/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Sygedagpenge.
Fra : Bragesvej
Vist : 684 gange
50 point
Dato : 09-10-05 13:55

Er der en grænse for hvor langtid man kan gå på sygedagpenge (Fra kommunen) ?

Accepteret svar
Fra : erling_l

Modtaget 60 point
Dato : 09-10-05 14:01

Du kan få dagpenge i 4 år ud af en 6 årig periode. Dette gælder også sygedagpenge....

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 09-10-05 14:04

ok på et tidspunkt vil kommunen lave en opfølning på min sygsom..hvad går det ud på?

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 09-10-05 14:11

Alt om sygedagpenge findes her: http://www.adir.dk/extern/SpmSvar/Sygedagpenge.html

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-10-05 14:12

Bragesvej læs denne side, du får lige et citat først

Citat
Opfølgning
Kommunen er forpligtet til at foretage en opfølgning i din sag senest efter otte ugers sygdom og derefter mindst hver ottende uge.

Ved første opfølgning skal kommunen sammen med dig lave en plan over, hvordan du kan vende tilbage til arbejdsmarkedet. Planen skal løbende justeres, når der sker ændringer i din situation.

Formålet med opfølgningen er at:
sikre, at du så hurtigt som muligt vender tilbage til arbejdsmarkedet
vurdere, om der er behov for fx arbejdsprøvning, revalidering, arbejdsredskaber, fleksjob, førtidspension
kontrollere, at du fortsat har ret til sygedagpenge

Opfølgningen foregår normalt ved en personlig samtale med dig

Hvor længe kan du få sygedagpenge
Når du har modtaget sygedagpenge i 52 uger inden for de seneste 18 måneder, standser udbetaling af sygedagpenge normalt.

Udbetaling af dagpenge kan forlænges ud over de 52 uger, når:
kommunen anser det for sandsynligt, at revalidering vil blive iværksat
kommunen anser det for nødvendigt at gennemføre fx arbejdsprøvning eller andre afklarende foranstaltninger for at klarlægge din arbejdsevne. Så kan dagpengeperioden forlænges i op til to gange 13 uger
du er under eller venter på lægebehandling, som resulterer i, at du snart kan arbejde igen. Så kan sygedagpengene forlænges i op til 2 x 26 uger.
der er rejst sag om arbejdsskade ved Arbejdsskadestyrelsen, og det er som følge af denne skade, du er sygemeldt.
der er startet en sag om førtidspension
særlige omstændigheder i øvrigt taler for det. Dvs. livstruende uhelbredelig sygdom som fx kræft

Inden de 52 uger er gået, har kommunen pligt til at undersøge, om du opfylder betingelserne for at få forlænget udbetalingen af sygedagpenge.

Kommunen skal give dig skriftlig besked på, om perioden, hvor du kan få dagpenge, kan forlænges. Hvis det ikke er tilfældet, skal kommunen begrunde, hvorfor de ikke kan forlænge perioden. Kommunen skal også oplyse om, hvordan du kan klage over afgørelsen, hvis du ikke er tilfreds med den.

http://www.krifa.dk/din_situation/oversigt/sygdom/sygedagpenge.jsp

Hilsen ans

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 09-10-05 14:13

Auch.... det er ved nærmere undersøgelse kun delvist rigtigt, kan jeg se.

"Man kan få sygedagpenge i 52 uger. Dagpengeperioden kan forlænges udover 26 uger eller 2 x 26 uger fra varighedsbegrænsningens indtræden, hvis pågældende lider af en alvorlig sygdom, som kræver langvarig behandling. Det er en betingelse for både de 26 - og 2 x 26 uger, at pågældende efter en lægelig vurdering skønnes at ville kunne genoptage erhvervsmæssig beskæftigelse inden for de følgende 26 - 2 x 26 uger."

Med andre ord - ja, du kan få op til 4 år, men i mindre perioder, hvor opfølgningen kommer til at gå på en lægelig vurdering af sygdommen - og chancen for at kunne komme i arbejde igen.

Godkendelse af svar
Fra : Bragesvej

Dato : 09-10-05 15:40

Tak for svaret erling_l.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-10-05 15:47

God bedring Bragesvej.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 09-10-05 15:48

Tak..