/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
hvilken hund skal jeg vælge?
Fra : solling
Vist : 3642 gange
100 point
Dato : 06-10-05 16:45

Så nu kommer der et svært spørgsmål.... jeg søger en hund, men har en hel del krav der skal være opfyldt...........hunden skal være 110% kattevenlig, stor, men ikke en "savlehund", helst ikke langhåret, lydig, loyal, børnevenlig, vagtsom, ikke æde os ud af huset..... det må heller ikke være en "strejfer" da vi bor på en stor gård hvor den skal kunne løbe frit rundt.................jeg ville egentlig gerne have haft en beagel, men de er vist ikke specielt lydige og de skulle jo også strejfe...... ja og så en den jo heller ikke specielt stor........... nå er der nogen der kan knække den nød??????????? kom så .. hjæææælp

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 06-10-05 16:51

Whippet

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 06-10-05 16:52

Greyhound

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 06-10-05 16:52

Grosser schwiezer sennehund

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 06-10-05 16:54
Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 06-10-05 16:55

Rhodesian Ridgeback

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 06-10-05 17:08

Trofast hænger på væggen den løber ingen steder.

Når men en ikke for stor hund og ikke for lille hund det er da ingen nem opgave nej,
har du overvejet at det er dig der skal lære din hund at blive hjemme og ikke strejfe ??

Leonberger -

Du skal ikke vælge hunde fra spidshunde familierne de skal alle holdes i kort snor hvis man ikke har tid til den store opdragelse.
En del hyrde hunde ville være velegnet og en del selvskabshunde i almindelighed. Puddel hunden ville passe godt på jer,
altså dens egenskaber den er hverken aggresiv, savlende og er nem at få lydighed på.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : krakgt

Dato : 06-10-05 17:10

Hej Solling

Min erfaring siger mig, at du skal vælge enten en setter eller en retriver - måske rotweiler, sidst nævnte har en kort pels. Fælles for alle 3 er, at de er børnevenlige, vagtsomme samt - hvis du holder dig til kostplanen - forbliver de slanke = ingen æden ud af huset
mvh
krakgt

Kommentar
Fra : lunadc

Dato : 06-10-05 17:12

Hej
Et af de vigtigste spørgsmål overhovedet hvad vil du med en hund?
Hvad skal du bruge den til, der er masser af hunde racer at vælge i mellem men de er jo alle fremavlet til et eller andet fårmål, det nytter ikke at fåreslå en hyber aktiv hund hvis du ikke er interesseret i at aktivere din hund.
Så flere oplysninger mangler.
Bodil
www.123hjemmesider.dk/bodilshunde

Kommentar
Fra : Carg

Dato : 06-10-05 17:26

Du er nok nødt til at fortælle lidt mere om hvor meget du har at byde hunden...Vil du bruge den til noget specielt? Hvor meget tid vil du prioritere til den hver dag?

Kommentar
Fra : joppes

Dato : 06-10-05 17:31

hej her kommer lige et par stykker: Korthåret collie ligner en langhåret 20-30kg 50-60cm høj, ainu minder lidt om en ræv bare lidt større 20-30kg 45-55cm høj, dalmatiner 20-30kg 56-60cm høj, manchester terrier 5-10kg 38-41cm.

Kommentar
Fra : Juelsgaard

Dato : 06-10-05 17:33

Hmmmm, kattevenlig. Ja det kan enhver hund jo blive, hvis den præsenteres for katte i en ung alder og lærer at den ikke må jagte dem. Så det er et spørgsmål om træning.

Børnevenlig. Igen, ingen hunde er født børnevenlige. Børnevenlige bliver de ved i deres hvalpetid at få gode erfaringer med børn. Dertil skal så siges at der selvfølgelig er forskel på racerne. Nogle er selvfølgelig mere nervøst anlagt og får nemmere en dårlig oplevelse.

Må ikke strejfe. Nå, ja. En hund strejfer hvis den keder sig derhjemme og ikke har lært hvor den må gå til. Så det er mere eller mindre et spørgsmål om træning.

Da det lyder som om det er første gang I skal have hund, vil jeg helt sikkert foreslå en af retrieverracerne (labrador når det nu skal være korthåret, men jeg er jo også lidt forudindtaget). Men husk, selvom labradoren er en nem, børnevenlig og rolig hund, så fødes den altså ikke sådan. Den er bare nemmere at forme end så mange andre racer, men den skal altså trænes for at blive god. Det som gør den så populær blandt børnefamilier er bare at den er særdeles nem at træne, men trænes det skal den altså.

Med venlig hilsen

Camilla Juelsgaard Jørgensen (opdrætter af labrador)
www.juelsgaard.com

Kommentar
Fra : solling

Dato : 06-10-05 17:45

puha alle de gode svar... jegvil uddybe..... min mand og jeg bor på en stor gård på landet. vi har en lille højt elsket (hidsig ) hundkat som skal kunne enes med hunden....hunden skal ikke bruges til jagt, men skal være med i det daglige på gården ( vi har to dejlige heste også) men på køre/gå ture..... passe på mig når jeg er alene hjemme og skal også kunne ligge foran brændeoven og dase og blive nusset...... vi elsker nemlig dyr og kan ikke få for mange jeg har selv meget overvejet en rottweiler, men er meget i tvivl om den kan enes med katten......... vi går begge på arbejde, men bruger næsten al vores fritid hjemme ved dyrene og hunden skal derfor ikke være alt for "doven" da vi jo er meget ude...... hjælper det lidt

og .....
bevi54 jo jeg har har "overvejet " at det mig der skal lære hunden ikke at strejfe, men efter hvad jeg har kunne læse mig til herinde virker det som om at beagel har tendens til at strejfe.... instinkter er vel svære at undertrykke ....eller hvad

Kommentar
Fra : solling

Dato : 06-10-05 17:46

er der for øvrigt nogen der har erfaring med dalematiner som jeg også syntes virker som en skøn hund

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 06-10-05 17:49

Hej solling.

Uden at blande mig i dit valg overhovedet, vil jeg anbefale dig at gå i dialog med maj_britt. Jeg ved...at hun ved hvad hun taler om og hun har mange års erfaring indenfor hunde og ikke 'kun' 'kælehunde'.

Held og lykke med din kommende nye hund.

Kommentar
Fra : solling

Dato : 06-10-05 17:49

og er der nogen der ved om der findes to typer dalmatiner jeg syntes at der er meget forskel på bygningen af hunden på de billeder jeg finder... specielt hovedformen

Kommentar
Fra : Juelsgaard

Dato : 06-10-05 18:08

Temperamentsmæssigt er dalmatineren ikke den nemmeste hund i verden. Den er desværre pga. dens kønne udseende blevet avlet lidt for meget på udseende og for lidt på temperament. På den dyreklinik hvor jeg arbejder ser vi desværre en del dalmatinere med adfærdsproblemer.

Derudover skal man sundhedsmæssigt være opmærksom på HD (som ved alle andre store racer) samt at der sammen med det hvide gen ligger et gen for døvhed. Hvalpene bør derfor være høretestet hvis man vælger en dalmatiner.

Med venlig hilsen

Camilla Juelsgaard Jørgensen
www.juelsgaard.com

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 06-10-05 18:09

Der er ikke to typer dalmatinere. Du kan være rendt ind i utypiske dalmatinere.

Dalmatiner er en svær race, den er ikke i gruppen "førstegangshund".

Alle hvalpe vil lære at holde næsen for sig selv med hensyn til din kat. Det skal de nok selv finde ud af.

Rottweiler SKAL trænes, den kan ikke klare sig ved at være "meget ude".

Jeg vil vende Juelsgårds om at ingen hvalpe fødes børnevenlige til alle hvalpe fødes børnevenlige, og så kommer det lige an på opdrætter og ejers håndtering af hvalp og børn. Blot lidt ordkløveri

Lab og korthårscollie er gode hunde..........

Andre racer, du kunne overveje at kigge lidt på:

Schæfer, breton, bullterrier ( der er ungernens bedste ven, men kræver en konsekvent opdragelse), nova scotia duck tolling retriver.

Nu husker du at købe en stambogsført hund, fra DKK.

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 06-10-05 18:27

hej
udover de krav du stiller hvad ska du så bruge den til
så vil jeg nok kigge på de hunde de bruger i serien folk og fæ
der er der mange gode hunde fælder eller ej den kan vel strigles
du er måske ude på at overbevise familien den hund findes ikke
har selv haft engelsk setter og breton to herlige hunde
som kan helt sikkert fra hvalp opdrages til katte
kærlige hund uden noget ondt skabt i sig

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 06-10-05 18:38

Kattevenlig ?

Det er et spørgsmål om hundens opdragelse. (Det bliver sværere at vænne katten til en hund)

men ud af de krav du stiller til en hund, er der kun en jeg vil anbefale dig.....Det er en Schäfer.

Rottweiler er også et godt bud, men der er det at sige om en Rottweiler, at selv om det er en dejlig hund, er den ikke tilnærmelsesvis så intelligent som en Schäfer.

Den er nemmere at stresse hvilket kan medføre at den bliver en problemhund , fordi den ikke er så kvik opfattende og så god til at lære lige så mange forskellige ting som Schäferen.

(Og er heller ikke helt så god til børn)

Labrador er en rolig hund (for det meste), men desværre er der rigtig mange af dem der savler (Bvadr!!!)

Og også ud fra kravene: Bliv langt væk fra alt der hedder jagthunde

mvh dova

Kommentar
Fra : 25

Dato : 06-10-05 18:46

Jeg tror de fleste hunde kan blive gode venner med katte, vi har 2 katte og 2 hunde der går sammen, hundene er 1 Chihuahua den anden er en Golden Retriever, den ene kat og golden retrieveren er vokset op sammen hos os.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-10-05 18:48

Maj_britt

Hvordan hulen kan du finde på at anbefale Whippet og Greyhound som gårdhund

Og så en Rhodesian Ridgeback.....Nok den mest gyselige, ukontrollable, umulige at opdrage, og en hel masse andet grimt...hunderace .....Som af adfærdskyndige og hundetrænere m.m. bliver anset for en virkelig vanskelig hund med et svært temperament.
Har ikke selv haft sådan et kræ....heldigvis, men kender racen særdeles godt...........du kunne lige så godt foreslå en Pittbull Terrier.....Ridgebacken blev/bliver i sit hjemland, brugt til løvejagt, netop fordi de ikke viger for noget som helst)

mvh dova

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-10-05 19:00

Du tænker måske på, at dalmatinerhannen, - som de fleste andre hanhunde- har et kraftigere hovede?

Men hvis du møder dalmatinere i "den virkelige verden" så er det jo ikke fotomodeller, men ganske almindelige hunde. De hunde, du ser på billeder kan tit være top-hunde indenfor avl og udstilling...

Jeg kunne forestille mig, at I kunne have glæde af en gårdhund? Enten en dansk-svensk, eller -hvis den er for lille, så én af sennenhundene. De findes jo i forskellige størrelser og med og uden pels.

Et godt valg kunne også være en Islandsk Fårehund, som er en meget populær hund efterhånden. Men den har noget pels.
Eller en Finsk hyrdehund ville også være et rigtig godt valg. Den har ikke så meget pels som den Islandske fårehund eller den finske lapphund, der ellers også kunne være en mulighed.

En Rottweiler KUNNE være et godt valg, hvis I har masser af tid til at træne den og give den opgaver på gården. Især de første 3 år. Men det er vigtigt at I tager jer tiden til at opdrage den.

Og så er der selvfølgelig en labrador, som man jo ser stort set allevegne. I skal bare ikke gå efter jagthundetypen.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 06-10-05 19:01

Dova, det er da intet problem, jeg har 3 whippets nu, har haft 2 greyhounds og 1 ridgeback.

Min ridgeback havde da kl.1 og 2 i DKK, jeg har været ringtræner i ridgebackklubben, behagelig hund, hvis man behandler den ordentligt. Der er efterhånden temmelig mange ridgebacks der topper i dressur i DKk.

Min veg da ofte tilbage, for katte der hvæsede, men hun veg ikke en mm til karaktertest, god vagthund.

Whippet og greyhound bevæger sig ikke væk fra sin ejer, jeg falder da altid over mine, når de er løse, de skal jo vade i hælene på mig.

Nu er det jo rart med erfaring, ikke sandt? Jeg har haft whippet siden 1985, ridgebacken døde 3 uger før den blev 14.........og greyhounds er bare omgærdet af skrøner.

Johannes i Hvidovre har to RR-tæver, 2 små børn, kat og kaniner, min gik med børn, katte, kaniner og marsvin UDEN problemer.

Så her er vi bestemt ikke enige, men hvis du bor tæt på mig, så vil jeg da gerne invitere dig ud og se RR, de løber jo som væddeløbshunde lige i nærheden af mig, Tåstrup.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 06-10-05 19:05
Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 06-10-05 19:28

Jeg blev lidt chokeret over at læse at Ridgebacken blev brugt til løvejagt fordi 'de ikke viger tilbage for noget som helst' - jeg anede ikke der fandtes sådan en race. I mine 'til-katte-øjne' var det ellers Rotweileren der var den værste 'skurk'.
Nysgerrig som jeg er, gik jeg ind og læste om dette 'rovdyr' - Ridgebacken, og fandt at det er korrekt at den blev brugt i løvejagten, den nedlagde altså ingen løver - men:

Citat
Parent Club - Founded 1922) Tilnavnet “Løvehund” blev givet Ridgebacken fordi adskillige af de gamle storvildtjægere såsom Van Rooyen, Selous, Upcher, og andre, fandt dem udpræget velegnede til løvejagt. Dette forledte mange til at tro at hundene var løve-DRÆBERE. En smule omtanke ville have gjort det klart at ingen kendt hund ville have nogen chancer i en kamp mod en løve. Hvad Ridgebacks gør, og gør yderst effektivt, er at drille vildtet med konstante og smarte skinangreb indtil det står stille i ren forvirring, og giver jægeren præcis hvad han venter på: Et klart skud på nært hold. For at gøre dette effektivt kræves mod, smidighed, udholdenhed og en instinktiv viden som denne race synes at have i slående grad. Et trænet jagtkobbel vil, efter at have sporet vildtet (ikke nødvendigvis løve), sprede sig ud, én løbende direkte mod byttet, de andre cirklende rundt for at afskære flugt. Her bliver hundens fantastiske smidighed vist - evnen til at dreje i en brøkdel af et sekund, springe til siden og lave skinangreb, eller vedligeholde en god hastighed hvis deres bytte slipper fri og løber.

Fundet på denne side: http://da.wikipedia.org/wiki/Rhodesian_ridgeback

Venlig hilsen vil.du/Dorthe

Kommentar
Fra : 9060

Dato : 06-10-05 19:38

Jeg kan nu ikke forstå hvorfor i skriver at man ikke må gå efter labrador jagthundetyper. Jeg har kendskab til flere af
slagsen, og de kan sagtens finde ud af hvornår de er på "arbejde" og hvornår de skal være familiehunde!! Faktisk alle-
tiders hunde, nemme at opdrage, børnevenlige, gode vagthunde og beskyttere, ingen savl m.m.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 06-10-05 19:42

Lige præcis, Dorthe, ingen hund nedlægger løver, det giver næsten sig selv.

Men mange af vores lidt ukendte racer er omgærdet af en bunke ammestuehistorier og skrøner, og RR er desværre en af de racer, det går ud over.

Jeg har haft med RR at gøre siden jeg fik min første samme år som den første whippet, i 1985.......vi har været på udstilling med RR-folket, til træning, både i dressur og væddeløb.......jeg har haft noget familiehundetræning i RR-klubben for et par år siden. Knægten på 20 har vist RR på udstilling, altså, andres hunde.

Jeg har mødt 2 hanhunde, der ikke gad andre hanner og 3 unghunde, fra samme kuld, der ikke var særlig godtpræget, de var sky og det tog lang tid at komme ind på livet af dem.

Derudover har jeg kun mødt venlige og glade RRs.

Men for min skyld gør det nu ikke noget at folk ikke kender racen særlig godt, det forhindrer den jo i at blive en populær hund og det er jeg glad for.

Godkendelse af svar
Fra : solling

Dato : 06-10-05 19:46

Tak for svaret dova.
                  tusind tak for alle de gode svar..... jeg kan jo desværre kun give en point,så de går til dova da jeg selv er kommet frem til at det måske er en schæfer der er den bedste løsning....????

også tusind tak for det gode svar om dalmatiner.... det er nok hannerne jeg har set med de lidt størrer hoveder............ kom gerne med flere input )))

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 06-10-05 19:48

Held og lykke med din hund.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-10-05 20:35

vildu.

Nej, selvfølgelig afliver Ridgebacken ikke selv løverne

men fra dit citat:

"Hvad Ridgebacks gør, og gør yderst effektivt, er at drille vildtet med konstante og smarte skinangreb indtil det står stille i ren forvirring,"

Og den opførsel har den rigtig meget i behold, bortset fra, at hvis den ikke lige er opdraget til at vide "hvornår nok er nok" så bliver man simpelthen jordet godt og grundigt.

Forestil dig ca 45-50 kg hund, der drøner rundt om dig i cirkler.... engang imellem springer den mod dig for at være væk lige så hurtigt igen, og sådan bliver den bare ved....hidser sig selv mere og mere op, og intet kan kommandere den på plads...til sidst begynder den at knurre og snerre og man har på fornemmelsen, at nu er det ikke bare leg længere, men et spørgsmål om hvem der vinder.

Og 5 minutter efter ligger møgkøteren og sover i sofaen og er så from som et lam......intil næste gang den vil "lege".

mvh dova

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 06-10-05 20:53

Tja, nu er ejeren jo ikke vildtet.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 06-10-05 21:08

Beagler kan opdrages til at blive ved dens ejer, men det kræver rigtigt meget af dig for at lære den det og så er det en hund der ikke er glad for at være alene hjemme. Jeg har set og hørt om flere tilfælde hvor det faldt ud til den forkerte side, men har også set de hunde der har fået den rigtige opdragelse hvor alt er fryd, du skal huske på det er en jagt hund så når den for færd af vildt så stryger den. Det er dens natur så hvis du vil have en af den slags så skal det være en af de dovne der absolut ikke gider at jage det kan man teste i hvalpe stadiet.

Jeg ønsker dig god fornøjelse med din søgen efter den rigtige hund, bor du i Jylland så er der en hunde udstilling i Herning, 5.-6. november 2005 - international. Der kan du se et meget stor udpluk af alle racer og så få en snak med de forskellige ejere og opdrættere der har de hunde du er interesseret i. Men se der godt for.
MVH Bevi54

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 06-10-05 21:57

Jeg har en (næsten ægte) labradorhvalp til salg i starten af januar. Moderen har alle de egenskaber du efterlyser, hun er en labradorblanding og faderen helt ægte labrador, med en præmiefar.

Kommentar
Fra : solling

Dato : 06-10-05 22:00

puha dova... jeg syntes nu det er lidt grimtat kalde en race foren møgkøter...... den skal vel bare "parres" med dem rigtige ejer.....sådan er det vel med alle racer.......

Kommentar
Fra : Juelsgaard

Dato : 07-10-05 08:21

Hvis du vælger en schæfer så vær meget opmærksom på hofterne. HD er forholdsvis udbredt blandt schæfere (ligesom hos en del andre store hunderacer). Sæt dig nøje ind i hundens stamtavle. Begge forældre bør selvfølgelig være fri for HD, men det er akkurat lige så vigtigt at undersøge forældrenes halv- og hel-søskende, samt hvis de evt. tidligere har lavet afkom. Hvis avlsdyrenes søskende har en høj forekomst af HD, så er der stor risiko for at avlsdyrene selv nedarver en stor andel af HD også selvom de selv er testet fri.

Med venlig hilsen

Camilla Juelsgaard Jørgensen
www.juelsgaard.com

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 08-10-05 09:35

Hej

Det undrer mig, at ingen har nævnt Broholmeren - et meget oplagt bud til dig.
De er yderst tålmodige med andre dyrearter og børn. De er som skabt til at bo på landet og de er mindre vagtsomme og blødere i temperament, end Rottweileren.

De koster omkring 9000 og man skal være medlem af broholmer foreningen for at købe hvalp.

Jeg synes du skal tænke over det igen. Schæferen er en skøn, skøn hund. Men en arbejdshund med stort A. Den er en forholdsvist let stresselig race, hvilket vil sige, at får den ikke brugt al sin energi hensigtsmæssigt, ender energien med at blive nervøs energi, med stress til følge.

Men, en kanon arbejdshund, som sagt. Så hvis det er det I vil have, er det et godt bud.
Broholmeren vil gerne arbejde, men kan bedre holde til, ikke "at blive brugt". Dette fordi en af dens oprindelige arbejdsopgaver netop er, at ligge og holde øje og holde vagt.
www.broholmeren.dk

Schæferens oprindelig arbejdsopgave er, at hyrde mange timer om dagen.

Held og lykke!

Tilvænning til katte skal helst ske når hunden er mellem tre - seksten uger. Altså allerbedst, hvis den er vandt til katte, fra sit fødested.
Jo flere positive oplevelser hunden får med katte i denne periode, jo mere tryg ved katte vil hunden blive.

Vh. vildskud