/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvordan får man etiketten af syltetøjsgl~
Fra : Ard
Vist : 12215 gange
50 point
Dato : 10-10-05 10:12

Hvordan får man etiketten af et syltetøjsglas? Den sidder rigtig godt fast. Jeg har puttet glasset i en opvaskemaskine, der kan fjerne autolak, men det fjernede kun halvdelen af etiketten.

Accepteret svar
Fra : ampere

Modtaget 60 point
Dato : 10-10-05 10:16

Kom glasset i kogende vand, så vil limen blive opløst efter få minutter.

Mvh. AMP

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-10-05 10:16

Jeg plejer også med held at bruge opvaskemaskinen, men når det nu ikke virkede, ville jeg lægge glasset i blød, og så ellers prøve igen. Måske rensebenzin også kan hjælpe??

Kommentar
Fra : KingDiamond

Dato : 10-10-05 10:17

sæt glasset i varmt vand med opvaskemiddel

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 10-10-05 10:17

Kom lampeolie på og det vil opløse limen.
Torben

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-10-05 10:19

Også opvaskemaskine. Og hænger der stadig lim, er nafta særdeles effektivt til at fjerne limen. Nafta fjerne desuden uproblematisk klistermærker fra køleskabet, hvis ungerne har været igang der.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 10-10-05 10:28

Hvis du hælder kogende vand I glasset, kan den tørre etiket som regel hurtigt tages af. Begynd i et hjørne.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-10-05 11:23

Det gør man ved at varme forsigtigt på etiketten med en hårtørrer el.lign. Så kan man trække etiketten af. (virker på alle klistermærker, selv sådan nogen på biler)

og hvis der skulle blive en smule lim tilbage, fjernes det med lidt rensebenzin.

mvh dova

Kommentar
Fra : ujbv

Dato : 10-10-05 11:26

Hej Ard

som mange herinde allerede har sagt - så er iblødsætning i varmt vand det bedste. Når du sætter det i opvaskemaskine vil enten hele - eller dele af den klistrede etikette sætte sig fast på glasset igen under tørreprocessen.

Jeg har selv et olivenglas som er ret streng med etiketten. Det har jeg simpelthen med en pillekniv "ridset" i overfladen så vandet kan trænge ind i papiret. Efterfølgende, når etiketten er væk bruger jeg en almindelig grydesvamp til at fjerne evt. små limrester mm. med.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 10-10-05 12:56

Det nemmeste er helt klart at koge noget vand. Lægge glasset i blød i 10-15 min. og så tage det op og vaske det sidste af med en skuresvamp. Det har altid virket for mig.

Kommentar
Fra : kammanoerup

Dato : 10-10-05 13:25

Varmt vand m/ opvaskemiddel- til at fjerne det meste af papiret. Det klistrede fjernes der efter med alm. madolie, lad det virke lidt og vask der efter.
V. h. Kamma

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 10-10-05 14:17

Der er desværre 2 forskellige etiketter. Den ene slags er sat på med vandopløselig lim. Og det er indlysende, at dem kan man få af bare ved at lægge dem i blød. Flaskeetiketter er eksempler på den slags.

Og så er der de andre, "selvklæbende" etiketter, hvor limen IKKE opløses af vand. Så det eneste, man opnår ved at lægge dem i blød er at få papiret opløst. Limen bliver siddende. De fleste etiketter på plasticbeholdere og engangsglas er den type.
Dem får man som regel nemmest af ved at fylde beholderen med varmt vand... --UDEN at etiketten bliver våd. Man kan evt. varme glas og vand i mikroovnen. Når det hele er godt varmt (og etiketten stadig er tør) så er det ikke så svært at trække etiketten forsigtigt af fra et hjørne af. Limsiden af den tørre etiket kan evt. bruges til at duppe limrester af med.
Hvis der ALLIGEVEL sidder limrester tilbage til sidst, så må man i gang med de skrappere midler, -sprit, fortynder, benzin el.lign. Men det vil man vel helst være fri for.

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 10-10-05 14:48

Som de fleste andre også har sagt så prøv først at lægge glasset i blød og hvis det ikke hjælper så bruge en bæanding af ½ sprit - ½ rensebenzin. Det hjælper på alle etiketter. Jeg plejer bare at gnide det af med et stykke køkkenrulle.

Rosekamp

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 10-10-05 14:49

hej
maxi 3
det virker

Kommentar
Fra : Ard

Dato : 13-10-05 14:21

Der er så mange, der har sagt varmt vand, så det har jeg prøvet. Først satte jeg glasset i blød i ti minutter i varmt vand. Så skrabede jeg etiketten af med en træpind. Så satte jeg glasset til tørre. Da glasset var blevet tørt, fjernede jeg limen med rensebenzin. Til sidst fik glasset en tur i opvaskemaskinen. Nu er det skinnende rent.

Med hensyn til pointene, så kan de ikke deles. Så jeg giver alle pointene til den første, der har foreslået varmt vand.

Godkendelse af svar
Fra : Ard

Dato : 13-10-05 14:22

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 13-10-05 15:21

Haha, det er iøvrigt meget sjovt så langt vi er villige til at gå for at fjerne etiketten fra et glas, ikke? Varmt van, måske endda en tur i opvaskemaskinen, sprit, rensebenzin og en hel del tid. Mon ikke det tit ar billigere bare at købe et fint sylteglas (måske for et par kr. på en genbrug)

Rosekamp