/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Dæk der pludselig taber luften
Fra : bigfool
Vist : 1350 gange
150 point
Dato : 08-10-05 09:59

Jeg måtte forleden sætte reservehjulet på, da det ene dæk var punkteret - Godtså. Der manglede vel 10 psi i reservehjulet (i forhold til 33) og kørte derefter til nærmeste tank for at fylde op med luft. Lige da jeg kører ind på tanken og passerer indkørslen, siger det "slam" og jeg mærkede fælgkanten gennem biles karosseri Da jeg steg ud af bilen kunne jeg straks konstatere at dækket nu var helt fladt (sur røv). Jeg fyldte luft i dækket, tankede benzin, betalte og tjekkede efterfølgende lufttrykket igen - Det var OK. Bilen har efterfølgende kørt 4 x 30 kilometer (mandag til torsdag), og her til morgen blev dækket visuelt tjekket: Det så ud som der var "fuldt tryk" på. Efter ca. 7 KM kørsel var dækket pludselig totalt fladt og bilen måtte efterlades, lidt uheldigt parkeret. Jeg fik senere på dagen hentet det oprindelige dæk og monteret på bilen. Efterfølgende fik jeg pumpet det "løse" reservehjul op til 75 psi, og her 5-6 timer senere holder det sgu stadig de 75 psi !!

Er ovenstående et "fænomen" eller ... ?

PS: Skal lige nævne, at fælgen er af magnesium, så rust o. lign. burde ikke være problemet.

Hilsen,
Bigfool

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 08-10-05 10:07

At du mærkede fælgkanten da du kørte ind til tanken var ikke noget særligt for dit dæk...........Men har du checket ventilen????? Jeg havde for flere år siden det samme problem.........Men kun en gang i mellem-jeg troede at det var en drilsk kollega som lukkede lidt luft ud indimellem -men til slut viste det sig at det var ventilen...Det kan være der hor ventilen går ind i fælget og selve ventilen...........

mvh sverola

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-10-05 10:30

Jeg tror så, at dit reservehjul har en lillebitte utæthed.

Og kan holde luften når det ikke er belastet.

Det der sker med slangeløse dæk, er at hvis de taber en smule luft, går det til et vist punkt, og så taber den det sidste på en gang.....flad.

Evt kan utætheden være kommet som følge af "fladkørslen" første gang, da du monterede dækket med for lidt luft i.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-10-05 10:36

Forresten.....glemte, at det sikkert er ved fælgkanten utætheden har været...som følge af der ikke har været nok luft i.

Mange slangeløse dæk taber også luft i hård frost, fordi dækket så bliver stift og ikke slutter så godt til i fælgkanten.

Det kan også være at det er "hoppet" på plads ved at pumpe så meget luft i som du har gjort nu (godt nok ikke særlig klogt, da dæk kan eksplodere ved det )

mvh dova

Kommentar
Fra : isbamse

Dato : 08-10-05 10:48

Hvis luftkeglen er gammel,kan det ske, at den ikke lukker helt efter sidste check.

mvh isbamse

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 08-10-05 10:57

Hvis du har lyst -tid og energi kan du jo montere dækket så det er belastet igen,og evt give det lidt for meget luft ( et par psi mere) så tager du en forstøver flaske med en blanding af opvaskemiddel og vand eller sprinklervæske og ser om du så kan se utætheden...Det er ikke sikkert at du ser det lige ,med det samme men efter et par min skulle du gerne kunne se fine små bobler der hvor det er utæt...Du kan jo prøve uden at monetere det for at undgå at skulle gøre den job...

mvh sverola

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 08-10-05 11:03

Mht. at sprøjte opvaskemiddel på, så har jeg prøvet dette (noget specielt på spraydåse fra autobranchen), godt nok uden at hjulet var monteret, men der var ingen utætheder at spore.

Ang. højt lufttryk (Dova) så står der på dækkanten, at det kan tåle op til 130 psi.

Bedste gæt lige i øjeblikket er nok ventilkeglen, selv om der ikke siver noget ud, når man bevæger den ...

Bigfool

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 08-10-05 11:09

Ja ja nu tænker du sikkert
"tror han jeg er helt dum...eller"

Men du har prøvet at sprøjte ind i selve ventilen også ikk?? men ikke tør det væk med det samme
Men at du med fordel kan pumpe dækket hårdt op og lækage søge er jo værd at prøve......... Og hvis du bruger opvaskemiddel nogle gange får du jo trods alt et fint rent dæk og fælg....om ikke andet :o9

mvh sverola

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-10-05 11:40

Det kan nemt være en sten eller et lille søm der kan lukke et hul op når der køres, men som holder sig tæt når dækket ikke arbejder.
Få det tjekket i et bassin med sæbevand ved et lavere dæktryk for noget tyder på, at jo højere dæktryk jo mere tæt.

Accepteret svar
Fra : alimak

Modtaget 150 point
Dato : 08-10-05 14:18

Det er nogle dæk som taber luft i fælgkanten. Da smører dækfirmaene noget der heder bread seeler på. det er et slags lim der tetner.
alimak

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 08-10-05 14:29

Jeg er med på Sverolas forklaring, da jeg har oplevet præcis det samme. Ventilen var mørnet helt inde ved fælgen.

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 08-10-05 14:37

Jeg får det nok sendt til "gummimekanikeren" i næste uge - Så må resultatet afgøre hvem der skal have point for denne tråd.

Foreløbig tak til alle

Bigfool

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 08-10-05 14:48

Ja ok...............Jeg vil vente spændt på resultatet...........Man lærer jo lidt hver gang...
go week-end

sverola

Godkendelse af svar
Fra : bigfool

Dato : 23-10-05 16:20

Tak for svaret alimak!

Fælgen blev afrenset i kanten indvendigt og derefter smurt med noget a la det du beskrev - Nu har har dækket holdt luft i ca. 10 dage og jeg vil tro at jeg er blevet problemet kvit ( i hvert fald for en periode).

Hilsen,
Bigfool

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 23-10-05 16:35

Tak selv.
alimak