/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Tyk Olie
Fra : timeglas
Vist : 2277 gange
200 point
Dato : 10-10-05 21:45

Hej

Jeg har en gammel bil som sluger en del olie. Har fået at vide, at den skal have noget tyk olie, men hvordan kan jeg se, at det er tyk olie jeg køber? Hvilken olie skal det være for at den er tyk?

mvh Timeglas

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-10-05 21:56
Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 10-10-05 21:57

DEt lave tal angiver oliens Drøjhed og hvor god den er i frostvejr altså lavt tal tynd olie
Mvh sune

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-10-05 22:02

Men du kan godt rende ind i problemer hvis olien er så tyk at den ikke kommer ind og smører der hvor der ikke er så slidt (eks. hovedlejer)

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 210 point
Dato : 10-10-05 22:04

Hvem har du fået det at vide af??

Det hjælper ikke meget på forbruget med tykkere olie, tværtimod kan din motor tage skade hvis du kommer noget på der er tykkere end instruktionen foreskriver.
(ikke fordi det måske ville gøre så meget med en i forvejen slidt motor, men sådan er det )

mvh dova

Kommentar
Fra : pims

Dato : 10-10-05 22:41

En slidt motor bør nok ha' 15w-40 olie, men den vil sikkert fortsætte med at bruge olie.
Men hvis motoren er tæt, så er 10w-40 (lidt tyndere olie) at foretrække i de kolde vintermåneder. Det slider mindre ved koldstart. Men vil du olieforbruget til livs, så skal du enten skaffe en anden motor eller en anden bil. Held og lykke med det.
Mvh. Pims

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-10-05 00:15

I fordums tider da jeg var ung var tolerancerne i motorerne så store, at man skulle brugere tykkere olier end i dag, som for eksempel 20/50 hvor Duckhams var det foretrukne mærke fordi det vitterligt nedsatte olieforbruget på slidte motorer. Jeg tror nu at det skyldes, at olien var mindre selvrensende og derfor tillod dannelse af sodlag der kunne nedsætte olieforbruget, men i dag kan jeg ikke se at du skulle få meget glæde af at bruge tykkere olie. Det frarådes at bruge fuld- eller delsyntetisk olie på ældre motorer, der har været vant til ren mineralsk olie, men der ud over kan jeg ikke se at det skulle løse noget og alt andet lige så vil en "olieoser" blive kassere til syn på grund af forurening, heldigvis.

Godkendelse af svar
Fra : timeglas

Dato : 11-10-05 20:48

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : zita30

Dato : 12-10-05 10:46

Det er ikke altid din olie der skal være tyk da din olie bliver slynget rundt i motoren, så på den måde kan den værer med til at dække evt små revner i blokken, men ellers skal du bruge en ganske alm 15/40w det er den mest solgte til en vogn der bruger olid det med Duckhams det var dengang da morris og alle de gamle Engelske biler brugte el liter olie for at kører 100km den tid er ovrer

Zita