/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Stifte Aps før konkurs?
Fra : kimbam
Vist : 500 gange
40 point
Dato : 07-10-05 18:25

Hej!

Kan Jeg stifte et Aps selskab før Jeg går konkurs og dermed kun hæfte for de 125.000,00 kr. og dermed undgå at skylde et langt højere beløb end udsigten er nu?

Kommentar
Fra : oberwelt

Dato : 07-10-05 18:34

Nej hvis ikke gælden er opstået i aps´et er det heller ikke aps´et der hæfter for gælden. Det gør du personligt. Din gæld vil ikke kunne overgives til et selskab uden accept fra kreditorerne.

Accepteret svar
Fra : Thomas_Mygind

Modtaget 40 point
Dato : 07-10-05 20:57

Hvis APS er stiftet over 2 år før din konkurs så er det fint - men hvis det kan vises at du var vidende om det da du stiftede selskabet - så vil værdierne i APS kunne inddrages i konkursboet.
Hvis andre stifter et APS for dig - og der ikke kan vises at der er nogen forbindelse til dig så er tidsfristen 3 måneder.

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 07-10-05 23:58

Det er iøvrigt også svært at stifte et APS uden at kunne bevise en egenkapital på 125 tkr... og med en egenkapital på 125 tkr er man fomodentlig ikke lige ved at gå konkurs.

Den gæld der så er årsagen til at du åbenbart er ved at gå konkurs nu kan altså ikke slæbes ind i selskabet uden at du også kan bevise dækningen for den

Du kan godt oprette et ApS, og så gå personligt konkurs, men dine anparter i ApS'et vil så indgå som en del af konkursboet.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 08-10-05 00:35

Prøv at tale med en revisor, det er svært at svare på når man ikke kender gældens karakter. I det omfang du har mulighed for at dække dig selv af vil det bestemt være fornuftigt.

Godkendelse af svar
Fra : kimbam

Dato : 08-10-05 10:43

Tak for svaret Thomas_Mygind.