/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
halogenspot- ændring af ledning!
Fra : yesboss
Vist : 531 gange
100 point
Dato : 06-10-05 19:50

Hej

Jeg har købt spot i Silvan- selvfølgelig til "spotpris"- 3 stk på en ledning, med transf.

Hele ledningen er 2m i det hele fra 3. spot til transformer. Den ene meter er ledning fra tranformeren til 1. derefter ligger de med 30 cm imellem ca.(ialt 2 meter) Jeg ville gerne benytte den meters ledning der for mig er spild! Må jeg bruge denne meters ledning til at få mere mellemrum mellem spotsene?

jesper

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 06-10-05 19:54

NEJ DET ER IKKE LOVLIGT AT LAVE OM PÅ ET SAMLESÆT

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 06-10-05 20:04

hvis det er lav volt ok 12 volt
men ingen garanti

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 06-10-05 20:47

det må du endelig ikke, da ledninger til lavvolt er mere vigtigt at de er demisjoneret rigtigt pga varmeudviklingen
netop lavvoltsanlæg som folk selv roder med er skyld i langt de fleste elbrande , da folk ikke tror at det ikke er så vigtigt at fuske lidt

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 06-10-05 21:13

Selv om det er 12 volt, gælder stærkstrømsbekendtgørelsen alligevel, sååå man må ikke selv lave om på det, hvis det er et færdigmonteret sæt.

Kommentar
Fra : sambo

Dato : 06-10-05 21:14

Det er lidt svært at svare dig helt rigtigt på dette spørgsmål, når man ikke helt ved hvilken form for installation der er tale om.

Men typisk er det sådan at alt efter transformeren må du ændre på, altså 12 volts siden.

Men det er meget vigtigt at du sørger for at de afstande der står anført i parpirene ( lamper til overflader, samt bagsiden af lamperne til baggrund ) overholdes, ellers risikere du brand.

Hvis du selv kan vurdere at disse krav er sikre, kan du ændre som du vil, men er du usikker, så lad være.

Mvh Sambo

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 06-10-05 21:27

Ledningskvadratet er også overmåde væsentligt....det må under ingen omstændigheder være MINDRE end det nuværende...

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 07-10-05 08:43

MORALEN: Du må ikke ændre på samlede halogen sæt, grundet at halogen lamper er skyld i ca. 80% af brande idag.
FOlk misforstå at når det er 12V så er der ingen fare, men når der anvedes 12V skal der en stor mængde amp igennem ledningerne hvilket gør dem meget varme og starter en brand, hvis ledningerne ikke er tykke nok.

Så er det sagt, lov morale bla bla bla.

Hvis du selv vil ændre ledningerne skal du sørge for at det er blødeledninger (med flere ledere i, da de bedre transporterer varme) og i den rette tykkelse (kvadrat)
På greenline.dk kan du under ledninger finde specielle halogen ledninger, ring evt. til dem så er de behjælpelige med at du får den rigtige tykkelse og dermed undgå at der går ild i dine spots.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 07-10-05 10:02

du skal også lige huske, at alle ledninger til spotsene skal være lige lange. det er noget med modstand, der så giver forskellig lysstyrke, og det kan anlægget ikke holde til

Accepteret svar
Fra : rotw

Modtaget 50 point
Dato : 07-10-05 13:52

DET ER IKKE LOVLIGT

>>Vær opmærksom på

At der ikke må ændres på halogensættet, fx forlænge de medfølgende ledninger eller anvende andre dele.

At transformeren skal være tilgængelig, fx gennem en løs loftplade.

At transformeren eller spottene ikke må dækkes af isoleringsmateriale, medmindre der står noget andet i monteringsvejledningen.

At ledninger fra en transformer til lavvolt halogenspottene ikke må føres gennem loftet eller væggen.
http://www.sik.dk/Forbrugere/Goer_det_selv/Goer_det_selv_el/Belysning.html

Godkendelse af svar
Fra : yesboss

Dato : 03-10-06 20:04

Tak for svaret rotw.