/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Installation af Floppydrev
Fra : Kloffer
Vist : 355 gange
100 point
Dato : 08-10-05 19:21

Jeg skal installere et floppydrev i forbindelse med reinstallation af en Satadisk. Idiotisk nok kan man kun installere tredjeparts-driver fra floppydrev når man installerer WinXP Pro.
Jeg kan bare ikke finde ud af at installere floppydrevet. Jeg mener jeg har forbundet tingene rigtigt og floppydrevet burde være ok. Men det virker ikke som om der kommer strøm til drevet. Lampen lyser ikke. Jeg har været i Bios og aktiveret og defineret floppydrevet.
Hvad kan der være galt ? Nogen tips ?
Vh
Ebbe

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 08-10-05 19:54

Du har både sat strømstik og det brede kabel på flobby?

Kommentar
Fra : Kloffer

Dato : 08-10-05 19:59

Til peet49.
Ja, det har jeg.

/kloffer

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 08-10-05 20:07

Lampen skal ikke lyse før, der er en diskette i drevet.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 08-10-05 20:09

Har du en bootdiskette, kan du prøve, at sætte den i og boote på den, så ved du om det virker.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 08-10-05 20:16

Kablet til floppyen er lidt smallere end til harddisken 36 ben mod 40 ben. Der er ofte 2 stik på kablet og du skal bruge det første (midterste) som så vil være drev A. Der er nogle forbindelser der bliver krydset til drev B, hvis der er et sådan.
Du skal have aktiveret drev A i BIOS og lagre det med F10. Genstart og se om ikke der er blevet åbnet en forbindelse.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 08-10-05 20:19

severino->Drev A skal stå til 1.44

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-10-05 20:25

Er der kun et floppy, så mener jeg, at det skal sidde i det yderste stik (der hvor ledningen snor sig)
Hvis der ikke er tap på stikket så kan det vende forkert.
Måske skal du lige ind i bios og "enable" dit floppy, som jo ikke har været tilsluttet før.
(Det er altid godt at have et floppydrev i en comp, det kan redde meget)

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 08-10-05 20:27

Det er rigtigt, og normalt vebdes den stiblede side mod strømstikket.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 08-10-05 20:52

Drev A skal stå til 1.44
Ja det er det mest almindelige drev, og bør fremgå af den label der sidder på drevet.

Der findes 2 andre størrelser 720K som var toppen i ruder konges tid, men YT nu.
Så var der et 2,88 drev som aldrig blev en succes, fordi at harddiske og brændbare CD (og en overgang ZIP og JAZZ drev) kom ned i pris.

Kommentar
Fra : Kloffer

Dato : 08-10-05 20:54

Nu virker den.
Ved egentlig ikke hvad der var galt
Tak for hjælpen.
/Kloffer

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 08-10-05 20:57

Bare det virker, ar alt andet vel ligemeget.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 09-10-05 22:42

Den DREV den nok A