/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Problemer mor/søn
Fra : TulleO
Vist : 623 gange
20 point
Dato : 27-10-02 00:58

Vores kat fik killinger i april, hvor vi beholdt en hankilling, som nu er ca. 6 måneder gammel.
Til at starte med, var der ingen problemer, men i de sidste ca.3 mdr. der har moderen hvæset og knurret af killingen, så snart den bare er i samme rum. Killingen er stadig kun ude i sele i haven, og derude er der ikke de store problemer imellem dem, men da killingen selvfølgelig bliver glad og vil lege når hun kommer ind, ja der får han HVER GANG en på hovedet, og hun flygter simpelthen rundt i hele huset, men ham efter sig.
Hvad er problemet og bliver det ved, for det er synd for begge to. Moderen har paranoia, og tror ved enhver lyd, at han er ved at overfalde hende, til trods for, at han KUN vil lege. NOgen vil nok sige, at nu er han kønsmoden og at det er derfor, men det har stået på siden han var 2 1/2 måned gammel. HJÆLP?????

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 20 point
Dato : 27-10-02 02:24

Du kan prøve at sprøjte begge katte med Feliway eller Felifreind eller give
dem SereneUm og se om ikke det hjælper.

En kastration er nu en god ide, da det absolut kun gør situationen værre, at
han er ved at være kønsmoden.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats
E-mail: cats@feca.dk
http://www.feca.dk

"TulleO" <TulleO.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:RXEu9.179367$Qk5.6340285@news010.worldonline.dk...
> Vores kat fik killinger i april, hvor vi beholdt en hankilling, som nu
> er ca. 6 måneder gammel.
> Til at starte med, var der ingen problemer, men i de sidste ca.3 mdr.
> der har moderen hvæset og knurret af killingen, så snart den bare er i
> samme rum. Killingen er stadig kun ude i sele i haven, og derude er der
> ikke de store problemer imellem dem, men da killingen selvfølgelig
> bliver glad og vil lege når hun kommer ind, ja der får han HVER GANG en
> på hovedet, og hun flygter simpelthen rundt i hele huset, men ham efter
> sig.
> Hvad er problemet og bliver det ved, for det er synd for begge to.
> Moderen har paranoia, og tror ved enhver lyd, at han er ved at overfalde
> hende, til trods for, at han KUN vil lege. NOgen vil nok sige, at nu er
> han kønsmoden og at det er derfor, men det har stået på siden han var 2
> 1/2 måned gammel. HJÆLP?????
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 27-10-02 08:48

Problemet med moderens aggresivitet/frygt over for killingen kan du med 99,9 % chance løse ved at få moderen steriliseret. Til gengæld kan du risikere at killingens legesyge på et tidspunkt udvikler sig til aggresivitet, fordi den bliver interesseret i at få moderen jaget fra hus og hjem. Og dette problem kan du ikke regne med at løse ved at få killingen kastreret. Det har jeg set flere eksempler på.
I det hele taget er det en dårlig ide at beholde en hankilling. Modsat af hvad man skulle tro, går en kattemor meget bedre i spænd med en killing af samme køn.
Jeg vil derfor tilslutte mig Mangos forslag om, at du finder et andet hjem til killingen. Og næste gang din kat får killinger, beholder du så bare en hunkilling i stedet for.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 27-10-02 10:34

NB! En kattemor har det ikke som "vi andre". Min veninde beholdt for syv år siden to hunkattekillinger, og den dag i dag råhygger de og deres mor til den store guldmedalje, men de er næppe selv klar over mor-barn-forholdet. Til genæld er de klar over det væsentlige: at de er tre katte, som har det rigtig godt sammen.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 27-10-02 10:16

Det er ikke en helt unormal situation, du der oplever.

Katte er territoriale dyr, og når killingerne bliver gamle nok (= ca. 3
månder) vil hunkatten forsøge at forsvare sit territorium ved at drive
killinger/katte ud af det for selv at have føde nok. Det er samtidig en af
naturens metoder til at forebygge indavl.

Selvom katte er blevet opdrættet af mennesker i mange år, er der
tilsyneladende stadig mange "vilde" egenskaber tilbage.

Vi har selv oplevet, at hunkatten efter en periode (på indtil et halvt år)
accepterer, at killingen hører til i flokken og derefter atter lader den
være i fred.

M v h

Knud

--
Jylland's Norske Skovkatte
v/ Anna-Lise Bjerregaard & Knud B. Jørgensen
Fuglevangsvej 6
8700 Horsens

Tlf. 75 60 18 99 eller 20 32 93 34
E-mail: Jylland@mail1.stofanet.dk
Homepage: http://home1.stofanet.dk/Jylland

"TulleO" <TulleO.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:RXEu9.179367$Qk5.6340285@news010.worldonline.dk...
> Vores kat fik killinger i april, hvor vi beholdt en hankilling, som nu
> er ca. 6 måneder gammel.
> Til at starte med, var der ingen problemer, men i de sidste ca.3 mdr.
> der har moderen hvæset og knurret af killingen, så snart den bare er i
> samme rum. Killingen er stadig kun ude i sele i haven, og derude er der
> ikke de store problemer imellem dem, men da killingen selvfølgelig
> bliver glad og vil lege når hun kommer ind, ja der får han HVER GANG en
> på hovedet, og hun flygter simpelthen rundt i hele huset, men ham efter
> sig.
> Hvad er problemet og bliver det ved, for det er synd for begge to.
> Moderen har paranoia, og tror ved enhver lyd, at han er ved at overfalde
> hende, til trods for, at han KUN vil lege. NOgen vil nok sige, at nu er
> han kønsmoden og at det er derfor, men det har stået på siden han var 2
> 1/2 måned gammel. HJÆLP?????
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 27-10-02 12:38

"TulleO" <TulleO.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse news:RXEu9.179367$Qk5.6340285@news010.worldonline.dk...
> Hvad er problemet og bliver det ved, for det er synd for begge to.

Som Knud skriver er det et ret normalt fænomen mellem
mor og søn. Jeg har selv en mor og søn, hver mor absolut
ikke bryder sig om sønnike. Min hankat er 1½ år, men
hun har stadig ikke accepteret ham, men har ingen
problemer med nogen af de andre katte. Min hankat er
først blevet kastreret nu, fordi han har været brugt i avl og
det virker som om, at hun begynder at tø en lille bitte
smule op over for ham.

Jeg vil råde dig til at kastrere ham snarest, for så tror jeg
du har bedre chancer for at det kommer til at gå godt. Jeg
tror ikke at hun vil acceptere ham, så længe han er fertil -
det vil kun gøre det værre.

--
Helle
DK Tick-Tag
http://kattenet.dk
http://dekatten.dk

Godkendelse af svar
Fra : TulleO

Dato : 28-10-02 01:20

Hej Nina El Falaki. Hvad gør de tre ting ved kattene, og hvor kan man købe det/dem? TulleO

Kommentar
Fra : TulleO

Dato : 28-10-02 01:28

Tak for svarene til alle. Da jeg er ny her, og ikke er helt med på, hvad jeg skal gøre, ja så har jeg accepteret det første svar, men hvad med resten??????? Skal jeg ikke gøre noget ved dem?
Jeg skal have begge katte neutraliseret, og håber det kan afhjælpe sitúationen da jeg meget nødig vil af med killingen. Men moderen kommer KUN ind for at spise, og skal hun bare ud igen med det samme. Men helt fra starten, har det været sådan, at det er hende der flygter og killingen der jagter hende, men hidtil kun for at lege eller drille hende. Hun har aldrig taget kampen op, og sat ham på plads, selv om hun indtil nu har været den største. Hilsen TulleO

Kommentar
Fra : TulleO

Dato : 28-10-02 01:39

Hej Knud.
Tak for dit svar. Men det er ikke sådan, at moderen prøver at jage ham væk fra hendes territorium, tværtimod. Det er hende der flygter fra ham, og vil ikke være inde i huset, andet end for at spise. Han har jo hidtil været meget mindre end hende, så hun kunne have "gennembanket" ham mange gange, men hun flygter bare, hvæsende og knurrende. Ude i haven, kan de sagtens lege sammen men inde i huset, ja der går det bare ikke. Nu er han lige så stor som hende, så der er ingen tvivl om, at hvis det pludselig blev alvor, så var han vinderen, og det frygter jeg jo lidt. Hilsen TulleO

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 28-10-02 02:03

Nina El Falaki er ikke bruger hher hos kandu.dk, men hos de danske nyhedsgrupper, så hvis du vil have dit supplerende spørgsmål igennem til hende, skal du klikke på "Skriv til nyhedsbruger" og skrive din meddelelse i den derved fremkomne tekstboks.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 28-10-02 11:30

Alle tre ting har vist sig at have en beroligende virkning, uden
bivirkninger.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats
E-mail: cats@feca.dk
http://www.feca.dk

"TulleO" <TulleO.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:hf%u9.184787$Qk5.6501413@news010.worldonline.dk...
> Hej Nina El Falaki. Hvad gør de tre ting ved kattene, og hvor kan man
> købe det/dem? TulleO
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-10-02 12:56

Hej Tulle O
Ang. problemet med dine katte, det er naturens gang, for kattemor vil altid
forsøge at jage sine børn væk, når de er ca.tre måneder. Du skal lade dem
selv ordne det, for han skal lære at være uafhængig af sin mor. I naturen
ville hun simpelthen forlade ham. Held og lykke
Jane F. krise@mail.dk
"TulleO" <TulleO.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:RXEu9.179367$Qk5.6340285@news010.worldonline.dk...
> Vores kat fik killinger i april, hvor vi beholdt en hankilling, som nu
> er ca. 6 måneder gammel.
> Til at starte med, var der ingen problemer, men i de sidste ca.3 mdr.
> der har moderen hvæset og knurret af killingen, så snart den bare er i
> samme rum. Killingen er stadig kun ude i sele i haven, og derude er der
> ikke de store problemer imellem dem, men da killingen selvfølgelig
> bliver glad og vil lege når hun kommer ind, ja der får han HVER GANG en
> på hovedet, og hun flygter simpelthen rundt i hele huset, men ham efter
> sig.
> Hvad er problemet og bliver det ved, for det er synd for begge to.
> Moderen har paranoia, og tror ved enhver lyd, at han er ved at overfalde
> hende, til trods for, at han KUN vil lege. NOgen vil nok sige, at nu er
> han kønsmoden og at det er derfor, men det har stået på siden han var 2
> 1/2 måned gammel. HJÆLP?????
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>