/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Stålspær 7,5 meter spænd og udnyttet 1. ~
Fra : Thomas_Mygind
Vist : 2640 gange
20 point
Dato : 07-10-05 20:09

Min kone og jeg er i gang med at undersøge muligheden for at tilbygge en 1. sal på vores 1 planshus. Situationen er at normen for spærkonstruktioner siger at man maksimalt kan spænde 5,9 meter hvis man skal bruge træ-spær, hvis det skal kunne klare en belastning på 400 kg/m2.
Derfor skal der indføres søjler i midten med mellemliggende limtræsbjælker. Hermed kan man reducere spændet. Men det betyder også at der skal indsættes søjler ned igennem huset som igen betyder at der skal nedbrydes gulve og laves nye fundamenter herunder.

Derfor er spørgsmålet om man måske i stedet kan lave et spænd med en hanebånds-spær-konstruktion af stål der kan spænde 7,5 meter.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 30 point
Dato : 07-10-05 20:18

Husk at jern/stål skal pakkes ind i brandhæmmende materiale af hensyn til vridning ved varmepåvirkning.

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 07-10-05 20:51

tror nu ikke det er trænormen i har kikket i. nok snarere træ28 eller sådan noget i den stil. Selvfølgelig kan i få træ til at spænde mere end 5,9m. I kunne lade det opbygge i 7,5m lange bjælker af kerto, HQL, limtræ eller måske konstruktions træ i ikke-standard dimensioner (i Danmark).

Men i kommer nok ikke uden om nye fundamenter! I og med at I bygger huse højere rammes det af mere vind og dermed er huset belastet af langt større vandret last end det oprindelig er beregnet til.
Dvs. der skal etableres nye afstivninger eller forstærkninger af eksisterende. Det betyder så igen ny fundamenter eller at eksisterende skal forstærkes.

I skal tage kontakt til rådgiver (ingeniør) når I er kommet lidt længere med jeres projekt. Så kan I drøfte jeres ideer med denne. Såfremt i har nogle "hjemmelavede" tegninger kan I aftale et møde med en rådgiver. Her kan I så høre hvad det kommer til at koste få tingene beregnet samt om jeres ideer er mulige. Det første møde inden kontrakten indgås plejer ikke at koste noget, men omvendt får I heller ikke som sådan noget konkret at vide.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-10-05 21:05

I kan få en uforpligtende rådgivning i et "byggecentrum"

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 07-10-05 21:20

ja, men konstruktioner af denne omfang ville jeg nok overlade til "professionelle". Al respekt for byggecentrum og tømmerhandlen osv. men....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-10-05 20:12

fisherprice..................byggecentrum er ikke en tømmehandel-lignende men en seriøs rådgivning/udstilling fra hele byggebrancen.

http://www.byggecentrum.dk/

Men du kender den måske ikke.

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 08-10-05 23:46

min fejl!! Får af og til noget materiale fra dem.

Mener du at de rådgiver?!

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 09-10-05 08:36

Hej Alle.

Tak for gode kommentarer.

Omkring træ28 så er det rigtigt - og det har vi desværre regnet på. Det betyder at fodbjælkerne i lim træ bliver 40 cm tykke og dermed bliver vi nød til at forhøje huset temmelig meget - da limtræet skal lægges oven på en ny rem. Grunden til at vi vil bruge den gamle rem og underfod bjælker er at vi ej heller ønsker at fjerne vægge i det eksisterende hus.

Derfor ville det være fint hvis man kunne lave det i stål som kun var måske 20-25 cm højt. Et andet problem med tværgående limtræsbjælker at vi skal have den til at ligge relativt tæt og det bliver tungt for ydervæggene samt fundamentet. Derfor var det bedre med en lettere løsning som ikke var så høj.
Måske kan man nøjes med kun at have fodbjælken i stål.

Omkring Byggecetrum så kender vi godt til det. Det er hvor Bolius bor - og dem har vi ikke for gode erfaringer med.

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 09-10-05 10:44

I kommer nok stadig ikke uden om at forstærke den eksistrende konstruktion!

Men tag en uforpligtende samtale med en rådgiver, der hurtigt vil kunne sige hvor projektet bærer henad

Godkendelse af svar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 17-10-05 10:14

Tak for svaret Eyvind.