/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
Hvor meget kan de se om en?
Fra : Carg
Vist : 466 gange
100 point
Dato : 07-10-05 15:20

Hej
I forbindelse med at man melder sig ind på diverse fora på nettet, er jeg blevet nysgerrig efter at vide, hvor meget styrelsen af disse fora kan se om en...altså hvor mange oplysninger giver man egentlig ud om sig selv?...her mener jeg selvfølgelig ud over hvad man selv fortæller. Kan de f.eks se, hvor i landet man bor... ens IP? etc.

Kommentar
Fra : nuber2

Dato : 07-10-05 15:33

din ip "afleverer" du hvergang, selv når du blot besøgere en hjemmeside eller sender en mail.

Oplysninger om hvor du bor har de ikke - der skal dommerkendelse til ;)

Du behøver ikke være nervøs for netbussemændene, de har ikke adgang til flere oplysninger om dig end du angiver i profilen.

nuber2

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 07-10-05 15:53

Uha Uha
De kan se alt om dig, det er nok bedre at slukke for computeren og begynde at lege med legoklodser.

Kommentar
Fra : Carg

Dato : 07-10-05 15:55

Okay mange tak. Kan man undgå at "aflevere" sin IP så?

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 110 point
Dato : 07-10-05 15:56

IP'en kan ALTID aflæses. Om der der bliver brugt yderligere oplysninger om din person afhænger dels af, hvad du giver af oplysninger, dine sikkerheds indstillinger i operativsystem/browser og af; hvad du kan læse i sitet's EULA

EULA? = : http://www.webopedia.com/TERM/E/EULA.html

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-10-05 16:22

Jeg kan nogen gange korse mig over at folk ikke læser : Terms of use, Privacy Policy, Licens og User Ageement's igennem før de sætter fluebenet og siger [Ok] til : I accept ; før de downloader/installerer et program eller tilmelder sig et nyhedsbrev, forum eller lign.

Læser man ikke disse ting grundigt igennem; sætter man ulven til at vogte får

Oftest er spy-/adware f.eks. selv noget folk har accepteret at modtage ...og i uheldigste tilfælde kan disse 'ting' ikke engang opdages af div. værktøjer til at fjerne samme, netop pga. dette.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-10-05 16:24

Carg -> Kan man undgå at "aflevere" sin IP så?

Ja, hvis du bruger en udenby's proxy server, men dette 'sløver' dit system og begrænser din båndbredde

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-10-05 16:26

Ps. der findes også programmer til dette, som er knapt så resourceslugende. F.eks. : http://www.softwarecasa.com/pprod/242701dd.htm?source=go

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Carg

Dato : 07-10-05 16:27

Mange tak for svar Molokyle...og jeg vil da til at læse de ting. Jeg har faktisk aldrig læst sådan en igennem *rødmer*
Men jeg er ved at blive bedre til at passe på...
Skal man være ekspert (som du) for at få oplysninger ud over det sædvanlige...eller kan enhver tumpe der starter et forum gøre dette?

Kommentar
Fra : Carg

Dato : 07-10-05 16:29

Du er jo et skatkammer af viden Molokyle

Kommentar
Fra : Carg

Dato : 07-10-05 16:30

Det er da ikke ulovligt at "ghost-surfe" så vel?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-10-05 16:36

Bort fra ovenstående kan du være sikker på at ALLE emails, mobilsamtaler, Skype, MSN, ICQ konnections bliver logget af efterretningstjenesterne. Har du hørt om Eheelon-Projektet.. : http://hjem.get2net.dk/mathias/it/artikel3.htm ..en meget tys tys affære, men hvordan tror du f.eks. rockernes telefonsamtaler og emails kunne 'føres tilbage' ?

Al internet trafik bliver logget ..men først fundet frem efter max. 5 år ..hvis det sku' blive nødvendigt

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-10-05 16:37

Carg Dato : 07-10-05 16:30 -> Det er da ikke ulovligt at "ghost-surfe" så vel?

Nej, det er blot ingen garanti for at man ikke kan finde dig og din færden anyway

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-10-05 16:44

Carg ->

Skal man være ekspert (som du) for at få oplysninger ud over det sædvanlige...eller kan enhver tumpe der starter et forum gøre dette?

NEJ ...ikke hvis det kommer til at læse en hjemmesides server placering mm. Da bruger man blot dette lille 'smarte' program : http://www.networkingfiles.com/PingFinger/Neotraceexpress.htm

Men hvis du vil 'presse citronen' og vide mere om besøgende på din egen hjemmeside? Tjaeh... så må du ty til det hårde arbejde med at sætte dig ind i f.ek. ASP.NET eller opensource løsningen PHP ...og finde ud af om din udbyder understøtter disse serverside programmerings værktøjer

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-10-05 16:49

Pps. Mange tumper starter et forum ...og der findes mange gode løsninger 'derude', men det var nok ikke liiiige sådan jeg ville gøre, hvis jeg søgte private oplysninger om borgerne på internettet. Det skal lige siges : Jeg har ABSOLUT ingen intensioner ha om; hverken selv at.. ..eller 'hjælpe' andre med dette!

http://1984.dk

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-10-05 16:57

Skatkammer af viden? ...sådan rødmer man =

http://kandu.dk/dk/faq.asp#20

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Carg

Dato : 07-10-05 17:07

Det er faktisk ret spændende at høre om dette her. -Og egentlig også ret uhyggeligt.

Men jeg siger mange tak for svarene.
Lige til sidst...kan du/I anbefale mig et sted, hvor jeg kan læse mere om sikkerhed på nettet? En bog eller link etc. gerne skrevet sådan, at en lægmand med lidt effort kan blive klogere?

Godkendelse af svar
Fra : Carg

Dato : 07-10-05 17:10

Mange tak for svar molokyle, og fordi du gad forklare tingene lidt mere detajeret for denne tumpe.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-10-05 17:14

Tak for roserne

..og bare det; at du stiller spørgsmålet og har mod på at læse mere? Viser jo at du IKKE er nogen tumpe

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-10-05 17:15

Ps. Et dansk link om f.eks. sikkerhed og privat liv ...har jeg allerede lagt her : http://1984.dk/

..et andet MUST er : http://spywarefri.dk

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Carg

Dato : 07-10-05 17:22

Okay endnu en gang mange tak for svar.