/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Mundeling
Fra : malang
Vist : 9089 gange
40 point
Dato : 09-10-05 17:07

Er der nogle der kender til denne slægt ????

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 09-10-05 17:15

http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?f=1&i=25829&t=25829

Dette er en link til en anden som spørger efter Mundeling familien..............Men det ville være enklere om du havde flere oplysninger rundt hvor de kommer fra osv

Mvh sverola

Kommentar
Fra : senta

Dato : 09-10-05 17:23

på FS. er der 5 x Mundeling fra Danmark så prøv at søge der
Mundeling, All Countries
Exact Spelling: Off
[refine search]
Prepare selected records for download

International Genealogical Index / Denmark - 5
Select records to download - (50 maximum)
1. AUGUST MUNDELING - International Genealogical Index
Gender: Male Marriage: 28 DEC 1855 Nibe, Aalborg, Denmark

2. CHRISTIAN ADOLPH ANDREAS MUNDELING - International Genealogical Index
Gender: Male Marriage: 20 OCT 1851 Koge, Kobenhavn, Denmark

3. ERHARD GUSTAF MUNDELING - International Genealogical Index
Gender: Male Marriage: 23 NOV 1880 Hammel, Skanderborg, Denmark

4. LARSINE CHRISTINE MUNDELING - International Genealogical Index
Gender: Female Marriage: 12 DEC 1882 Domsognet, Viborg, Viborg, Denmark

5. SIMON MUNDELING - International Genealogical Index
Gender: Male Christening: 01 NOV 1840 Nibe, Aalborg, Denmark

prev | next Prepare selected records for download

Return to top of page

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 50 point
Dato : 09-10-05 18:31

Plus et par stykker mere... Vist ikke helt de samme?
"
MUNDELING, Lovisa Henriette   Bir   1837   Sven   Bovens
Fa:   Johannes MUNDELING
Mo:   Wilhelmine Resine Rebekka MUNDELING FREDRIKSEN

MUNDELING, Johan Christian Henrich   Bir   1855   Kobe   Gadstr
Fa:   Christian Adolph Andreas MUNDELING
Mo:   Anne Catherine Lucie Dorthea HORTZBERG

MUNDELING, Larsine Christine   Bir   1863   Kobe   Gadstr
Fa:   Christian Adolf Andreas MUNDELING
Mo:   Ane Dorthea Lucie MUNDELING

MUNDELING, Christiane Larsine Frederikke   1884   Ribe   VestNe
Fa:   Johan Christian Heinrich MUNDELING
Mo:   Andrea JENSEN
"
Igen Hvor kommer de fra, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-10-05 19:23

Og jeg som troede Mundeling var tysk?
(læste det først som Mund-deling).

Ifølge denne folketælling kom de fra Sverige:
(måske indvandret til Sverige fra Tyskland??)
Svend
"
ribe, Vester Horne, Varde Købstad, , , Skovbogade 175, 2, FT 1890
Ernhardt Mundeling, 30 , gift, Husfader, Instrumentsliber, Sverrig
Justine Mundeling, 25 , gift, Kone, , Frederikshavn
Helene Mundeling, 8 , ugift, Datter, , Vensyssel
Anna Mundeling, 6 , ugift, Datter, , Viborg
Elvira Mundeling, 4 , ugift, Datter, , Vemb [Ringkøbing Amt]
Rudolphine Mundeling, 2 , ugift, Datter, , Varde
"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-10-05 19:36

Dette må være nr 4 af senta' s 5 gifte Mundeling:
"!
MAGGERLE, Christian Ferdinand         Marriage
   Wife:   Larsine Christine MUNDELING
   Marriage Date:   12 Dec 1882   Recorded in:   Viborg, Denmark
         Collection:   Dom Kirke; Den Danske Folkekirke
   Husb's Birth Date:   1 Aug 1861
   Wife's Birth Date:   8 Mar 1863
"
Hun har så denne far, mit 3. ud af 4 ovenfor:
>Fa: Christian Adolf Andreas MUNDELING
Det lyder da tysk, ikke svensk?
Svend, der efterhånden tror der er tale om flere familier??

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-10-05 19:47

Måske oprindelsen til den (en af de) svenske familier:
"
ORDTMANN BURGER, Well         Marriage
   Wife:   Margaretha Elisabeth MUNDELING
   Marriage Date:   15 Nov 1723   Recorded in:   Karlskrona, Blekinge, Sweden
         Collection:   Tyska Forsamling; Tyska Luterska Kyrkan
   Wife's Father:   Hewmanus MUNDELING
"
Her nævnes jo den tyske Kirke...
Mon ikke Hewmanus MUNDELING født ca 1700 er stamfaderen og kom fra Tyskland?
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-10-05 20:10

Fra Sverige til Nordjysk Cirkus:

Den norske artist Leonardi (Hartvig Ingolf Mørk Berg, 1888-1956) arbejdede som ung som luftartist og slangemenneske, blandt andet i Cirkus Schumann og Cirkus Beketow. I 1908 blev han gift med danskfødte Anna Mundeling (1883-1961)..

Ægteparret blev skilt i 1930. Leonoardi arbejdede siden som regissør hos sin bror Eugen Löwe (Eugen Berg) og som teltmester og sprechstallmeister i Cirkus Berny & Rex.
Anne Mundeling Leonardi fik derimod gang igen i Cirkus Empress, som hun turnerede med til 1959…

Ifølge Præsten og Cirkus forskeren Jørgen Lorenzen her:
http://www.cirkus-dk.dk/htm/dk/nyheder2002.htm
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-10-05 21:12

Ifølge dette er senta' s: 2. CHRISTIAN ADOLPH ANDREAS MUNDELING
stamfaderen i Danmark, i hvert fald til den nordjyske Cirkus familie.
"
Kolonien i Sømosen blev oprettet omkring 1860' og blandt dens første beboere var stamfaderen til slægten Mundeling i Danmark, Christian Adolf Andreas Mundeling, samt Heinrich Christoffer Hertzbergs.
I den sidste halvdel af 1880'erne lykkes det de dygtigste og mest initiativrige familier at starte cirkus. Det er de kendte cirkusslægter Hertzberg og Mundeling fra Sømosen og Altenburg og Benneweis fra Dorf-kolonien i Storskovens nordlige udkant.
Tilbage blev kun den gamle Mundelings ottende barn Elisabet Florentine, som var født i 1870, og som aldrig blev kalt andet end Justine.
I 1931 solgte Justine huset for 200 kr. til Kristian Pedersen og hans polske samlever Maryanna Bocian, med tilnavnet "Polak Marie" eller "Sømose Marie". De boede her indtil december 1954, hvorefter huset blev revet ned. De var Sømosens sidste beboere.
"
Fundet her, Svend
http://www.123hjemmeside.dk/TEAM-SVENDSEN/651634

Kommentar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 09-10-05 21:20

Prøv at ringe til Vindy Mundeling, Betzyslyst 151, 5600 Faaborg. Tlf. 6261 9516. Han kan sikkert hjælpe dig lidt tilbage i tiden.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-10-05 21:35

Når +mundeling +vater

kun giver dette ene svar:
http://www.markusmoll.gmxhome.de/tagebuch17.html
der omtaler: Tigergruppe des Norwegers Carl Mundeling...

må navnet Mundeling være nærmest ukendt i Tyskland,
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-10-05 21:53

>Prøv at ringe til ...
Eller send mails til:
"
André Mundeling - Haslev
Brian Mundeling - Jerup
Henrik Mundeling - København V
Ib Mundeling - Valby
Jesper Mundeling Olesen - Vejen
Lise Mundeling - Brundlundskolen
Remi Mundeling - Sindal
Tina Mundeling - Køge
"
Der alle har E-mail her hos TDC: http://www.epost.dk/
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-10-05 22:01

Kan Mundeling være en Scandinavisering af det tyske Mündling?
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-10-05 12:50

Ifølge denne folketælling er den danske stamfader født i Slesvig,
hvad mon han hed dernede?
Svend
"
Kilde: FT-1880
Navn: Christian Adolf Andreas Mundeling Køn: M
Alder: 47 Civilstand: Gift
Fødested: Syderstappel Slesvig
Sogn: Dronninglund Herred: Dronninglund
Amt: Hjørring Stednavn: Dorf Fjerding
Husstands-/familienr: 388 (3) Matr.nr/adresse: Storskoven Et Huus F2
"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-10-05 14:23

>Fødested: Syderstappel Slesvig
Süderstappel ligger ved floden (åen) Treene, vest for Slesvig by;
det tyske ü er er altså her blevet til y, ikke u.
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-10-05 18:52

Ikke helt samme by, men tæt på:
"
Paret Johan Heinrich Karl Hertzberg och Louise Mundeling fick en dotter Augusta Reumenia född 31 maj 1881 i Karlskrona i Sverige. I utdraget från Födelse- och dopboken finns det noterat att paret har sin hemvist i Eggebek, Slesvig. Finns det något sätt som man kan kontrollera om paret finns noterat i Eggebeks kyrkoböcker?
Hälsningar
Eija
"
Fra Forum, som jeg skulle have åbnet, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-10-05 19:22

Eggebek ligger også ved Treene, men længere nordpå. Nord for Slesvig tæt ved Tarp.

Et mærkeligt tilfælde...
Her i sommere havde min dansk-tyske afdeling af Sauer Danfoss "overlevelses tur"...
Vi roede i kano på Treene med start i Eggebek i retning mod Süderstappel,
(vi stoppede dog lidt før vi nåede denne by tæt på Friederichstadt).
Svend

Godkendelse af svar
Fra : malang

Dato : 10-10-05 22:07

Tak for svaret svendgiversen.
Hej Svend jeg ved godt at jeg er ud af sigøjnerslægt ,min slægt har altid gået på landevejen og har ikke rigtig hørt til nogle steder ,så jeg var lidt nysgerrig for at se hvor langt jeg kunne komme tilbage i slægten .Jeg selv er kun kommet ca 80 år tilbage ,for de er ikke just kendte for at bruge kirkebøgerne .Af hvad jeg har hørt kom min oldemor fra Sverige og stammede fra Taigundslægten,jeg har fået fortalt hun var den sidste ægte sigøjner i danmark for ca.80år siden.Tusind tak for di indlæg som jeg vil undersøge nærmere.

Kommentar
Fra : malang

Dato : 10-10-05 22:22

Hej Svend jeg har et gammelt avisudklip om min oldemor , Marietta Rosenhagen og var spåkone blev gift med en bjørne domptør Edvard Rosenhagen og hvad der står i avisudklippet skulle hun komme fra Ungarn ,men jeg har også hørt det om sverige så nu ved jeg snart ikke hvad jeg skal tro. Det familie der er skrevet om kender jeg godt ,altså de nulevende.:) Jeg var mere interesseret i hvor langt jeg kunne komme tilbage i slægten.

Kommentar
Fra : malang

Dato : 10-10-05 23:11

Jeg vil gerne have lov at takke for hjælpen det er virkeligt suverænt ,jeg håber på at komme endnu længere tilbage. :)

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-10-05 09:39

>jeg håber på at komme endnu længere tilbage. :)

I Sverige prøv her
http://www.solace.mh.se/%7Eblasta/swelinks.htm

I Sydslesvig her
http://www.genealogienetz.de/reg/SCN/sh-d.html

Du må også gerne stille nye spørgsmål, f.eks om Taigund og Rosenhagen...
Så skal vi hjælpe dig igen, Svend

Kommentar
Fra : malang

Dato : 11-10-05 16:43

Du må da meget gerne se om du kan finde ud af noget mere om Rosenhagen og Taigund slægten ,jeg er ikke sikker på om Taigund er stavet rigtigt.V.H.Marietta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-10-05 11:12

Har du set mit nye spørgsmål ?
Du må gerne komme med indlæg/oplysninger der...

Hedder du Marietta som din oldemor??
Har du en kusine Susanne Rosenhagen???
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-10-05 10:24

Hi igen malang, HÅBER DU SER DETTE.
Susanne er din slægtning og har også dit slægttræ...
Se under Marietta, Sigøjner fra Ungarn...
Og BEKRÆFT VENLIGST AT DU HAR SET VOR OMFATTENDE SØGNING,
på dine vegne, Svend

Kommentar
Fra : winther1959

Dato : 13-05-08 11:20

JEG HAR REINHARD. SIGURD OG ANSGAR MUNDELING MED I MIN NÆSTE BOG, DER SNART UDKOMMER. TRE SIGØJNERE FRA CIRKUSFAMILIEN. TRE SMÅ MUSIKANTER, DER SPILLEDE TIL AMATØRKONKURRENCER OG PÅ VÆRTSHUSE. PÅ SAV, VIOLIN OG HARMONIKA. DE BLEV DANMARKSBERØMTE PÅ DERES INDSPILNING AF "DEN ARBEJDSLØSES SANG". BOEDE EN OVERGANG I NØRRESUNDBY OG AALBORG. KH. LARS WINTHER

Kommentar
Fra : SnudenAalborg

Dato : 12-06-09 10:36

Hej ;) Jeg nedstammer fra Mundeling slægten på min mors side ;) Min bedstefars mor hed Nelly og boede i Hjallerup, hun er gået bort nu. Men har lige haft besøg af fam, der har fundet en masse gamle papirer på slægten her, vi stammer fra, der er dåbsattester og en masse historie, også om cirkuset osv. - får snart selv alle kopierne, det er meget spændene at læse, og har i øvrigt altid troet det var fra Ungarn min fam stammede, men det viser sig at der også er Tyrkisk afstamning ;) Min oldemor Nelly er fra området ved sømosen. . . Vh Camilla

Kommentar
Fra : SnudenAalborg

Dato : 12-06-09 10:38

- min bedstefar hed i øvrigt Heinrich, og hans far hed Henrik ;) Der er vist også et 'Conrad' med i fam navn. .

Kommentar
Fra : Bedstemor

Dato : 11-08-09 14:34

Hej Alle sammen
jeg kender til Mundeling og har stamtræet over dem
Maria Rosenhagen blev gift med en Mundeling Hun var datter af Marietta og Edvard Rosenhagen som var kendt som bjørnetæmmeren
Med venlig Hilsen Susanne Rosenhagen
Ps jeg er barnebarn af Marietta og Edvard

Kommentar
Fra : lusima

Dato : 20-06-12 08:28

Jeg er opvokset på Nørrebro, min fader var ind i mellem Gårdsanger "Gårdsangerne" samt "Four Sailors" bland de venner han var sammen med den gang sidst 30erne var 2 brødre Mundeling
Sigøjner spillede Banjo samt Violin måske er det også en del af slægten