/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Mandrake 9.0 og Samba
Fra : brandsvend
Vist : 444 gange
100 point
Dato : 26-10-02 14:29

Jeg har et problem med min samba efter jeg skiftede fra LM 8.2 til 9.0.
Sagen er den, at jeg gerne vil have en mappe på serveren som alle pc´er på
lokalnettet har adgang til. I mit tilfælde /opt/hej. Alle pc´erne på
lokalnettet
skal kunne have adgang til mappen, og have fuld skrive og læseadgang,
så mappen reeelt er en gør-hvad-i-vil-med-mit-indhold-mappe.
På 8.2´eren var det ikke noget problem. Jeg satte security til ´share´, og
gav
ellers alle adgang til at læse, skrive og se den pågældende mappe. Men med
9.0´eren er der kommet Ugler i mosen. Samba´en kan ikke med det samme ses
når
klienterne kommer på netværket, og når den endelig kan ses i fx Andre
Computere
i win98, så er der hverken delte printere eller delte mapper...
Er der nogen der kunne have en løsning, jeg vedlægger min smb.conf

# Global parameters
[global]
workgroup = hjemmelan
netbios name = Serveren
server string = Samba Server %v
interfaces = eth0
encrypt passwords = Yes
log file = /var/log/samba/log.%m
max log size = 50
socket options = TCP_NODELAY SO_RCVBUF=8192 SO_SNDBUF=8192
printcap name = lpstat
domain logons = Yes
os level = 255
dns proxy = No
wins support = Yes
guest account = anon
printing = cups

[homes]
comment = Home Directories
read only = No
browseable = No

[printers]
comment = All Printers
path = /var/spool/samba
create mask = 0700
guest ok = Yes
printable = Yes
print command = lpr-cups -P %p -o raw %s -r # using client side
printer
drivers.
browseable = No

[print$]
path = /var/lib/samba/printers
write list = @adm root

[pdf-generator]
comment = PDF Generator (only valid users)
path = /var/tmp
printable = Yes
print command = /usr/share/samba/scripts/print-pdf %s ~%u
\\\\\\\\%L\\\\%u %m
%I &

[hej]
comment = hej
path = /opt/hej
username = anon
read only = No
guest ok = Yes

Accepteret svar
Fra : linuxrules

Modtaget 100 point
Dato : 21-11-02 13:31

Hej jeg har et share på mdk 9.0 hvor bruger/grupper kan alt
[hjemme]
   path = /home/hjemme
   read only = No
   create mask = 0770
   directory mask = 0770

Hvis du vil have alle til at kunne skrive/ læsa og slette (ikke autoriserede brugere) ændre du create mask og dir mast til 0777.
Husk at ændre retighederne på selve mappen på linuxæsken.
Så brugere, grupper og anonyme kan hvad de skal (læs,skriv,exec.)

Godkendelse af svar
Fra : brandsvend

Dato : 21-11-02 13:46

Tak for svaret linuxrules.