/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Salg af lejelejlighed i Andelsforening
Fra : psimon
Vist : 750 gange
200 point
Dato : 06-10-05 16:03

Vi er en lille andelsforening på pt. 8 medlemmer.
I opgangen er der faktisk 9 lejligheder, men den ene er en udlejningslejlighed.
Sagen er den, at lejeren efter 40 års leje netop har sagt lejemålet op. Vi har i foreningen planer om,
at denne lejlighed nu også skulle være en del af foreningen.

Også i foreningen har vi et baghus på ca. 300 m2 som pt. er udlejet til kommunen

Skal vi ved et evt. salg af den ledige lejligehd betale skat at de penge som andelsforeningen bliver tilført ??
Hvad skal vi evt. betale i skat ??

Med venlig hilsen
Simonsen

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 06-10-05 16:12

Lejligheden udgør idag den pågældende værdi, dette ændres ikke ved, at en person indskyder et beløb i forening, og får ret til brug af andelen.

Husk det er ikke en ejerbolig I har.

mvh
qfha

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 06-10-05 16:42

PAS PÅ!!!

I kan risikere at få en rigtig ubehagelig beskatning, hvis I sælger den sidste udlejningslejlighed. Hvis I gør det betragtes det som virksomhedsophør, og der vil blive beregnet avance ved afståelse... ikke bare af den lejlighed, men af alle lejligheder solgt siden foreningen blev stiftet, dog korrigeret for forholdet mellem andelshavere/udlejning for hvert enkelt år.

Se SKM2004.461 afsagt af Østre Landsret. Kan findes på ToldSkat.dk under Rådgiver/Afgørelser, men siden er nede lige nu.

Kommentar
Fra : psimon

Dato : 06-10-05 17:23

Denne lejlighed som vi ønsker solgt er den sidste - men det er også eneste som har været leje-lejlighed siden foreningens start.
Men vi har jo stadig en ejendom tilhørende andelslejligheden som er lejet ud til kommunen. Denne ønsket pt. ikke solgt.

Hermed er det vil heller ikke det sidste lejemål(erhverv) i foreningen ????

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 06-10-05 18:56

På et tidspunkt har ejendommen været en udlej ningsejendom med 9 lejligheder som har været lejet ud. På et tidspunkt har lejerne fået tilbuddet at købe ejendommen og dannen en forening, en andelsforening. der er så blevet indskudt et beløb pr. lejlighed i foreningen. En kan godt eje flere lejligheder i andelsboligforeningen og leje dem ud. Når så en lejer flytter, kan vedkommende sælge sin lejlighed og dermed får køber et andelsbevis. dette andelsbevis kan koste xxx kr. En andelsforening skal ikke betale noget skat af et andelsbevis der bliver solgt. Bestyrelsen vurderer normalt hvad et andelbevis akl koste, når man sælger en lejlighed.
Hvis I ikke kender reglerne, skal i læse lidt om andelslejligheder, eller bide det sure æble og betale jer for konsulentbistand.
Jeg har selv solgt et andelsbevis efter min far død og har selv haft en del udlejningsejendomme, så jeg har lidt kendskab til dette område.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 06-10-05 18:57

På et tidspunkt har ejendommen været en udlej ningsejendom med 9 lejligheder som har været lejet ud. På et tidspunkt har lejerne fået tilbuddet at købe ejendommen og dannen en forening, en andelsforening. der er så blevet indskudt et beløb pr. lejlighed i foreningen. En kan godt eje flere lejligheder i andelsboligforeningen og leje dem ud. Når så en lejer flytter, kan vedkommende sælge sin lejlighed og dermed får køber et andelsbevis. dette andelsbevis kan koste xxx kr. En andelsforening skal ikke betale noget skat af et andelsbevis der bliver solgt. Bestyrelsen vurderer normalt hvad et andelbevis akl koste, når man sælger en lejlighed.
Hvis I ikke kender reglerne, skal i læse lidt om andelslejligheder, eller bide det sure æble og betale jer for konsulentbistand.
Jeg har selv solgt et andelsbevis efter min far død og har selv haft en del udlejningsejendomme, så jeg har lidt kendskab til dette område.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 06-10-05 20:10

Hawaii>helt enig. Dette er også hvad jeg forsøger at formidle i mit indlæg. Jeg har netop også stiftet og administreret andelsforeninger i en del år.

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 06-10-05 20:14

Hawaii7 -> Det er ikke den enkelte andelshaver, men foreningen der er skattepligtig.

Prøv at læse følgende bindende forhåndsbesked, den forklarer rimeligt hvad det er der sker:
http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=165923&vID=0

Hvad er det som I lejer ud til kommunen? Fx. er udlejning af garager og den slags ikke godt nok til at undgå beskatning.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 07-10-05 08:31

Hmm, har netop læst ovennævnte link, og kan slet ikke få det til at passe ind i en værdiopgørelse af en privat andelsboligforening. Men skat er jo heller ikke altid logisk. Spørg en stats.aut. revisor for en sikkerheds skyld.

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 07-10-05 12:56

Prøv at anskue det sådan her:

Når andelsboligforeningen lejer nogle af lejlighederne ud, er den egentlig erhvervsdrivende med udlejningsaktivitet.
Dermed er foreningen også skattepligtig af lejeindtægten, men kan fratrække den andel af driftsomkostningerne, der kan henføres til udlejningsaktiviteten.

Når den sidste lejlighed sælges, ophører den erhvervsmæssige aktivitet. Derefter er det en privat forening, der kun sælger til medlemmerne. Dermed er foreningen ikke længere skattepligtig.

I forbindelse med den overgang mellem erhvervsdrivende og ikke-erhvervsdrivende sker der et ophør af erhvervsmæssig aktivitet. Det er i forbindelse med dette ophør, at foreningen bliver beskattet af ejendomsavance på ejendommen. Afståelsessummen er den offentlige vurdering på tidspunktet for ophør af udlejningsaktiviteten.

Kommentar
Fra : psimon

Dato : 08-10-05 09:42

Det vil hermed sige,at det baghus vi har som pt. er udlejet til kommunen skal beskattes ved et evt. salg uanset hvad ?

Og at den sidste udlejningslejlighed som netop er opsagt skal også beskattes, dog med en fordelingsnøgle som typisk vil være forholdet mellem lejlighedernes areal eller forholdet mellem lejeindtægter fra ikke-medlemmer og boligafgift fra medlemmer.

Accepteret svar
Fra : Paulus1

Modtaget 200 point
Dato : 08-10-05 12:47

hvad bruges baghuset til, og er det forbundet med ejendommen?

Afståelsesbeskatningen sker ved ophør af den erhvervsmæssige udlejningsaktivitet. Ud fra hvad du skriver, er det ikke til at svare på, om det sker ved salget af lejligheden eller om det kan udskydes så længe baghuset lejes ud.

Umiddelbart har i 2 muligheder:
- Få en advokat/revisor til at kigge på forholdene.
- Anmod kommunen om et bindende ligningssvar (revisoren vil formentlig også anbefale denne).

Kommentar
Fra : psimon

Dato : 09-10-05 12:45

Baghuset er udlejet til kommunen og er ikke forbundet med hovedhuset.
Vi har en advoket/revisor til at kigge på sagen men det tager åbenbart tid.
Og vi har anmodet kommunen om et bindende ligningssvar, men det tager åbenbart tid ...

Vi vil gerne købe den ledige lejlighed, og har netop solgt vores, men det er så her at vi har problemet, for det er ikke sikkert at den kommer til salg, hvis vi skal betale for meget i skat. Så vi de andre andelshavere måske heller leje lejligheden ud igen.

Godkendelse af svar
Fra : psimon

Dato : 09-10-05 12:45

Tak for svaret Paulus1.