05 12:37

'Jalna' - en helt fantastisk slægtsroman, jeg startede med at læse bøgerne da jeg var teenager og har nu læst dem 4-5 gange.

Romanen er skrevet af Mazo de lá Roche og foregår i midten af forrige århundrede. Den fortæler om Adelines og Phillips store slægt og deres liv i Canada på godset 'Jalna'.
Adeline er slægtens stammoder.

Begynd på denne slægtsroman (12 bøger) og du får ikke et roligt øjeblik før du er færdig med dem

Desuden er Ingemanns Historiske Romaner helt uovertrufne - uhhhh 'Erik Menveds Barndom' - 'Valdemar Sejr' - 'Kong Erik og de Fredløse' - Prins Otto af Danmark'...osv..

Hm....jeg må vist i gang med at læse dem igen....det er Danmarkshistorie der vil noget

God fornøjelse.

Venlig hilsen vil.du/Dorthe

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-10-05 12:39

Hvis du er til danske forfattere:

Henning Mortensen har lavet en "serie" de seneste år, "Havside sommer" "den røde mandolin" m.fl.

Jane Aamund og Lise Nørgaard er altid godt.

John Nehm, forholdsvis ny forfatter har lavet en trilogi der beskriver livet på landet i Dk frem til slutningen af 2. Verdenskrig.

Erik Ålbæk Jensen "Særlige vilkår" For øvrigt en af de bedste bøger jeg nogensinde har læst.

Christian Kampmann: Serien om "Familien Gregersen" - er filmatiseret for kort tid siden.

mvh dova

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 12-10-05 12:59

Dan Turéll : "Vangede Billeder" læste den for et års tid siden. Da jeg startede på den kunne jeg ikke lægge den fra mig igen... læste den i en køre...

Vh fluffy

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 12-10-05 13:30

Wilbur Smith- Monsun. Forrygende spændingsbog fra Afrika i 1700 tallet.

Mikkel Plum-Bombarder hovedkvarteret. Hvad venstrefløjen sagde, skrev og bedrev fra Stalins død,
til murens fald.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 12-10-05 13:42

Politikkens Havebogen
Politikkens Nemt med krukker
Søren Dahls Kom i kageform
God mad, let at lave
Grillbogen af Rasmus Kjær

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-10-05 13:56

"Røverhistorier" af høj karat, kan du finde fra Desmond Bagley. Han var en knusende god fortæller og kunne udtænke nogle imponerende plots. Den Gyldne Køl, Menneskejagt og Blind FLugt kan klart anbefales. Nogle helvedes bøger der tigger om at blive læst færdige i en ruf.

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 12-10-05 14:43

Nu er der jo mange former for litteratur. I den mere seriøse genre, er der en mand som Steven Covey, der skriver psykologi/ledelsesmæssige bøger. Hvis du gider bruge tiden lidt på eftertænksomhed og personlig udvikling, kan "Syv gode vaner" anbefales - det er rent faktisk en utrolig interessant bog.

I skønlitteraturen har jeg personligt 2 favoritter: Tom Clancy og Ken Follet.

Tom Clancy skriver typisk (meget tykke) politisk/thrilleragtige bøger, som med en smule fantasi meget ofte læner sig op af virkeligheden og dermed ofte giver mere end bare en almindelig fortælling - der er også god plads til reflektion. Mine favoritter er "The sum of all fears" (som bare er 100 gange bedre end filmen, hvis du har set den) samt "Bjørnen og dragen". Kanon bøger.

Ken Follet trak jeg længe.... konen havde læst en roman af ham, som er megastor (selv i forhold til Clancy), og som handlede om noget så banalt som en kirkebygger i middelalderen. Jeg syntes, at det simpelthen lød for uinspirerende, men da hun blev ved med at sige, at det var noget for mig, tog jeg mig sammen og læste den. Den hedder "Jordens søjler" og er til dato klart den bedste bog, jeg nogensinde har læst. Siden har jeg "samlet til huse" og vel efterhånden fået købt samtlige hans bøger. Han spænder meget vidt - fra middelalderfortællinger, thrillere til krigsromaner - og jeg har endnu tilgode at finde en middel bog fra ham: Han er ganske enkelt en fantastisk fortæller. Læs en i hver genre: "Jordens søjler", "Nulkoden" og "Operation Allike" (eller "Nålens øje" i stedet for den sidste) - du bliver fanget og vil bare have mere

Kommentar
Fra : marian_oxholm

Dato : 12-10-05 15:30

Dinas verden... samt steven kings den grønne mil

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 12-10-05 16:46

Dovaaaaaaaaaaaaa.

John Nehm er ikke ny, bogen Man går ind ad ind port udkom i 1975.

Og trilogien er i 4 bind

Du ramte bare lige en af mine yndlingsforfattere, og lige minus de sidste 4, så har jeg alle hans bøger stående.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-10-05 16:57

Maaaaaj_briiitttt
Jeg kendte så ikke andre end de 4 sidste, han blev i bogklubben reklameret som ny forfatter, og der står heller ikke opført andre bøger...du ved forrest i bogen ved : under "andre udgivelser af samme forfatter"

John Nehm har udgivet den serie , som jeg mener, på 4 bøger.....den første i 2000.

Det er en serie i ....ja, undskyld ikke 3, men 4 bind.

Dagen og vejen
En for alle
Som man sår
I krig og kærlighed

Og det er hans fars liv som beskrives i bøgerne, startende da faderen som 6-årig kommer ud at tjene.

Jeg har læst dem, og de er rigtig gode.

mvh dova

Kommentar
Fra : oberwelt

Dato : 12-10-05 17:40

Sue Grafton har skrevet et hav af kriminalromaner - letfordøjelige spændende og sjove mest til kvinder vil jeg mene.

De hedder A for Alibi, B for noget med B, C med noget for C osv. Jeg mener hun er kommet til R for noget med R

Jeg kunne godt slå op på bibliotekets hjemmeside, men det kan du jo nok også selv.

I samme genre er krimiromanerne om retsmedicineren Kay Scarpetta (en kvinde) jeg kan ikke huske forfatteren, men det kan man nok også se på bibliotekets hjemmeside eller også kan bibliotekaren nok hjælpe.

God læselyst.

Kommentar
Fra : oberwelt

Dato : 12-10-05 17:43

Ov forresten Henning Mankell, svensk forfatter har også skrevet en stribe sammenhængende krimiromaner. Ikke sådan at det er en serie. Hver bog er afsluttet, men man følger den samme krimimand og hans folk.

Så er der også Hanne Vibeke Holst trilogien om en kvinde der bliver gift og får barn m.v. lidt socialrealistisk men god og med kærlighed og problemer i. Også letlæseligt.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 12-10-05 23:21

Dova, de er vildt gode.

Kan du huske filmen: Johnny Larsen?

Den er filmatiseret over disse bøger af Nehm:

Ståsted søges
Man går ind ad en port
Hvor ryger min skorsten

Du må altså læse mere af ham.

Nå, men mine bøger er jo:

Slægten af Gustav Wied
Fiskerne af Hans Kirk
Mit livs hemmelighed af Birthe Haffner

Hele Hulebjørnens klan serien

Og så mit nye fund:

Forfatter Liza Marklund

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 12-10-05 23:28

Nå ja, alt af Johannes Bech Nygård.......

Kommentar
Fra : Sillepigen

Dato : 13-11-05 18:36

Jeg har også lige en serie:
Skammer-serien af Lene Kaaberbøl. Det er børnebøger, men det er Harry Potter vel også :D
I hvertfald er de gode og meget spændende, specielt opgøret i den sidste af de 4 bøger, Skammerkrigen.

God læselyst. Fik lige selv nogle ideer ved at kigge her :D

Mvh Kathrine

Godkendelse af svar
Fra : Mallie

Dato : 05-01-06 13:02

Tak for svaret vaxen.