/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Stålbjælke spænd 7,5 meter - hvilke dimm~
Fra : Thomas_Mygind
Vist : 11390 gange
20 point
Dato : 10-10-05 21:15

Hvad er dimmensionerne på en stålbjælke, som kan bære 400 kg/m og spænde over 7,5 meter ?

Hvilken profil har bjælken i øvrigt ?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 10-10-05 21:43
Accepteret svar
Fra : sverola

Modtaget 30 point
Dato : 10-10-05 22:05
Kommentar
Fra : berpox

Dato : 11-10-05 08:38

Ja - det er jo nok et I-profil. Og finde et profil der kan klare en linielast på 400kg/m er ikke noget problem - men hvilke krav er der til den maksimale udbøjning?

Derudover - understøtningspunkterne bliver hver især udsat for en lodret kraft på 15,8kN hvis man regner bjælkens egenvægt med (antagt ca. 30kg/m) - kan dine mure holde til dette uden forstærkninger?

Jeg vil gætte på mindst IPE nr. 240 (h=240mm b= 120mm) uden iøvrigt at have regnet på det. blot for at give et fingerpeg om dimensionerne.

I dit sted ville jeg straks kontakte en bygninngssagkyndig der udfra gældende normer og krav kan lave den korrekte beregning for dig.

mvh berpox

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 11-10-05 20:41

hvor har du de 400kg/m (4kN/m) fra? Du skal tage kontakt til et ingeniørfirma der kan foretage beregningerne fra dig. Som beskrevet i dine tidligere indlæg skal der også tage højde for stabiliteten - bygningens evne til at føre vindlast til fundament.

Godkendelse af svar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 12-10-05 13:52

Tak for svaret sverola.

Du vil blive tænkt på de næste 50 år i mit kommende hus !!

Mvh Thomas

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 12-10-05 19:01

Nu er jeg selv konstruktionsingeniør, og sverola's svar er langt henad vejen også meget godt, men der er altså mere i det endda som så. Tag nu og ofre den lille procentdel af byggeriet på at få tingene beregnet!

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 12-10-05 19:30

Tak for accepten Thomas.............Håber at det bliver med glæde at jeg bliver tænkt på

mvh sverola

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 12-10-05 19:38

Hej fisherprice.

Ja, selvfølgelig bruger jeg en statisk beregning - jeg er allerde igang med tømrefirmaet Fejersen - men udgangspunktet er at de hellere vil bruge lim-træ - og stolper ned igennem mit hus.
Jeg kan bedre lide et fuldt spænd uden mellemligende søjler. Årsagerne er mange:
- En limtræsbjælke er 40 cm høj - som betyder at huset bliver 15-20 cm højere end stål.
- Der skal benyttes søjlerned igennem mindten fa huset
- Mit gulv bliver ødelagt
- Der skal støbes nye fundamenter under søjlerne.
- Jeg kan ikke flytte rumfordelingene frit i fremtiden - da søjlerne står som de står

Situationen er også at jeg ikke tidligere har tænkt over at bruge stål - og da firmaet "Fejersen" er et tømrefirma - så tænker de ikke i stålløsninger - men i træ og flere søjler.

Har du foriøvrigt en ide om hvad det koster at købe en sådan 16 stk bjælker i stål. Hvis det koster under 110.000 så er det en billigere løsning i forhold til hvis det var træ + søjler + fundamenter m.v.

Mvh Thomas

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 12-10-05 19:39

Hej fisherprice.

Ja, selvfølgelig bruger jeg en statisk beregning - jeg er allerde igang med tømrefirmaet Fejersen - men udgangspunktet er at de hellere vil bruge lim-træ - og stolper ned igennem mit hus.
Jeg kan bedre lide et fuldt spænd uden mellemligende søjler. Årsagerne er mange:
- En limtræsbjælke er 40 cm høj - som betyder at huset bliver 15-20 cm højere end stål.
- Der skal benyttes søjlerned igennem mindten fa huset
- Mit gulv bliver ødelagt
- Der skal støbes nye fundamenter under søjlerne.
- Jeg kan ikke flytte rumfordelingene frit i fremtiden - da søjlerne står som de står

Situationen er også at jeg ikke tidligere har tænkt over at bruge stål - og da firmaet "Fejersen" er et tømrefirma - så tænker de ikke i stålløsninger - men i træ og flere søjler.

Har du foriøvrigt en ide om hvad det koster at købe en sådan 16 stk bjælker i stål. Hvis det koster under 110.000 så er det en billigere løsning i forhold til hvis det var træ + søjler + fundamenter m.v.

Mvh Thomas

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 12-10-05 20:14

vil ikke give mig i kast med priserne. Men vil fortsat mene du bør tage fat på et rådgivende ingeniørfirma der kan foretage beregningerne for dig og samtidig sikre det eksisterende hus. Og jeg tror fortsat ikke du kommer uden om at skulle støbe nye fundamenter.

Vil tro - uden at kende dit projekt nærmere - at du kan få tegninger, beregninger (herunder myndighedsgodkendelse) for rundt regnet 20-30000kr eksl. moms.

Husk at hvis din kommune godkender dine ideer er det ikke ensbetydende med at de er rigtige - kommunen har intet ansvar og mange kommuner går stort set kun op i det æstetiske!

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 12-10-05 21:42

Hej fisherprice.

Tømrefirmaet Fejersen har ingeniører, arkitekter og konstruktører ansat også og de er med i konstruktionsundersøgelserne - så der bliver regnet statik på konstruktionen.

Rigtigt omkring myndighedsgodkendelse - så skal vi søge om dette når vi har planerne klar - og dette har intet at gøre med de statiske forhold. Planen er at lade Fejersen-firmaet lave myndighedsgodkendelse når planerne er klar. Indtil videre prøver jeg at følge med så godt som mulig (Jeg er også ingeniør(K)) - og jeg vil jo gerne have en konstruktion som er simpel, uden for mange mandetimer og stadig arkitektonisk og konstruktionsmæssig forsvarlig.

Har du foriøvrigt en ide om hvem der kan give nogle overslag på hvad IPE profiler koster (Ikke fordi jeg selv vil sætte det sammen ) - men fordi jeg gerne vil have lidt viden om alternativerne til trækonstruktioner og søjler m.v.

Kommentar
Fra : Grossisten

Dato : 04-02-09 13:53

Hej jeg er Stål grossist
og en IPE 240 7,5m ville ca. koste 1880kr. ex. moms så er den skåret af på mål