/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Mellem uddannelser / Spørgsmål
10  erling_l 510
IT uddannelse
Fra : den_nysgerrige
Vist : 595 gange
52 point
Dato : 10-10-05 19:40

Hvis man gerne vil ha en uddannelse indenfor IT.
Hvor finder man så en side hvor man kan læse om de forskellige uddannelser, så man kan danne sig et overblik over, hvad for en uddannelse man skal kaste sig over.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 10-10-05 20:05
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-10-05 21:11

Så er der datamatiker : http://www.brock.dk/index.action?menuId=122

... eller datalog : http://www.diku.dk/

..sofwareingeniør : http://www.cs.auc.dk/index2.php?content=Education/SWIng

..spiludvikler : http://spil.aau.dk/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-10-05 21:21

Du kan også se på siden her

http://www.ug.dk/Erhverv.aspx?article_id=jobb-multimedieprogrammoer

Datamatiker ville jeg ikke satse på (der er for mange), men datalog.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-10-05 21:23
Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-10-05 21:24
Kommentar
Fra : den_nysgerrige

Dato : 11-10-05 00:10

Det var i retningen af itsupporter eller data fagteniker jeg ville læse om. Ikke datamatiker, det er ikke den vej. Jeg mener engang at have set en side hvor alle it-udannelserne var og selvfølgelig betingelserne for at kunne komme på dem. Vi snakker om en udannelse indenfor IT til en ung knægt, der roder lidt med computere idag, men ikke noget med programering osv.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-10-05 00:21

Du kommer ikke uden om at skulle programmere inden for IT branchen. Hverken som supporter eller datafagtekniker

Hvis det er webdesign så : http://www.submit.dk/kursus/index.htm

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-10-05 00:23

Er det grafiker du tænker på ?

http://www.ug.dk/Erhverv.aspx?article_id=jobb-grafiskdesigner

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-10-05 00:26

Ps. Jeg har selv arbejdet som supporter/vejleder/teknikker/drift ...men med en baggrund som datamatiker (+ div. kurser i kommunikation, web mm. )

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : den_nysgerrige

Dato : 11-10-05 08:52

Det er nok et eller andet i retning af it-supporter, men hvor læser man om adgangskravene for at påbegynde en uddannelse som it-supporter eller data-fagtekniker.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-10-05 09:20

Der findes da ingen uddannelser med disse navne. Det er stillingsbetegnelser der dækker over alt mellem himmel og jord alt efter hvilken virsomhed der har skrevet stillingsannoncen.

Regn med at adgangskravene på de fleste IT uddannelser som minimum kræver studentereksamen eller HF, med matematik og engelsk på A niveau. (tilvalgsfag). Mig bekendt er der ikke krav om bestemte karaktergennemsnit undtagen på universitetsuddannelserne og ingeniør studierne.

Der er dog noget der hedder 'Tele & Datatekniker', som er en overbygning på elektriker uddannelsen.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-10-05 09:28

Ps. Kan du ikke prøve at lave en jobbeskrivelse af hvad du kunne tænke dig at arbejde med, så prøver vi at finde en uddannelse til dig. Altså en beskrivelse alá :

Jeg kunne tænke mig at arbejde med drift af små netværk med 20 til 200 pc'ere, herunder drift af server, patching af krydsfelter, fejlfinding i soft- og harware.

..eller Jeg kunne tænke mig at arbejde med brugersupport af standard programmel, herunder bogholderiprogrammel som f.eks Navision og regneark f.eks Excell i en større virksomhed med over 100 ansatte.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 11-10-05 10:59

Både IT-Supporter og Data-Fagteknikker (fornyligt omdøbt til : Datateknikker) uddannelserne findes. De er en del af "Teknologi og Kommunikation" indgangen på Erhvervs Uddannelses centrene (tidligere teknisk skole). Adgangs kravene er at man har været i stand til at snøvle sig i skole og tage sin 9 klasses eksamen.

http://www.es-c.dk/dtsark/data-kom-l.pdf

Vh fluffy

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-10-05 17:09

Der kan man bare se fluffyclaus. Jeg har slet ikke fulgt med

I 'gamle' dage hed 'den slags' : EDB-assistent og var en parkeringsplads for de unge mennesker indtil de fik taget sig sammen til at lære engelsk, matematik ..og læse lektier

..FØR man startede på en 'egntlig/''rigtig' uddannelse

</MOLOKYLE>

Ps. Sorry.... jeg ku' ik' la' vær'

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 13-10-05 07:51

hehe.... Grunden til at uddannelserne ikke kræver mere end 9 års skolegang, er vel for at give dem, der er bange for at studenterhuen klemmer hjernen, en chance for at lege med putere på lidt mere end hobbyplan.
Så spørgsmålet er vel egentlig hvor meget der er sket siden "gamle dage".......

Vil til enhver tid anbefale datamatiker. det tager kun 2år og 3mdr. Og hvis det ikke er nok, kan man bagefter tage et smut på uni, og i løbet af 14mdr. blive "Bachelor Of Science in Software Ingineering". DET er noget der rykker

Vh fluffy

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-10-05 11:18

Samme anbefaling skal lyde fra mig

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : den_nysgerrige

Dato : 19-10-05 21:33

Som jeg læser det så er datamatiker mere end uddannelse der kører mest på programmering af programmer.
Mens en it supporter typisk er han der tar sig af både software og hardware problemer, og der er selvfølgelig en masse der tar de korte it udannelser den er jeg med på, men så kan jo når it-supporter udannelsen er i hus bygge videre på den og det unge menneske er blevet lidt ældre og lidt mere moden.