/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Ansvarlig hed få hjemmeside
Fra : Angband
Vist : 499 gange
200 point
Dato : 11-10-05 14:59

Hej

Jeg sider og laver en hjemmeside med et uploadings system.
Jeg overvejer at lave alle kunne uploade java ting på min side.

Problemet er at jeg ikke ved om jeg skal stå til ansvar hvis der fx er en der uploader virus eller andre ulovlige filer.

/Angband

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 11-10-05 15:52

Du kan sagtens lave en ansvarsfraskrivelse på din hjemmeside. Du skriver gangske enkelt, at din hjemmeside kontrolleres af xxxx (hvad du nu bruger at virusscanner), men at du i øvrigt ikke på nogen måde er ansvarlig for evt. vira eller systemfejl, som måtte opstå pga. downloadede filer.

Gør samtidigt opmærksom på, at download og brug af filer derfor sker på eget ansvar.

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 11-10-05 15:56

Vil lige supplere med, at en aftale pr. definition reelt kun er juridisk bindende, hvis der er mindst 2 parter, der indgår den. Derfor vil det være en god ide at lave en download box, som brugeren ("downloaderen") krydser af, så han/hun kvitterer for, at vedkommende accepterer ovenstående regler. Hermed har du det juridiske på plads.

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 11-10-05 16:01

Et lidt (tungt) eksempel: http://dk.docs.yahoo.com/info/gendk_disclaimer.html

Og lidt fra markedsføringsloven:

2.1.1.5. Det skal klart fremgå, hvad en ansvarsfraskrivelse indebærer. Kunden må ikke kunne blive i tvivl om, hvornår der kan rettes krav mod den erhvervsdrivende, hvis erstatningsansvaret begrænses i forhold til, hvad der ellers måtte gælde efter almindelig aftaleret

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-10-05 16:08

Husk at du ikke kan lave fraskivelse vedrørende andres ophavsret til de ting du stiller til rådighed.

Accepteret svar
Fra : erling_l

Modtaget 200 point
Dato : 11-10-05 16:18

Det har du naturligvis ret i, Bjarne - ikke desto mindre må man jo sige, at ptp eksisterer i bedste velgående - det ene øjeblik hedder det kazaa, det næste ???

Moralen må næsten være, at så længe, man er lille, gør det ikke noget ***ggg***

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-10-05 16:21
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-10-05 16:23
Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 11-10-05 20:09

Hvad man må og hvad der kan anbefales er to ting.
Selv om det kan være juridisk lovligt at have ulovlige ting til at ligge på sin hjemmeside vil jeg absolut ikke anbefale det.
Så du bør, efter min ringe mening, altid godkende det der bliver uploadet, inden det bliver tilgængeligt for andre.

Godkendelse af svar
Fra : Angband

Dato : 30-11-05 18:17

Tak for svaret erling_l.