/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Hvor ofte skal aircondition serviceres ?
Fra : KASO
Vist : 5788 gange
2 point
Dato : 25-07-01 11:44

Jeg synes min Aircondition køler lidt mindre end den gjorde i starten. Hvor ofte skal den serviceres/genopfyldes ?

Accepteret svar
Fra : gibson

Modtaget 12 point
Dato : 25-07-01 11:51

http://www.bosch-vejle.dk/serv08.htm (Skriver at et årligt eftersyn er passende, men han lever jo også af det :)

Spørg evt på :

http://www.ae-service.dk/auto/auto.htm

http://www.fsa.dk/aircon/

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 25-07-01 11:00

> Jeg synes min Aircondition køler lidt mindre end den gjorde i starten.
> Hvor ofte skal den serviceres/genopfyldes ?der og

I princippet ALDRIG. Det er nøjagtig lige som med et køleskab, det passer
sig selv.
Jeg synes også min AC køler mindre lige for tiden, men hvis jeg tænker over
det så er det jo også afskyelig varmt når solen står lige på og derfor skal
der også noget energi til at holde kabinen kold.
Nogle biler har et skueglas hvor man kan se om der er nok kølemiddel på så
måske kan du lige kontrollere det. I min Mondeo er det dog ikke så Ford
regner vel med at det aldrig bliver utæt.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 25-07-01 16:35

"KASO" <mailto:KASO.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
"Hvor ofte skal aircondition serviceres ?"

> Jeg synes min Aircondition køler lidt mindre end den gjorde i starten.
> Hvor ofte skal den serviceres/genopfyldes ?der og
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>
> Min svigerfar, plejer at få¨service på hans klima-anlæg hvert år, inden de kører
til udlandet, så det vil jeg råde dig til. Jeg ved dog ikke om der er Service
forskel på henholdsvis Klima-anlæg og Aircondition.

Mvh Morten

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 25-07-01 17:11

"KASO" <KASO.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:8vw77.6018$oH6.565867@news010.worldonline.dk...
> Jeg synes min Aircondition køler lidt mindre end den gjorde i starten.
> Hvor ofte skal den serviceres/genopfyldes ?der og
> --
> Leveret af:

Jeg vil også sige hvert til hvert andet år. Det er således at dit kølemiddel
stille og roligt forsvinder ud "gennem" slanger og samlinger. Foretager du
dig intet vil sit system være næsten tømt for kølemiddel hvert tredie år.
Men, det er en god idé at få checket for lækager og lign. oftere. Find én
som ikke er for dyr med et serviceeftersyn - typisk 800-1000 kr.

M.v.h.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 25-07-01 18:09

Det passer altså ikke at anlægget står og taber energi, medmindre der er
tale om en egentlig defekt i en samling. Første svarer som sammenligner med
et køleskab har ret, en kompressor driver et kølemiddel rundt, bl.a. gennem
en kondensator for at blive nedkølet, og det kan ikke bare sådan slippe ud
derfra.

Man kan selv gøre noget for at vedligeholde anlægget, for kompressoren skal
helst aktiveres mindst en gang om måneden, OGSÅ om vinteren, og da kan man
bruge sin airc. til afdugning af ruder f.eks.

Mit anlæg i volvoen fungerer fortrinligt, og det bliver nu så koldt at jeg
må skrue ned for det, også selvom der er 27 grader udenfor og solen står på.
Så en defekt kan man godt mistænke dit anlæg for at have.

Alle lastbilværksteder ligger sikkert inde med en form for fyldestation til
R134, og det vil nok være den billigste løsning. Ikke mindst fordi
lastbilerne har haft klimaanlæg noget længere tid end personbilerne, men
også fordi almindelige automekanikere også på de autoriserede værksteder
nærmest er analfabeter når det gælder servicering af klimaanlæg og
aircondition.

En længere smøre, men jeg vil ikke undlade at nævne jeg er autodidakt hvad
dette angår, og bruger kun mekanikere til mit klimaanlæg når det skal
fyldes. Tør ikke bruge dem til andet, kun en mand har overfor mig vist han
var et unikum til køleanlæg, og han bor i Holstebro.

Nicolai

VIKINGMAN <saab@mobilixnet._nospam_dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9bC77.130$lh7.9866@news010.worldonline.dk...
> "KASO" <KASO.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> news:8vw77.6018$oH6.565867@news010.worldonline.dk...
> > Jeg synes min Aircondition køler lidt mindre end den gjorde i starten.
> > Hvor ofte skal den serviceres/genopfyldes ?der og
> > --
> > Leveret af:
>
> Jeg vil også sige hvert til hvert andet år. Det er således at dit
kølemiddel
> stille og roligt forsvinder ud "gennem" slanger og samlinger. Foretager du
> dig intet vil sit system være næsten tømt for kølemiddel hvert tredie år.
> Men, det er en god idé at få checket for lækager og lign. oftere. Find én
> som ikke er for dyr med et serviceeftersyn - typisk 800-1000 kr.
>
> M.v.h.
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 25-07-01 18:39

"Nicolai" <sutmin@igen.com> skrev i en meddelelse
news:3b5efcc7$0$703$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Det passer altså ikke at anlægget står og taber energi, medmindre der er
> tale om en egentlig defekt i en samling. Første svarer som sammenligner
med
> et køleskab har ret, en kompressor driver et kølemiddel rundt, bl.a.
gennem
> en kondensator for at blive nedkølet, og det kan ikke bare sådan slippe ud
> derfra.

Man kan ikke sammenligne et køleskab og AC - jo, funktionen er ens. Men et
køleskab har kobberrør, hvor et AC-anlæg på en bil har alu-rør OG
gummislanger. Problemet er gummislangerne og diverse samlinger, som
uvilkårligt vil "sive". Det er bl.a. også derfor amn på et køleskab lodder
rørene sammen, istedet for at bruge samlinger. Det er et kendt faktum, at
kølemidlet "fordamper", eller hvordan du nu vil udtrykke det. Spørg blot
folk der har med klima-anlæg at gøre!

> Man kan selv gøre noget for at vedligeholde anlægget, for kompressoren
skal
> helst aktiveres mindst en gang om måneden, OGSÅ om vinteren, og da kan man
> bruge sin airc. til afdugning af ruder f.eks.

Det er korrekt, står også i alle instruktionsbøger - men hvor mange er det
nu lige der læser dem? En anden ting er, at på mange biler er AC-anlægget
temp.-styret, således at det slet ikke fungerer under f.eks. 5 grader. Ved
dem ved jeg ikke, hvordan de får dem til at "køre" om vinteren.

> Mit anlæg i volvoen fungerer fortrinligt, og det bliver nu så koldt at jeg
> må skrue ned for det, også selvom der er 27 grader udenfor og solen står
på.
> Så en defekt kan man godt mistænke dit anlæg for at have.

Hmmm...hvorfor skulle mit anlæg være defekt? Det køler ganske udemærket -
også ved 27-30 grader. Det er også checket for utætheder, så det ved jeg at
der ikke er.

> Alle lastbilværksteder ligger sikkert inde med en form for fyldestation
til
> R134, og det vil nok være den billigste løsning. Ikke mindst fordi
> lastbilerne har haft klimaanlæg noget længere tid end personbilerne, men
> også fordi almindelige automekanikere også på de autoriserede værksteder
> nærmest er analfabeter når det gælder servicering af klimaanlæg og
> aircondition.

Enig! Kør til AC-folk, som ved hvad de har med at gøre....

M.v.h.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 25-07-01 21:14

Morten <moebius25@hotmail.com> skrev i en
news:000201c1151f$53e7e380$0301a8c0@autoatlas.local...
> > Min svigerfar, plejer at få¨service på hans klima-anlæg hvert år, inden
de kører
> til udlandet, så det vil jeg råde dig til. Jeg ved dog ikke om der er
Service
> forskel på henholdsvis Klima-anlæg og Aircondition.
>
> Mvh Morten
>

Der er pr. definition ingen forskel på et klimaanlæg og et
Airconditionanlæg - to forskellige ord for samme system!

Mvh
Søren

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 25-07-01 21:27

"SGF" <sgfrede@post10.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3b5f27d7$0$333$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Der er pr. definition ingen forskel på et klimaanlæg og et
> Airconditionanlæg - to forskellige ord for samme system!
>
> Mvh
> Søren

Yep! Det ene automatisk, det andet manuelt (+ en hel del andre forskelle!).

M.v.h.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 26-07-01 00:14

> Man kan ikke sammenligne et køleskab og AC - jo, funktionen er ens. Men et
> køleskab har kobberrør, hvor et AC-anlæg på en bil har alu-rør OG
> gummislanger. Problemet er gummislangerne og diverse samlinger, som
> uvilkårligt vil "sive". Det er bl.a. også derfor amn på et køleskab lodder
> rørene sammen, istedet for at bruge samlinger. Det er et kendt faktum, at
> kølemidlet "fordamper", eller hvordan du nu vil udtrykke det. Spørg blot
> folk der har med klima-anlæg at gøre!

Det du skriver med at det "siver" R134a er nu ikke reglen mere end
undtagelsen. Og jeg har skam spurgt de "lærde" om det fordi firmaet jeg
arbejder i, er en af verdens største inden for branchen
Når værkstedet laver service på AC så kontrollerer de at det virker, at
ribberne i kondensatoren ikke er tilstoppet af skidt, og at afløbsrøret til
kondensvandet ikke er tilstoppet.
Det med at fylde systemet efter eller trykprøve det, er ikke med i
serviceprogrammet men bliver kun gjort hvis det ikke virker. Der sker ikke
nogen skade fordi der skulle mangle noget så køler det bare ikke
tilstrækkeligt mere.

Ham kølemontøren som render fast rundt i vores firma, lusker kun rundt men
en lille blå gasflaske på en 5 Kg og fylder alt muligt og umuligt efter. Så
det kræver ikke ret meget udstyr osv for at fylde et anlæg. Han har sagt jeg
bare skal ringe til ham, hvis bilen en dag skulle mangle lidt R134a.

> > Man kan selv gøre noget for at vedligeholde anlægget, for kompressoren
> skal
> > helst aktiveres mindst en gang om måneden, OGSÅ om vinteren, og da kan
man
> > bruge sin airc. til afdugning af ruder f.eks.
>
> Det er korrekt, står også i alle instruktionsbøger - men hvor mange er det
> nu lige der læser dem? En anden ting er, at på mange biler er AC-anlægget
> temp.-styret, således at det slet ikke fungerer under f.eks. 5 grader. Ved
> dem ved jeg ikke, hvordan de får dem til at "køre" om vinteren.

Ja i min Mondeo virker det ikke om vinteren. Men så tager jeg bilen ind i en
opvarmet garage så jeg kan holde gang i anlæget, der har de squ ikke tænkt
sig om fra fabrikkens side.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 26-07-01 15:29

"Tom" <tkc_dk@iname.com> skrev i en meddelelse
news:3b5f531b$0$351$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> Det med at fylde systemet efter eller trykprøve det, er ikke med i
> serviceprogrammet men bliver kun gjort hvis det ikke virker. Der sker ikke
> nogen skade fordi der skulle mangle noget så køler det bare ikke
> tilstrækkeligt mere.

Øøøh ups! Hvad med smøring af kompressoren!? Mangler der kølemiddel, er det
"skutte" sundt for systemet...

> Ham kølemontøren som render fast rundt i vores firma, lusker kun rundt men
> en lille blå gasflaske på en 5 Kg og fylder alt muligt og umuligt efter.

> det kræver ikke ret meget udstyr osv for at fylde et anlæg. Han har sagt
jeg
> bare skal ringe til ham, hvis bilen en dag skulle mangle lidt R134a.

Jeg ved at det ikke kræver det helt store, men jeg ved også at man skal
passe på, med hvor meget man fylder på systemerne - ikke for lidt og heller
ikke for meget. Og har man ikke haft tømt systemet, ved man jo ikke en snus
om, hvor meget der så er på efter slat-fyldning.

> Ja i min Mondeo virker det ikke om vinteren. Men så tager jeg bilen ind i
en
> opvarmet garage så jeg kan holde gang i anlæget, der har de squ ikke tænkt
> sig om fra fabrikkens side.

Godt min virker om vinteren! Jeg har ingen garage!!!

M.v.h.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 26-07-01 17:35

> > Det med at fylde systemet efter eller trykprøve det, er ikke med i
> > serviceprogrammet men bliver kun gjort hvis det ikke virker. Der sker
ikke
> > nogen skade fordi der skulle mangle noget så køler det bare ikke
> > tilstrækkeligt mere.
>
> Øøøh ups! Hvad med smøring af kompressoren!? Mangler der kølemiddel, er
det
> "skutte" sundt for systemet...

Nej men kølingen holder op længe før kompressoren bliver tørlagt.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 26-07-01 22:04

VIKINGMAN <saab@mobilixnet._nospam_dk> skrev i en
news:0OV77.572$lh7.53924@news010.worldonline.dk...
> "Tom" <tkc_dk@iname.com> skrev i en meddelelse
> news:3b5f531b$0$351$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Øøøh ups! Hvad med smøring af kompressoren!? Mangler der kølemiddel, er
det
> "skutte" sundt for systemet...

Der er også olie i anlægget, som "ryger" med rundt i systemet, og det
fordamper ikke.
Dette olie smører kompressoren.

Desuden Holder kompressoren op med at virke når der ikke er tryk nok på
systemet.

MVH

Holten

PS ellers må vi vente til Nansen melder sig, han ved "alt" om dette.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 27-07-01 00:47

Er der nogen der kender en god AC mand i storkøbenhavn. Min snart 5 år gamle
Volvo køler i hvertfald ikke lige så meget som i starten. Og Bilia skal IKKE
ha' glæde af mine penge.

Christian

"KASO" <KASO.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:8vw77.6018$oH6.565867@news010.worldonline.dk...
> Jeg synes min Aircondition køler lidt mindre end den gjorde i starten.
> Hvor ofte skal den serviceres/genopfyldes ?der og
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 27-07-01 00:51

> Er der nogen der kender en god AC mand i storkøbenhavn. Min snart 5 år
gamle
> Volvo køler i hvertfald ikke lige så meget som i starten. Og Bilia skal
IKKE
> ha' glæde af mine penge.

Hvorfor får du ikke oplyst ved Volvo, hvem de vil anbefale at du bruger?

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 28-07-01 13:21

Hvis et A/C-system skal virke optimalt, skal det serviceres en gang i
året...
Fabrikker påfylder med vilje eks. 700 gr. kølemiddel, selv om systemet
fungere fint, med
måske 300 gr. De tager højde for svind af kølemidlet, som hovedsagligt sker
gennem påfyldningsstudser. De skal derfor spændes efter( evt. skiftes). Det
er meget tydligt, man kan
bare prøve at løsne hætterne ved studserne og man vil høre at der står tryk
derinde. Man siger at fra
importørene at tørfilteret skal udsk. hver andet år, hvilket er en dyr
affære - Et tørfilter koster til en VW omkring 2500 + påfyldning af
kølemiddel ca 500.

Martin Søndergård

"Tom" <tkc_dk@iname.com> skrev i en meddelelse
news:3b60acd7$0$3251$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> > Er der nogen der kender en god AC mand i storkøbenhavn. Min snart 5 år
> gamle
> > Volvo køler i hvertfald ikke lige så meget som i starten. Og Bilia skal
> IKKE
> > ha' glæde af mine penge.
>
> Hvorfor får du ikke oplyst ved Volvo, hvem de vil anbefale at du bruger?
>
> --
> Tom
>
> Unofficial FORD site Denmark
> http://members.tripod.com/FORD_DK
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 28-07-01 17:41

"Martin Søndergård" <mgs@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3b62ae36$0$51765$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hvis et A/C-system skal virke optimalt, skal det serviceres en gang i
> året...
> Fabrikker påfylder med vilje eks. 700 gr. kølemiddel, selv om systemet
> fungere fint, med
> måske 300 gr. De tager højde for svind af kølemidlet, som hovedsagligt
sker
> gennem påfyldningsstudser. De skal derfor spændes efter( evt. skiftes).
Det
> er meget tydligt, man kan
> bare prøve at løsne hætterne ved studserne og man vil høre at der står
tryk
> derinde. Man siger at fra
> importørene at tørfilteret skal udsk. hver andet år, hvilket er en dyr
> affære - Et tørfilter koster til en VW omkring 2500 + påfyldning af
> kølemiddel ca 500.
>
> Martin Søndergård

Enig, enig og enig.....

M.v.h.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 28-07-01 18:39

> Hvis et A/C-system skal virke optimalt, skal det serviceres en gang i
> året...
> Fabrikker påfylder med vilje eks. 700 gr. kølemiddel, selv om systemet
> fungere fint, med
> måske 300 gr. De tager højde for svind af kølemidlet, som hovedsagligt
sker
> gennem påfyldningsstudser. De skal derfor spændes efter( evt. skiftes).
Det
> er meget tydligt, man kan
> bare prøve at løsne hætterne ved studserne og man vil høre at der står
tryk
> derinde. Man siger at fra
> importørene at tørfilteret skal udsk. hver andet år, hvilket er en dyr
> affære - Et tørfilter koster til en VW omkring 2500 + påfyldning af
> kølemiddel ca 500.

Så det du siger er at alle med AC skal ofre 3000,- hvert andet år alene til
service af AC?

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 28-07-01 18:43

2500 kr for et tørfilter til så lille et anlæg er simpelt landevejs røveri,
til fx r 134a kølemiddel koster et Danfoss tørfilter max en hund til mindre
anlæg. Enig i at det er godt at servicere anlægget hvert år, men det er da
noget elendigt skidt hvis der skal efterfyldes - overfyldes ved hver service
for at køre i et år, hvor ofte fylder man kølemiddel på sin fryser?

--
Mvh
Lars
www.larsfunder.dk

Martin Søndergård <mgs@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b62ae36$0$51765$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>Et tørfilter koster til en VW omkring 2500 + påfyldning af
> kølemiddel ca 500.
>
> Martin Søndergård
>
> "Tom" <tkc_dk@iname.com> skrev i en meddelelse
> news:3b60acd7$0$3251$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> >
> > > Er der nogen der kender en god AC mand i storkøbenhavn. Min snart 5 år
> > gamle
> > > Volvo køler i hvertfald ikke lige så meget som i starten. Og Bilia
skal
> > IKKE
> > > ha' glæde af mine penge.
> >
> > Hvorfor får du ikke oplyst ved Volvo, hvem de vil anbefale at du bruger?
> >
> > --
> > Tom
> >
> > Unofficial FORD site Denmark
> > http://members.tripod.com/FORD_DK

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 28-07-01 18:57

"Lars Funder" <lars@larsfunder.dk> skrev i en meddelelse
news:rRC87.1143$V53.159041@news000.worldonline.dk...

> noget elendigt skidt hvis der skal efterfyldes - overfyldes ved hver
service
> for at køre i et år, hvor ofte fylder man kølemiddel på sin fryser?
> --
> Mvh Lars

Nu er køleskabet også et forseglet og lukket kredsløb med kobberrør, hvor AC
på biler har samlinger, nipler og gummislanger...

M.v.h.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 28-07-01 18:58

"Tom" <tkc_dk@iname.com> skrev i en meddelelse
news:3b62f8a4$0$6004$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Så det du siger er at alle med AC skal ofre 3000,- hvert andet år alene
til
> service af AC?
> --
> Tom

Ikke 3000,-, da jeg ikke mener at det er nødvendig at skifte tørfilteret,
men hvis VW kan bilde deres kunder det ind...

M.v.h.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 28-07-01 19:04

> Hvis et A/C-system skal virke optimalt, skal det serviceres en gang i
> året...
> Fabrikker påfylder med vilje eks. 700 gr. kølemiddel, selv om systemet
> fungere fint, med
> måske 300 gr. De tager højde for svind af kølemidlet, som hovedsagligt
sker
> gennem påfyldningsstudser. De skal derfor spændes efter( evt. skiftes).
Det
> er meget tydligt, man kan
> bare prøve at løsne hætterne ved studserne og man vil høre at der står
tryk
> derinde. Man siger at fra

Nu læste jeg lige i Haynes fordi jeg synes det lød lidt forkert hvad du
foreslog.

Haynes advarer på det kraftigste imod at man begynder at løsne eller skrue
noget løs for at høre om der er tryk på systemet og der står endda flere
steder at der skal bruge beskyttelsesbriller hvis systemet skal tappes for
R134a. Så jeg vil IKKE anbefale at man bare løsner nogle hætter.
De skriver heller ikke en finte om at systemet skal reglmæssigt efterfyldes.
Men for hver 10.000 miles skal funktionen og det jeg har beskrevet før,
kontrolleres. Det er kun ved feldiagnoser og reparationer at man skal til en
AC specialist. Men bevares Haynes kan da tage fejl.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 28-07-01 19:14

> > noget elendigt skidt hvis der skal efterfyldes - overfyldes ved hver
> service
> > for at køre i et år, hvor ofte fylder man kølemiddel på sin fryser?
> > --
> > Mvh Lars
>
> Nu er køleskabet også et forseglet og lukket kredsløb med kobberrør, hvor
AC
> på biler har samlinger, nipler og gummislanger...

Æv nu kan jeg ikke se hvor det indlæg fra ham Lars kommer fra (bruger TDC).
Jeg blev lidt nysgerrig efter hvor ofte det var blevet serviceret på min
Mondeo da jeg har ALLE de tidligere regninger, servicelister osv. Ud over en
kontrol af AC kan jeg alstå ikke se at der er blevet lavet noget og nu er
bilen da 4 år gammel og har kørt 197.000 Km så måske kan Ford finde ud af at
lukke deres systemer bedre end VW?.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Kommentar
Fra : KASO

Dato : 28-07-01 20:51

Mht. sammenligning med køleskab/fryser: Hvor mange km kører jeres køleskabe/frysere på hullede veje, over stillevejsbump etc. om året ?

Med andre ord: driftsbetingelserne er ikke helt ens!

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 28-07-01 21:27

"Tom" <tkc_dk@iname.com> skrev i en meddelelse
news:3b63010c$0$6082$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Æv nu kan jeg ikke se hvor det indlæg fra ham Lars kommer fra (bruger
TDC).
> Jeg blev lidt nysgerrig efter hvor ofte det var blevet serviceret på min
> Mondeo da jeg har ALLE de tidligere regninger, servicelister osv. Ud over
en
> kontrol af AC kan jeg alstå ikke se at der er blevet lavet noget og nu er
> bilen da 4 år gammel og har kørt 197.000 Km så måske kan Ford finde ud af
at
> lukke deres systemer bedre end VW?.
> --
> Tom

Højst sandsynligt!

Det jeg siger er bare at det har BEDST af at blive "serviceret" én gang om
året, hvor systemet bliver tømt (sammen med evt. skidt) og så genfyldt...

M.v.h.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-07-01 02:02

"Tom" <tkc_dk@iname.com> skrev i en meddelelse
news:3b62fea1$0$6013$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> > Hvis et A/C-system skal virke optimalt, skal det serviceres en gang i
> > året...
> > Fabrikker påfylder med vilje eks. 700 gr. kølemiddel, selv om systemet
> > fungere fint, med
> > måske 300 gr. De tager højde for svind af kølemidlet, som hovedsagligt
> sker
> > gennem påfyldningsstudser. De skal derfor spændes efter( evt. skiftes).
> Det
> > er meget tydligt, man kan
> > bare prøve at løsne hætterne ved studserne og man vil høre at der står
> tryk
> > derinde. Man siger at fra
>
> Nu læste jeg lige i Haynes fordi jeg synes det lød lidt forkert hvad du
> foreslog.
>
> Haynes advarer på det kraftigste imod at man begynder at løsne eller skrue
> noget løs for at høre om der er tryk på systemet og der står endda flere
> steder at der skal bruge beskyttelsesbriller hvis systemet skal tappes for
> R134a. Så jeg vil IKKE anbefale at man bare løsner nogle hætter.
> De skriver heller ikke en finte om at systemet skal reglmæssigt
efterfyldes.
> Men for hver 10.000 miles skal funktionen og det jeg har beskrevet før,
> kontrolleres. Det er kun ved feldiagnoser og reparationer at man skal til
en
> AC specialist. Men bevares Haynes kan da tage fejl.
>
> --
> Tom
>
> Unofficial FORD site Denmark
> http://members.tripod.com/FORD_DK
>

Okey.... Jeg siger heller ikke at det er livsnødvendigt at skifte
tørfilteret, men det er hvad fabrikken foreskriver. Og jeg tror ikke at det
er helt dumt - Tørfilteret udskiller vand, dvs at du kan afdugge dine ruder
+ nedsat temp. Jeg har selv været ude for et anlæg der ikke ville køle mere
end til 8 grader. Tørfilter udsk. og anlægget kølte ned til 5 grader igen.

Dit AC kan også sagtens fungere uden at få lavet noget service, MEN, jeg vil
æde min gamle hat på at hvis du havde prøvet at proppe et termometer i
luftkanalen og måle den gang bilen var ny, og så 4 år efter. Så vil du se at
det ikke køler nær så godt som det har gjort.

Martin Søndergård

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-07-01 02:06

"Tom" <tkc_dk@iname.com> skrev i en meddelelse
news:3b62fea1$0$6013$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> > Hvis et A/C-system skal virke optimalt, skal det serviceres en gang i
> > året...
> > Fabrikker påfylder med vilje eks. 700 gr. kølemiddel, selv om systemet
> > fungere fint, med
> > måske 300 gr. De tager højde for svind af kølemidlet, som hovedsagligt
> sker
> > gennem påfyldningsstudser. De skal derfor spændes efter( evt. skiftes).
> Det
> > er meget tydligt, man kan
> > bare prøve at løsne hætterne ved studserne og man vil høre at der står
> tryk
> > derinde. Man siger at fra
>
> Nu læste jeg lige i Haynes fordi jeg synes det lød lidt forkert hvad du
> foreslog.
>
> Haynes advarer på det kraftigste imod at man begynder at løsne eller skrue
> noget løs for at høre om der er tryk på systemet og der står endda flere
> steder at der skal bruge beskyttelsesbriller hvis systemet skal tappes for
> R134a. Så jeg vil IKKE anbefale at man bare løsner nogle hætter.
> De skriver heller ikke en finte om at systemet skal reglmæssigt
efterfyldes.
> Men for hver 10.000 miles skal funktionen og det jeg har beskrevet før,
> kontrolleres. Det er kun ved feldiagnoser og reparationer at man skal til
en
> AC specialist. Men bevares Haynes kan da tage fejl.

Jeg glemte lige en ting
De hætter jeg snakker om, er jo heller ikke selve ventilerne , "hætterne"
kan man sagtens løsne uden der sker noget ved det. det er bare for at holde
skidt ude ( ligesom ved hjulene)
man lukker altså ikke noget kølemiddel ud ved at løsne dem, udover det som
er løbet forbi ventilerne :)

Martin Søndergård

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-07-01 16:13

>
> Hvorfor får du ikke oplyst ved Volvo, hvem de vil anbefale at du bruger?
>

Hmmm, tror du ikke Volvo vil sige en autoriseret Volvo-forhandler. Og da
Bilia har monopol på Volvo i Storkøbenhavn og Roskilde skal jeg enten til
Hillerød, Ringsted eller Holbæk. Desuden er det et uoriginalt anlæg, som den
er blevet eftermonteret af Volvo / Autohuset Vestergaard. Og da jeg bor i
Kbh. nu, har jeg ikke lyst til at krydse bæltet bare for at få AC'en
efterset. Så vil jeg hellere lade en AC-ekspert kigge på den. Så, igen, hvis
nogle skulle kende et værksted i Storkøbenhavn der er eksperter i AC, så
skriv endelig. Og er der nogle der ved, hvilke Volvo-ikke-Bilia værksteder
på Sjælland jeg trygt kan sende min bil til service hos, så vil jeg også
gerne høre om det.

Mvh. Christian

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-07-01 16:30

"Jane Doe" <ccc26138@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:9k3tj5$1drs$1@news.cybercity.dk...

> nogle skulle kende et værksted i Storkøbenhavn der er eksperter i AC, så
> skriv endelig. Og er der nogle der ved, hvilke Volvo-ikke-Bilia værksteder

Prøv evt. Bosch.

M.v.h.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-08-01 01:05

Hejsa,

> Hmmm, tror du ikke Volvo vil sige en autoriseret Volvo-forhandler. Og da
> Bilia har monopol på Volvo i Storkøbenhavn og Roskilde skal jeg enten til
> Hillerød, Ringsted eller Holbæk. Desuden er det et uoriginalt anlæg, som
den
> er blevet eftermonteret af Volvo / Autohuset Vestergaard. Og da jeg bor i
> Kbh. nu, har jeg ikke lyst til at krydse bæltet bare for at få AC'en
> efterset. Så vil jeg hellere lade en AC-ekspert kigge på den. Så, igen,
hvis
> nogle skulle kende et værksted i Storkøbenhavn der er eksperter i AC, så
> skriv endelig. Og er der nogle der ved, hvilke Volvo-ikke-Bilia værksteder
> på Sjælland jeg trygt kan sende min bil til service hos, så vil jeg også
> gerne høre om det.
>
Hvad med her: http://www.amagermoller.dk/

Hilsen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-08-01 09:53

> >
> Hvad med her: http://www.amagermoller.dk/
>
> Hilsen
>
Det var lige det jeg skulle bruge. Og så endda på Amager

Takker
Christian

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 05-08-01 20:40

VIKINGMAN <saab@mobilixnet._nospam_dk> skrev i en
news:3XF77.207$V53.15628@news000.worldonline.dk...
> "SGF" <sgfrede@post10.tele.dk> skrev i en meddelelse
> news:3b5f27d7$0$333$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> > Der er pr. definition ingen forskel på et klimaanlæg og et
> > Airconditionanlæg - to forskellige ord for samme system!
> >
> > Mvh
> > Søren
>
> Yep! Det ene automatisk, det andet manuelt (+ en hel del andre
forskelle!).
>
> M.v.h.

ÆVL, kære VIKINGMAN - der er nogen producenter, der kalder det sådan, men i
fagsprog er et aircon-anlæg og et klimaanlæg det samme!!

Mvh
Søren

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 05-08-01 20:43

VIKINGMAN <saab@mobilixnet._nospam_dk> skrev i en
news:0OV77.572$lh7.53924@news010.worldonline.dk...
> "Tom" <tkc_dk@iname.com> skrev i en meddelelse
> news:3b5f531b$0$351$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> >
> Jeg ved at det ikke kræver det helt store, men jeg ved også at man skal
> passe på, med hvor meget man fylder på systemerne - ikke for lidt og
heller
> ikke for meget. Og har man ikke haft tømt systemet, ved man jo ikke en
snus
> om, hvor meget der så er på efter slat-fyldning.
>
ÆVL igen, kammerat - man fylder på ved at måle trykket løbende undervejs, og
så ved man PRÆCIS, hvor meget kølemiddel, der kommer på systemet!

Mvh
Søren

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 05-08-01 20:51

"SGF" <sgfrede@post10.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3b6da02f$0$52793$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> ÆVL, kære VIKINGMAN - der er nogen producenter, der kalder det sådan, men
i
> fagsprog er et aircon-anlæg og et klimaanlæg det samme!!

Begge dele er et "aircon-anlæg" - enig! MEN, klimaanlægget er elektronisk
reguleret via forskellige kontakter, sensorer, motorer m.m.

Et regulært aircon anlæg, som det fås til de fleste biler for 6-15000,- er
jo "bare" et kølesystem bygget på de eksisterende reguleringer, med deraf
følgende bagdele!

M.v.h.

Kommentar
Fra : KASO

Dato : 07-08-01 16:42

Jeg har nu konsulteret en fagmand, der efterfyldte systemet (manglede ca. 2/3). Hans budskab var: principielt bør der ikke forsvinde kølemiddel, men hvis anlægget ikke bruges i perioder (f.eks. om vinteren), vil pakninger omkring aksen i kompressoren tørre ud og der vil forsvinde kølemiddel. Når anlægget tages i brug igen, vil den olie, der bringes rundt med kølemidlet smøre pakningerne og systemet vil blive tæt igen - men mangle kølemiddel. Selvfølgelig kan der også opstå utætheder andre steder - men dette er hyppigste årsag til manglende kølemiddel.

Mht. generel servicering anbefalede han at man ca. hvert 3. år udskiftede tørfilteret. Her ville man samtidig få påfyldt ny kølemiddel + olie til smørring af kompressor. Undlod man servicering kunne man risikere, at den manglende smørring (den gamle olie havde en tendens til at bundfælde i "hjørnerne" og til sidst være utilstrækkelig) ville reducere kompressorens levetid. I yderste konsekvens kunne et for gammelt tørfilter begynde at smuldre med det resultat at hele anlægget skulle udskiftes. Han havde oplevet det - men aldrig med tørfiltre under 10 år (så der er en vis margen).