/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Montage af radiator
Fra : boje1904
Vist : 5625 gange
100 point
Dato : 06-10-05 15:02

Spørgsmål : "Montage af radiator"

Er der nogen som ved hvor man kan finde en instruktion i installation af radiator på 1. sal.
Det jeg søger er en instruktion som beskriver det lovlige, det ulovlige kan jeg selv tilføje (helst ikke)
Jeg har brug for lidt vejledning, kan man "bare" føre pex rør fra en radiator til næste og kan man bare bruge nogle messing T-led, eller skal der specielle godkendte stykker til som f.eks. Wirsbo Easyrør?

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 06-10-05 18:46

hej .............jeg sender dig lige en link på nogle paneler hvor det vises helt præcis hvordan du gør....... eller kan gøre ........Jeg synes at det er vældig godt beskrevet på denne side og jeg kunne ikke have sagt det bedre med ord

mvh sverola

Kommentar
Fra : boje1904

Dato : 07-10-05 08:20

Undskyld Sverola, men hvor har du sendt disse link. Jeg har ikke modtaget noget endnu. Er det ikke muligt at ligge dem her i forumet?

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 07-10-05 22:11

http://www.kierulff.dk/Gabotherm/Model_standard/Vejledning_s_2/vejledning_s_2.html

det må du meget undskylde...Jeg ved ikke om der var en edderkop i min pc første gang men her er den så...............

Mvh sverola

Kommentar
Fra : BoJohansen

Dato : 09-10-05 12:35

Spørgsmålet er jo også om du skal rive gulvet op eller ikke, skal du det ville det jo være bedre at ligge rørene skjult istedet for i paneler.
Hvis du skal bruge paneler som vist på linken, så huske lige at der skal laves en beregning på hvor mange rediatorer du kan kople på hver streng, det er jo ikke ubegrænset!

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 09-10-05 13:02

Med de rør som bruges idag (pex mm) er der så lidt modstand i rørene at de kan trække næsten uendeligt med radiatorer i et alm 1 families hus vel at mærke-Før i tiden hvor der var selv cirkulation og du måtte starte med 1'' rør og gå ned efterhånden var sagen anderledes.Der er jo betydeligt bedre isolert idag pgr a oliepriserne m m og ikke alle radiatorer kører fuld tryk konstant-Du kan jo sammenligne med et hus hvor der er slanger i alle gulve -det kan du jo trække med en lille blande beholder som giver 35 gr i fremløbs temp.
At lægge rørene i paneler er efter min mening genialt da du jo altid kan komme til dine rør og montere/demontere nye radiatorer alt efter lyst og ombygning.

Mvh sverola

Kommentar
Fra : BoJohansen

Dato : 09-10-05 13:15

Det er absolut ikke ubegrænset med antal rediatorer, endvidere bør fremløps ventiler være af typen med forinstilling så man kan indstille flowet rigtigt, ellers risikere du at få et rediator anlæg som ikke kan følge med og ike giver varme til de sidste rediatorer.

Det er korrekt at Pex rør har en langt lavere rughed som giver større flow, men ikke ubegrænset.

Dimensionering er et ganske viktigt nøgle ord her, og det er ikke noget man roder med medmindre man ved hvad man laver.

Kommentar
Fra : boje1904

Dato : 10-10-05 07:50

Tak for info'en og tak for linket, men det jeg søger er mere lidt information omkring hvad gør jeg når det skal gøres under gulvet. Jeg er ved at ligge nyt gulv på første salen. Har radiatorer i stue planet som går fra loftet (rørene kommer fra 1. sal), min ide gik mere på hvordan gør jeg det lovligt.

Til min glæde så jeg et smart system i panel systemet og vil nok overveje at bruge det i nogle rum på 1. salen.

Accepteret svar
Fra : BoJohansen

Modtaget 100 point
Dato : 10-10-05 21:48
Godkendelse af svar
Fra : boje1904

Dato : 26-06-06 11:04

Tak for svaret BoJohansen.

Kommentar
Fra : BoJohansen

Dato : 26-06-06 16:47

Det var så lidt

Håper du kom frem til en god løsning.