/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
grønsagssuppe, hjælp
Fra : liseaa
Vist : 3040 gange
230 point
Dato : 10-10-05 19:32

Jeg savner en god opskrift på en grønsagssuppe.Er det ikke et must at der skal noget kaftben eller bouillon i denne gryde af de dejlige urter som er på markedet lige nu?
Jeg har selv søgt på nettet, så det er en hjemme-oplevelse jeg gerne vil prøve?

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 10-10-05 20:08

Hvad med grønkåls suppe??? også kaldet "harevælling" der hvor jeg kommer fra var det noget??

sverola

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 10-10-05 21:01

Grønkålssuppe= mosebryg hos mig.....

Jeg har selv komponeret en grøntsagssuppe.

Checker lige, om den er præsentabel, så lægger jeg den ind som tip (hvis jeg ikke allerede har gjort det).

Hanne

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 10-10-05 21:04

Grøntsagssuppe kan da sagtens være en vegetarret.. Hvad med jordskokkesuppe eller tomatsuppe?
Løgsuppe smager også godt, og den behøver heller ikke boullion.
Hvis du bruger kraftben, så bliver det jo nærmest en oksekødssuppe med urter (porrer,gulerødder,selleri osv). Også lækkert, men var det det, du ville? --Så kunne du evt. købe et stykke oksebryst og koge med. Så kommer der mere kød i, og det bliver til et mere solidt måltid. Mums!

Kun fantasien sætter grænser. Køb de urter, du synes om og kog dem med diverse krydderier. Nogle af urterne kan evt. blendes for at jævne suppen. Eller du kan legere med æg eller lidt mel.

Hvis du kommer ben eller suppekød i, så husk at skumme fedtet fra inden serveringen. For ellers kan det blive for fedt efter nutidens forhold.

Grønkålssuppe plejer man vist at koge med kødfulde griseben (stegeben). --Benene koges først til de er møre. Så fiskes de op og suppen bruges til at koge den hakkede grønkål i.. Sådan lavede min mor i hvert fald grønkålssuppe. Jeg kunne nu bedre lide gnavebenene end suppen..

Og så er det en god ide, at lave en STOR portion, og så fryse ned i passende portioner. Så er der nem mad til en anden gang eller to.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 10-10-05 21:10

Ingredienser:
150    g.   løg i tynde skiver
400    g.   porrer i tynde ringe
1    spsk.   olie
1    kg.   kartofler i små tern
150    g.   persillerod i små tern
200    g.   gulerødder i skiver
6    dl.   vand
4    dl.   sødmælk
1    tsk.   paprika
1    tsk.   timian
    salt
    peber

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 10-10-05 21:10

Så er der Rød grøntsagssuppe i tips!

Hanne

Kommentar
Fra : 25

Dato : 10-10-05 21:11

Ingredienser:
150    g.   løg i tynde skiver
400    g.   porrer i tynde ringe
1    spsk.   olie
1    kg.   kartofler i små tern
150    g.   persillerod i små tern
200    g.   gulerødder i skiver
6    dl.   vand
4    dl.   sødmælk
1    tsk.   paprika
1    tsk.   timian
    salt
    peber

 Tilbehør:
Groft brød                 Svits løg og porrer i olien. Gem lidt snittet porretop til senere. Tilsæt kartofler, persillerod og 6 dl vand. Lad blandingen koge ca. 20 min. til grøntsagerne er møre. Purér blandingen af kogte grøntsager, brug evt. en blender.

Tilsæt gulerødder, mælk, timian og paprika og kog suppen igennem i ca. 10 minutter. Tilsæt den gemte snittede porretop så det lige når at koge med de sidste 2 minutter. Smag til med salt og peber.

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 10-10-05 21:31

”Husets” gulerodssuppe:
7-8 gulerødder
½ selleri
3-4 kartofler
1-2 porrer
2-3 løg
2 spsk. olie
2 l vand
200 g flødeost (vi kan godt lide hvidløgsost)
Salt og peber
Skræl gulerødderne, selleri og kartofler og riv dem på den grove side på råkostjernet. Skyl porrerne grundigt, og skær dem i fine ringe. Pil løg og hak fint. Svits grøntsagerne i olien. Tilsæt vand og bring suppen i kog. Lad den koge 8-10 minutter. Flødeosten skal blendes/røres med lidt af den varme suppe før tilsætning. Suppen må ikke koge efter at osten er tilsat. Krydr med salt og peber. Drys med persille.

Servér suppen rygende varm med flûtes/små brød.

Accepteret svar
Fra : benselense

Modtaget 230 point
Dato : 10-10-05 22:15

Vores grøntsagssuppe:
Steg først nogle bacontern i gryden og tag dem op (skal bruges senere til drys).
Svits derefter nogle grovskårne løg sammen med lidt karry. Kom derefter mundrette stykker af de grøntsager du har fx. kartofler, gulerødder, porer, selleri, persillerod osv.
Tilsæt gerne en suppevisk samt vand så det dækker(samt evt. bouilonterning) og kog suppen i 20-30 min.
Fjern suppevisken, smag til med salt og peber og server suppen med sprøde bacontern og gerne lidt hakket persille. Spis flutes eller ostebrød til.
Hilsen B.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 11-10-05 07:16

Der er uendelig mange muligheder alt efter hvilken type grønsager du vil bruge. Men en god ting er altid en god fond til at give smag og fylde.
Fonden kan du koge på al salgs kød fra kylling til okseben. Også gerne blandet. Kog kødet et par tinmer ved svagt blus. Kom en suppevisk i og kog med.

Du kan vælge at lave en blendet grøntsagssuppe med f. eks. kartofler og persillerod, så lader du disse tinge koge en god halv time i suppen, hvorefter du blender den.

Du kan komme crutonner eller stegt knust bacon oven på før servering.

mvh
qfha

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 11-10-05 19:06

Du kan jo prøve denne suppe............

Kog et stort stykke røget svinekam så det lige er dækket,sammen med det grønne fra porre-et par gulerødder-2-3 laurbær blade lidt salt lidt sukker og 1 buillon terning-Lad dette koge i ca 1 time ved svag varme og lad det trække i 1 1/2 time.Sigt kraften
Denne kraft bruger du til suppen hvor du tilsætter -Terninger af selleri -persillerod-gulerødder samt lidt timian og basilikum--lad dette koge 10 min så tilsætter du grønne ærter-tomatpuree efter smag --nogle knuste fed hvidløg et par skivede champignons-

kan ikke skade Smager til med lidt sukker og frisk kværnet hvid peber-
Du kan tilsætte vældig tynde skiver af det hvide fra porren lige før servering .Server det brød til du bedst kan lide (Ikke Wienerbrød)

Mvh sverola ...................

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 12-10-05 13:33

Rød grønsagssuppe
Stor portion

Tre porrer skåret i ringe
Tre store gulerødder skåret i tynde skiver, evt. halveret
Fire mellemstore kartofler skåret i tern
Tre fed hvidløg presset
¼ Finthakket knoldselleri
1 glas/stor dåse koncentreret tomatpuré
Røget bacon/skinkemignon i tern
Ca. 1 spsk timian
2 suppeterninger
2 liter vand
Lidt salt og peber

Koges til kartoflerne er møre – ca. 20 minutter.

Kommentar
Fra : nicka

Dato : 13-10-05 06:54

Her kommer den nemme:

1 bdt. porrer
1 kg. kartofler

Koges mørt i vand der lige dækker, 2 stk. grøntsagsbouillon/hønsekødsterninger tilsættes og så den goe 1/4 piskefløde. Rør eller pisk efter konsistens der ønskes. Haves det, så et drys persille på.

Velbekomme.

Mvh Nicka

Kommentar
Fra : liseaa

Dato : 13-10-05 13:01

er det ikke blevet udbredt at man svitser grønsagerne inden de skal koges?

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 13-10-05 14:21

Det behøves ikke.
Det er jo bare at tilsætte mere fedtstof (og det er jo ikk' så godt), og grøntsagerne bliver slatne af det.

Godkendelse af svar
Fra : liseaa

Dato : 16-10-05 14:37

Tak for svaret benselense.
Og tusind tak for alle jeres inspirerende forslag. At acceptere et svar er ligesom at degradere andres forslag, men det er jo reglerne!
mange gode madhilsner fra la.