/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Angående Slægtsforskning.
Fra : epidedymittis
Vist : 429 gange
100 point
Dato : 10-10-05 19:36

Jeg har i al min tid på kandu.dk undret mig over, hvad det er der er så spændende ved slægtsforskning. Hvad får man ud af det? Der er mange seriøse tråde og indlæg omkring emnet, og det er for mig en gåde HVORFOR? Svarer det ikke lidt til at vælge oldtidskundskab som ekstra timer, efter gymnasiet?

Al respekt for slægtinteresserede, eller hva man kalder det, forklar mig blot hva det er der er så spændende?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 10-10-05 19:37

Du er ikke gammel nok til at forstå det.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-10-05 19:47

epidedymittis

Citat
Jeg har i al min tid på kandu.dk undret mig over, hvad det er der er så spændende ved slægtsforskning.

Det behøver du ikke undre dig over.

Hver bruger har sin interesse.

Dem, der interesserer dig for slægtsforskning, har fået hjælp mange gange her på kandu.

Der er også dem, der vil have hjælp til at tune en knallert, de har også fået hjælp.

Det undrer mig, at de har fået hjælp.

Men sådan er vi jo så forskellige.

Accepteret svar
Fra : vaxen

Modtaget 110 point
Dato : 10-10-05 19:52

Tjaa...måske har Teil ret... jeg kender overhovedet ikke din alder, men ved, at du er forholdsvis ung. Mens man er det, er vigtigste i livet en selv og det, der umiddelbart omgiver en - og fremtiden, som skal leves.
Denne interesse breder sig ud - nogle interesserer sig for politik og samfundsforhold - det er i samme boldgade. Det handler lidt om interessen for, hvorfor verden ser ud, som den gør.
Jeg synes det er drønspændende netop fordi, det har relation til mig og min familie - hvad er det, der har gjort dem/os til det, vi er i dag.
Personligt synes jeg, det er magi at gå ind i f.eks. et meget gammelt hus og forestille mig, hvilke personligheder, der har gået her før mig. Alle de liv, der har udspillet sig...
Ligeledes er det magi at have noget i hænderne, der har en historie.
Vores hus er fra 1900 og for kort tid siden skulle vi skifte et fodpanel. Dette var sømmet fast med et håndlavet søm, som har siddet der siden huset blev bygget. Dette synes jeg, er fantastisk! Denne lille detalje gjorde, at jeg følte en forbindelse mellem mig selv og fortiden - til den mand, som sømmede sømmet i, eller havde banket det ud...

Magi!!

Vaxen

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 10-10-05 20:06

ok så vil jeg da give et konkret svar..............Det som jeg synes er spændende ved slægtsforskning er som at bestige et bjerg for andre...hvor langt kan du nå???? Og tænk nu lige engang hvis du nu i al denne "trivielle" søgen efter hengangne slægtninge skulle falde over en meget meget rig onkel som du aldrig har hørt om???
Havde der ikke været slægts forskere og andre forskere for den sags skyld havde du jo ikke kunnet sidde ved en data og stille dit spørgsmål??!! Men jeg forstår da dit synspunkt .......Jeg har det på samme måde med fodbold ,,,men at andre har den interesse er da bare godt for dem ,det giver da de med den interesse noget fælles ...

Mvh sverola

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 10-10-05 20:20

Epi, min oldemor får 7 børn med 7 forskellige fædre, hun brænder et par gårde ned i Jylland, ryger i tugthus og jeg har alle domsudskrifter i kopi.

Hendes far dør på Sankt Hans, han har bl.a. storhedsvanvid.

Det er sq da spændende.

P.T. er jeg tilbage i 1661 og har 1151 på stamtræet, bl.a. en onkel til Holger Drachmann.

Alle mine 4 knægte er med i det her, de synes det er vildt sjovt, så måske du bare skulle prøve selv

Men lige en advarsel, bliver du bidt af det, så tager det bare alt for meget tid.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 10-10-05 20:42

Jeg har aldrig kendt andre i min fars familie end min far... Jeg kunne da meget godt fristes til at gå i gang for at få mere at vide om den halvdel af min familie, og for måske at finde nulevende slægtninge......... Men jeg ved ikke, hvordan jeg skal gribe det an..

Måske stiller jeg spørgsmålet her på kandu en dag...

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 10-10-05 20:59

Jeg vil også gerne se, hvad mine forfædre har gebærdet sig med.

En dag går jeg også i gang med det!

Historie er ski da spændende!

Hanne

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 10-10-05 21:08

http://www.landsarkivetkbh.dk/genealogi/

Hanne og Birgitta, en dag kan være for sent........jeg startede da jeg var 25 og det var lidt for sent, mange oplysninger var allerede væk......de ældste i familien dør jo.

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 10-10-05 21:09

Ja, det er meget muligt jeg er for ung.

Det er også derfor jeg prøver at finde ud af, hvordan det kan være der er så mange der er så interesserede i det.

Man kan jo ikke bedømme noget, hvis man ingen viden har om emnet, og det mener jeg i er med til at give mig her.

-Så TAK!

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 10-10-05 21:12

Den viden skal du selv finde.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 10-10-05 21:14

Du er overhovedet ikke for ung, mine de yngste er involveret i arbejdet, de er 8 og 10; og ham på 10 er så småt begyndt at kunne læse det tydlige gotiske, han skal med på landsarkivet her i efterårsferien.

Kom du bare igang, epi.

Godkendelse af svar
Fra : epidedymittis

Dato : 10-10-05 21:30

Tak for svarene!

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 10-10-05 21:31

Det må osse være spændende at få kendskab til sine rødder og hvem ved..måske er der endda blot blod blandt anerne

Der er forsket i vores slægt, jeg har ikke læst i den bog der blev skrevet men jeg har set den. Det koster en bondegård at købe den - og det kan jeg godt forstå, der ligger mange mange års arbejde bag.

Men jeg har fået en kopi af vores våbenskjold, det er ret flot

Venlig hilsen vil.du

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-10-05 21:33

Det har noget at gøre med at finde tilbage til sine rødder, for på den måde at kunne forklare sig selv, og sin væremåde.
Det er tit spændende at søge det ukendte.
Det ukendte kunne også være at søge dybt ind i en comp eller programmer.
Det er bare mit bud på >>Hvorfor<<

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-10-05 21:40

epidedymittis

Hvis du vil forske, så tag til kandu og find mails

De mails bliver hele tiden væk måske du kan finde dem

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 11-10-05 10:20

Hehe.. Du har fat i noget dér ans!