/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Hvordan mure jeg?
Fra : Bragesvej
Vist : 3250 gange
50 point
Dato : 07-10-05 13:46

Jeg skal have muret en lille kant, fra mit vindue til min murstensvæg breden et ca 1 Cm, og 50 Cm lang.

Mørtelen kan jeg godt røre op, men skal kanten fugtes med vand først?

Accepteret svar
Fra : rotw

Modtaget 60 point
Dato : 07-10-05 13:56

ja det er altid vigtig at fugte siderne hvor det skal binde

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-10-05 14:02

Her er en masse om murerarbejde

http://www.mur-tag.dk/muc/index.asp

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 07-10-05 14:10

Fugte..Feks med en svamp?

Kommentar
Fra : sidal26

Dato : 07-10-05 15:20

Fugt du bare med en børste/kost dyppet i vand - vandet skal nok forsvinde igen

Kommentar
Fra : txn

Dato : 07-10-05 15:21

Fugt med en forstøversprøjte ganske let.Vent 5min. så er du klar til at fuge.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 07-10-05 16:47

Muret en lille kant? er det fugen mellem trævindue og mur?
Brug sand og cement det holder bedre end med mørtel og cement. Men hvorfor skal den mures op?
Det er meget bedre at bruge ILMOD fugebånd som er diffusionsåben og lige til at putte i. Måske det ikke passer til dit byggeri.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 07-10-05 16:53

Det er fugen mellem trævindue og mur.
Den skal mures op fordig det gammle er mørt og smuleret væk.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 07-10-05 16:55

Hvorfor vil du så gøre det med mørtel. det revner bare igen, da muret et stabil og vinduet af træ giver sig i forskelligt vejr.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 07-10-05 16:56

http://www.billigbyggemarked.dk/shop/default.asp?ProductID=64533324550
Lidt data om Illmod fugebånd, men det kan købes i alle byggemarkeder

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 07-10-05 16:57

----- da muren er stabil ------

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 07-10-05 16:58

Det er Borups Cement mørtel...

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 07-10-05 17:10

Hvis det er fordi huset er af ældre dato og at stilen ligesom skal holdes giver jeg dig ret, så er det en fin ide. Men den er ikke ligeså god som et fugebånd.
Fugt godt med vand gerne rigeligt, så vil mørtlen hænge bedre i og fugten skal nok komme væk senere. Det er dog bedre med sand og cement da den holder længere. Blandingsforhold 3 dele sand 1 del cement.
Glat ud med en fuge pind og afsyr muren med saltsyre når det er tørt.

Godkendelse af svar
Fra : Bragesvej

Dato : 07-10-05 17:50

Tak for svaret rotw.