/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hvad sker der lige her?
Fra : snusi
Vist : 339 gange
100 point
Dato : 08-10-05 19:54

Jeg har en terrieblanding på 20 måneder, som i de sidste par dage er blevet noget ustyrlig. Det viser sig på den måde at hun løber efter cykler/mennesker som går forbi vores have, noget hun ikke har gjort før. Når vi skal ud at gå, og jeg lukker lågen op farer hun ud og knurrer. I dag da vi var på gåtur, kom der en bekendt hen for at snakke med mig, hun havde sit barnebarn med, og da de var et par meter fra os sprang Sherry gøende hen mod dem, især mod barnet. Jeg blev virkelig meget overrasket over at hun kunne finde på dette. Tog selvfølgelig hende i kort snor og fik hende til at dække, men hun knurrede stadig.

snusi

Kommentar
Fra : madamme

Dato : 08-10-05 19:57

jeg vil gå ud fra at hun er kommet i den alder " kan selv, vil selv, ingen skal bestemme over mig" og der gælder det om at du/i skal være hård og konsekvens overfor hende med at sige NEJ når hun gør disse ting. Hun vil prøve at få mangten over jer vil jeg tro.
Har selv to amstaffer, så taler af erfaring.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 08-10-05 20:17

Jeg vil mene at dit spørgsmål ikke lige er det rigtige her(nu ikke misforstå.for der er mange som har gode råd her) men du vil nok se at mange har gode råd lige fra klø til kærlighed...Gå hellere hen til en hunde træner og få ham til at se hunden..eller til dyrlægen det kunne jo være at den havde en sygdom/tilstand som gør at den er aggresiv/bange /det er med dyr som med mennesker ikk? du ville nok ikke spørge os her hvis det var din partner som var begyndt at "knurre" efter andre vel

mvh sverola

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 08-10-05 20:43

Er hun ved at gå i løbetid?
mvh
qfha

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-10-05 20:44

Er der sket nogen som helst ændringer i hundens liv og hverdag?

Er der nogen der måske har drillet den?

Kan den være syg, så "angrebene" er en slags advarsel om at man ikke skal komme for tæt på?

Har du nogensinde før haft problemer med at hunden gjorde ting den ikke må?

o.s.v.

Når hunden ligefrem fortsætter med at knurre efter du har bedt den om at dække, tyder noget på, at den ikke helt respekterer hvem der bestemmer.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 110 point
Dato : 08-10-05 20:56

De allerfleste mennesker får problemer af forskellig slags med deres hund i løbet af opvæksten. Ellers ville det jo også være alt for nemt.

Nu har din pige altså fundet på, at hun vil gå til angreb på folk, der går forbi jeres have. Så dit lederskab kommer på en lille prøve. Du skal bevare roen og aflede hende fra det, du ikke vil have at hun gør. Altså når hun farer op og gør af en dame med et barn, så skal du koncentrere dig om din HUND. Få hende til at gøre ting, som du kan rose hende for. Gå på plads, bære noget, sitte, -ja, også dække. Fang evt. hendes opmærksomhed med legetøj. Men bliv ved med at have koncentrationen på HENDE.
Jeg gætter, at så snart hun lå dæk, så fik du travlt med at undersøge, hvordan de mennesker havde taget det. Glem det! Det vigtigste i det øjeblik er din hund. Når du har hendes fulde opmærksomhed, så holder du hende på plads, vender ryggen til det eller dem, der var årsagen og går væk med hunden på plads. Eller går forbi dem med hende på plads og med hendes opmærksomhed fanget.

Hun lærer dels, at du er en rolig og værdig leder, der bestemmer, hvordan en situation skal løses, og hun lærer, at det er ok at vende ryggen til og gå, hvis der er optræk til en konflikt eller hvis der er nogen hun ikke kan lide.
Men hvis hun ikke er vant til børn og hun ikke kan lide dem, så kan det blive svært at lære hende at holde af dem nu. Du kan lære hende, at det er ok at undgå dem.

Du skal nok ikke lade hende være alene ude i haven. Der KAN have været børn udenfor, der har drillet hende. Måske har barnebarnet endda været med til at drille?

Godkendelse af svar
Fra : snusi

Dato : 08-10-05 21:32

Tak for svaret Birgitta.

Jeg gjorde det i hvert fald forkert i dag, da hun løb gøende hen mod de mennesker, nemlig lige som du skriver jeg dækkede hende af, derefter spurgte jeg til mennesker, især barnet om det var ok. Jeg blev nemlig meget overrasket over min hunds opførsel.
Hun er aldrig alene i haven, det er en lille forhave vi har som er indhegnet, og hvor begge mine hunde kun er i sammen med mig, men jeg står jo ikke og holder øje med hvad der kommer forbi, og der har ikke været problemer før. Vi har en større have bagved som også er indhegnet, og der løber hundene alene indimellem.
Men jeg tror faktisk jeg har fundet ud af hvad der sker lige nu. Det er ca. 9 uger siden hun var i løbetid, så hun har da selvfølgelig "fået hvalpe"
Vores anden hund var også altid falsk drægtig, hvor hun også "fik hvalpe", men hun var mere ked af det og lå hos hvalpene, derfor havde ikke lige den tanke at hunhunde også kan blive aggresive, når de "får hvalpe"
Lige nu ligger Sherry med min mobiltelefon, jeg havde nemlig lagt den på sofaen før jeg gik herind, så hun har taget den til sig som en lille hvalp, rigtig sødt faktisk, men alligevel synes jeg det er synd for hende. Vi må jo bare stå den tid igennem det tager før hun igen er sig selv.
Tak for svarene, især til dig Birgitta for dine kloge ord, det vil jeg tænke over hvis jeg engang skulle komme i en lignende situation.

snusi

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 08-10-05 21:42

Hejsa, tillykke med "hvalpen" og tak for accepten af mit svar.

Det var jo ikke forkert, det du gjorde med at dække hende af, men du skulle bare have fortsat med at aflede hende med kommandoer og ros. Så havde hun ikke haft tid til at knurre.
Men man kan jo ikke vide, at der er et problem, FØR det opstår.