/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
alle erfaringer med dalmatiner søges
Fra : solling
Vist : 1820 gange
120 point
Dato : 09-10-05 09:06

såer vi blevet enige om at få en dalmatiner..... så alle erfaringer søges.... både gode og dårlige....... jeg er lidt i tvivl om det er bedst at købe en lidt ældre hund da vi har en hidsig hunkat....... i forhold til katten er det så bedst at købe en han eller en tæve......

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 09-10-05 09:24

God fornøjelse med din dalmatiner.

Søg lige her på kandu om erfaringer med den race, lidt nememre end at jeg skal gentage mig selv

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 09-10-05 10:03

Hvis du tager en hvalp vil den hurtigt lære at katten skal man holde sig fra derimod hvis det er en voksen hund så vil jeg ikke garantere for at hunden finder sig i dens væsen og vil gå til mod angreb. Det kommer meget an på hvordan i tackler den situation man skal nemlig passe på ikke at opmuntre til at det er interessant at katten har den adfærd.

Så det bliver en slags hund efter kat når katten væser af hunden. Det er bedst at hunden totalt slet ikke viser interesse for katten det første lange stykke tid, der skal nemlig langsom tilvænning til for at i kan sammenføre en ældre kat med en hund. dvs. at hund og kat ikke skal gå i samme stue hele, tiden men kun i fem minutter om dagen i et godt stykke tid og det bliver gradvist øget dag for dag.
Jeg siger god fornøjelse med din søgen efter en Dalmatiner. Og håber det bedste for jer.
MVH Bevi54

Kommentar
Fra : mnistad

Dato : 09-10-05 11:23

Hej solling
Du skriver "hidsig hunkat". Er dette frygt for hunde eller aggression overfor andre levende væsener?
Har sammenfør mange hunde med katte, også nogle der havde ry for at være aggressive overfor katte. Har aldrig oplevet noget problem.
Hvis du vælger en hvalp vil den være meget nysgerrig og højst sandsynligt opsøge katten, hvorfor den i starten nok vil redde sig nogle skrammer, men det vil den hurtigt lære.
Det er dog et problem for en ny hvalp der skal vende sig til mange nye ting.
Så hvis du vælger denne løsning bør du bruge en til to uger alene med hunden i hjemmet, inden du foretager introduktionen. Du kunne evt. få katten passet.
Hvis du vælger en ældre hund vil denne nok være mere erfaren, og nærme sig katten med nogen mere respekt. Hvilket katten, medmindre den virkelig er aggressiv, vil vende sig til.
Også i denne situation vil jeg anbefale at du etablerer en kontakt til den nye hund inden du foretager introduktionen.
Det er dog meget vigtigt at du styrer kontakten den førte tid, så både hund og kat fornemmer dit lederskab og dit ønske om fredelig sameksistens.
Så for al del vær rolig når du fører dem sammen, du skal selv tro på det ellers får du aldrig overbevist dine dyr.
Hvis katten virkelig er aggressiv vil jeg råde dig til at lade være, da dette kan gå grueligt galt.
Held og lykke

Accepteret svar
Fra : KSGP

Modtaget 120 point
Dato : 09-10-05 11:27

Hej Solling.

Denne tråd: http://www.kandu.dk/dk/spg/70502 svarer meget godt til de erfaringer jeg selv har med Dalmatiner (har en tæve på nu 11 måneder og har haft adskillige i træning). Men derudover skal du vide at racen er MEGET udsat for allergiproblemer, det kan du læse mere om hvis du søger på racen på Google.
Til slut mht katten; min tæve var kun 13 uger da hun kom ind i huset - og hun har aldrig accepteret vores 3 katte helt, jagtinstinktet er simpelthen for stort og de vil aldrig komme til at kunne være alene sammen uden opsyn

MVH
KSGP

Kommentar
Fra : solling

Dato : 09-10-05 13:11

hmm. det er svært... jeg kender selven familie der har dalmatiner og de er ovenud lykkelige for den...... men der er vel brodne kar indenfor alle racer ...eller hvad....
er der nogenderhar erfaring med at bruge "felifriend" el. "feliway" ved sammenføringen af hund og kat....?
jeg har også overvejet at få hunkatten steriliseret.... mon det kunne hjælpe på hidsigheden..........

Kommentar
Fra : KSGP

Dato : 09-10-05 13:46

Ja, men mht Dalmatineren er de "brodne kar" mere reglen end undtagelsen og det er det du skal gå ud fra.
Jeg er da også ovenud lykkelig for min lille hund, hun giver bare også anledning til mange bekymringer....og der er da også en grund til at antallet af Dalmatinere i DK har været næsten det samme over mange år, dvs hver gang der er kommet en af 101-filmene ud har der i en periode bagefter været en stigning, men i løbet af få år er den faldet til det "normale" antal igen.
Og jeg har da også været i kontakt med 2 eller 3 Dalmatiner-ejere hvis hunde aldrig har haft allergi-problemer, men jeg har til gengæld også været i kontakt med mange andre der havde samme eller lignende problemer som min hund har. Kig f.eks også her på Netdyredoktor: http://www.netdyredoktor.dk/sw4065.asp og læg især mærke til racen der står først under "særligt udsatte for at få inhallationsallergi"!

MVH
KSGP

Kommentar
Fra : KSGP

Dato : 09-10-05 13:51

PS. Glemte helt at jeg går ud fra at du kender til problemerne racen har mht døvhed og derfor sørger for at købe en hvalp der er høretestet?!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 09-10-05 14:17

Solling, hvad er årsagen til, at I har valgt dalmatiner?
Den dalmatiner, I kender, har den kat? For så kan den familie måske hjælpe jer med gode råd. Jeg kender ikke nogen, der har kat og dalmatiner sammen. Umiddelbart ville jeg tro, at en hyrde/gårdhund bedre kunne lære at ignorere katten.

Jeg har aldrig haft dalmatiner. Men jeg har haft en hund med inhalationsallergi..... Og DET var årsagen til, at jeg skiftede race da han døde... kun 4½ år gammel... --Allergi er bare SÅ ubehageligt! Og dyrt!

Kommentar
Fra : solling

Dato : 09-10-05 14:26

hmm det er godt nok svært for efter hvad jeg kan læse rundt omkring er næsten alle racerne disponeret for et eller andet........nogen får klør, andre dårlige hofter, bliver bidske, har dårligt temperament osv osv....... er der nogle hunde der ikke er disponeret for en eller anden sygdom......

grunden til at jeg har valgt dalmatiner er at efter hvad jeg har læst rundt omkring er det en race der elsker at være sammen med familien i alt hvad de laver, den har stor personlighed og er meget intelligent, den er kælen og hengiven...... den er meget aktiv udendørs og stille og rolig indendørs.........den er en god vagthund, som giver hals når det er nødvendigt, men står ikke og gør hele dagen........ det er en sammenblanding af alle tingene der gør at vi mener at det er en hund for og... det virker som en hund med en stor og sjov personlighed det er ihvertfald hvad vi har kunne læse i de hundbøger vi har lånt og på nettet

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 09-10-05 15:08

9 ud af 10 dalmatinere er DAMP-hunde.......så jo, den har personlighed og er MEGET aktiv ude.

Vi har, som skrevet i den anden tråd, en dalmatiner her i byen, han er også MEGET aktiv ude, han bliver tit hentet hjem, når han har været ude og strejfe......ikke fordi han render ud af hus eller have, men fordi han stikker af. Han står ikke og gør hele dagen, mest fordi han ikke er ude hele dagen, men komemr han ud i deres have, så kan jeg edderdulme love dig for at han ryger HIDSIGT i hegnet og GØR.......lang tid efter jeg er kommet hjem. Virker det overvældende kløgtigt?

Jo da, mynder er ikke disponeret for sygdomme. De er nemme familiehunde, der brænder krudtet af på 4 min.

Kommentar
Fra : solling

Dato : 09-10-05 15:35

ja jo der er jo altid for og imod kan man se...... jeg har ellers læst at mynder er en afde racer der kan få arvelig cataract (øjensygdom) og jeg fandt en meget spændende side på hundeinfo hvor hundene er blevet sat op efter intelligens.... dalmatiner var på plads nummer 39...... og mynder kom absolut sidst.... plads nummer 79.... så jeg ville nu hellere have dalmatineren......
den dalmatiner jeg kender sidder altid helt stille inde i haven når vi går forbi hegnet og de mennesker jeg har skrevet med på engelske dalmatiner sider syntes nu heller ikke at det er et generelt problem at de fare rundt og gør....

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 09-10-05 15:55

Jeg har hørt at Dalmatineren ligesom visse pudler suveræne til jagt og det kræver en del aktivitet og udfordringer at holde den beskæftiget.
Jeg håber du får megen glæde af og med din nye hundehvalp, da jeg tror at en voksen sammen med katten vil rasere dit hjem.

Kommentar
Fra : solling

Dato : 09-10-05 16:00

tak skal du have ....vi har nu ikke fået nogen endnu...... vi er bare kommet til stadiet hvor vi er ved at være enige om racen...... jeg tror nu også at det er bedst med en hvalp

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 09-10-05 16:46

Tja, hvis lydighed er at dække, sidde og stå, hvergang føreren siger det, så er mynder dumme.

Min sheltie dækker GLAD af i vandpytter, hvis jeg giver en kommando, mine mynder ville grine af mig og gå.

Min sheltie stormer GØENDE rundt, hvergang ungerne kommer ind af døren, mine mynder sover videre.

Min sheltie vader rundt i hælene af mig hele dagen, mine mynder ved hvor jeg er uden at jeg behøver falde i dem.

Hvem er dum og hvem er klog?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 09-10-05 17:06

Prøv at se på denne side:

http://www.hundeleksikon.dk/index.html

Der kan I nemt se, hvordan de forskellige racer ---i grove træk-- er med hensyn til pels, størrelse, andre hunde, andre dyr, børn, aktivering o.s.v.
Det er en ret nøgtern vurdering, og selvfølgelig ikke altafgørende. Men det kan måske give jer et fingerpeg om, hvilke racer, I IKKE skal vælge..

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 09-10-05 18:08

Jeg tror ikke at Dalmatineren er egnet til lejligheder, men igen, det er jo ejeren der bestemmer hvor godt hunden har det.

Kommentar
Fra : Juelsgaard

Dato : 09-10-05 19:11

Hmmm, jeg vil nu sige at man skal se sig enormt godt for hvis man vælger en dalmatiner. Det er absolut ikke nogen nem race og egner sig for mig at se ikke vældigt godt som førstegangshund. Dermed ikke sagt at der ikke findes gode dalmatinere, selvfølgelig gør der det, men det er desværre mere undtagelsen end reglen.

På den dyreklinik hvor jeg arbejder ser vi er hovedparten af de dalmatinere vi ser desværre meget svære at omgåes. Omkring det sundhedsmæssige, så er dalmatineren som andre også har skrevet meget udsat for allergi og en hvalp bør være høretestet inden den forlader opdrætteren.

Du skriver at du synes en masse andre racer har mange andre sundhedsmæssige problemer, bl.a. hofteproblemer, og det er også rigtigt. Derfor bør man købe en hvalp med DKK-stambog, for dermed har man muligheden for at undersøge hvalpens familie. Det er jo vigtig at undersøge hvalpens evt. halv- og hel-søskende, forældre, bedsteforældre osv. Gør man sit forarbejde grundigt kan man reducere risikoen for arvelige sygdomme rigtig, rigtig meget, men dette er jo kun muligt hvis der er nogle resultater at undersøge på. Det er derfor man bør vælge en stambogsført hvalp.

Med venlig hilsen

Camilla Juelsgaard Jørgensen

Kommentar
Fra : dalmatiner

Dato : 13-10-05 10:20

Jeg har selv dalmatiner og det er ikke en nem hund. Du skal kun vælge dalmatiner, hvis du har tid til at beskæftige din hund hver dag. Det er ikke gåture, men lydighed, tricks eller næsearbejde.
Min dalmatiner har lært mig meget; han er enormt arbejdsivrig, og det er nok det nogle kalder DAMP ... og så er han aggressiv over for andre hunde. Det er desværre nok ikke så usædvanligt for racen.
Mht. allergi, så ja, nogle dalmatinere er meget disponerede for allergi. Min har været råfodret siden han var et halvt år, så vi har aldrig haft problemer i den retning.
Men har du lyst til en arbejdsivrig, løbeglad, jagtglad hund, der elsker at være i jeres selskab hele tiden og sove under dynen, men som til gengæld kan blive en pestilens hvis den bare skal ligge og pynte i sofaen og ikke bliver beskæftiget og får opmærksomhed, så er dalmatineren muligvis rigtig for dig.
(Og min jagter også katten - og en dag får han nok fat i den.....).
Mange hilsner
Pernille Hammer

Godkendelse af svar
Fra : solling

Dato : 13-10-05 11:54

Tak for svaret KSGP.