/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Skovkatte
Fra : Pigen_17
Vist : 3097 gange
30 point
Dato : 06-10-05 11:13

Jeg er igang med en biologirapport om skovkatte... men jeg kan bare ikke finde nogen bøger eller hjemmesider om skovkatte og om deres fordøjelsessystem... men jeg tænkte på om i kunne hjælpe mig med at finde nogen sider og bøger og hvor jeg muligvis kan finde dem henne... jeg ville blive meget glad da jeg er på bar bund...
// pigen_17

Kommentar
Fra : camillastabell

Dato : 06-10-05 11:19

Hej

Mon ikke du kan finde hvad du søger på Norsk Skovkatte specialklub?
http://www.norskskovkat.dk/

Mvh
Camilla

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 40 point
Dato : 06-10-05 12:08

Hvis da ikke det er Europæisk Vildkat det drejer sig om. Norsk Skovkat er en Tamkatterace og det lyder lidt mærkeligt i mine ører at skulle lave biologirapport om en enkelt race af et tamdyr.

Citat
Vildkat
Latinsk navn: Felis silvestris

Udbredt i Europa. Dog undtaget følgende lande: Skandinavien, Irland, England, Island, Nordpolen, de Baltiske lande, Alperne samt Rusland. Endvidere lever den i Afrika, Lille- og Mellemasien og på Middelhavs øerne. Tilholdsstederne i Europa er skov og krat, i bjergegne med underskov. Uden for Europa lever den i alle landskaber, lige fra ødemarker til regnskov og i bjerge på til 4000 m.

Vildkatten er stamfader til huskatten. Den ligner den også. Dog er vildkatten en del større. Den Europæiske vildkat har en kødfarvet snude, gulgrønne øjne og 5/4 tæer. 8 stk. pattevorter. Den har en tyk og blød pels. Ryggen er gulgrå, og bugen er hvid. Katten er desuden stribet, både på kroppen og benene, panden og kinderne. Den tykke hale er mørk, med ringe. Længden er ca. 47-80 cm, halen er 26-37 cm lang. Højden er 35-40 cm og den vejer mellem 5-14 kg. Vildkatten kan ændre farve og størrelse alt efter hvor i verden den kommer fra.

Vildkatten der elsker at tage solbad, er mest aktiv i skumring og dæmring. Den skjuler sig i klipper, hule træer og i jordhuler. Dens føde består fortrinsvis af mus, men også unger fra bl.a. harer og rådyr. Desuden spiser den en del fugle, æg, fisk og insekter. Dens lyde er de samme som tamkattens, dog noget kraftigere. Parringstiden i Europa er fra februar til marts. Den går drægtig i 63 dage. Den får 1 kuld om året, bestående af 2-4 blinde killinger, med pels. Killingerne åbner øjnene efter 10-12 dage. Dietiden er 1 mdr. Killingerne klarer sig selv, efter 3 mdr. og efter 9 mdr. er de kønsmodne. Vildkattens levetid er ca. 12-15 år.

Klasse: Mammalia

Orden: Carnivora

Familie: Felidae

Vil du vide mere om Europæisk Vildkat så lav en søgning på Felis silvestris. Hilsen

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 06-10-05 12:17

Nu er deres fordøjelsessystem nok ikke så anderledes end andre kattes, så kig efter nogle anatomi bøger på biblioteket.

Og om selve katten tror jeg den beskrives på samtlige NFO opdrætters hjemmesider.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 06-10-05 12:53

www.norskskovkattering.dk

Jeg har selv en norsk skovkat på 10 1/2 år, jeg har engang været medlem af huldrakatten, det er et blad om skovkatte.

ww.rimturser.dk/ - 16k - 4 okt 2005 - Cached - Lignende sider

ShaggyTail's Norske Skovkatte
Familie opdræt af Norske Skovkatte, Norwegian Forest Cats who are rasied at a family.
www.shaggytail.dk/ - 4k - Cached - Lignende sider

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 06-10-05 13:02

25> Tyndt reklame trick...

Kommentar
Fra : 25

Dato : 06-10-05 13:23

Det kan godt være du mener det men har du selv skovkat? jeg syntes faktisk norske skovkatte er meget kælne, men de hr efter min mening 2 problemer det ene er pelsen det andet er at de tåler ikke meget andet end fisk og tørføder, jeg kan selvfølgelig kun sige det ud fra den jeg er jer af.

Det handler ikke om reklame, men det jeg søgte at finde var noget om skovkatte til spørgeren og IKKE noget reklame.

I stedet for at kritisere så personligt SÅ HOLD DIG FOR HELVEDE TIL EMNET DIT RØVHUL taliskoko

Kommentar
Fra : 25

Dato : 06-10-05 13:25

NB Jeg har været ejer af racekatteog katte i 16 år, så mon ikke jeg ved noget om katte?

Kommentar
Fra : Pigen_17

Dato : 06-10-05 13:36

det er ikke for at lave reklame eller noget... det er en rapport som jeg skal bruge til min eksamen... jeg er glad for at der er nogen der gerne vil hjælpe... men jeg tænkte på er det bedre at tage om flere katte end kun ën race????
jeg håber ikke at jeg er til meget besvær når jeg stiller alle de spørgsmål....
jeg har selv haft en skovkat men det er mange år siden, og det er også lidt derfor jeg gerne vil skrive om dem...
// pigen_17

Kommentar
Fra : 25

Dato : 06-10-05 13:36

side 6

------------------------------------------------------------------------
Magasinet "MIN KAT"udkom kun i nogle få år,
bladet beskrev blandt andet de forskellige racekatte.
Skovkatten blev præsenteret således:

Troldkatten fra de norske skove

------------------------------------------------------------------------
Moder naturs lille los

Af Lilli Henriksen / foto: Stefan Kai Nielsen
Sakset: MIN KAT nr. 3 1991

Den norske skovkat er på få år blevet utrolig populær herhjemme. Den ligner en blanding mellem en los og en almindelig huskat, og med sit vilde look betager den alle, som holder af naturens egne frembringelser. Den norske skovkat er nemlig ikke bevist fremavlet racekat, men en kattetype, der i århundreder har levet frit i det høje nord.

Birgit og Palle Larsen med "Futte"   Dovregubbens Egil Skallargrimsson og Kvilles Isrid Skjaldemø hedder to af de norske skovkatte, som Birgit og Palle Larsen fra Amager har tabt deres hjerter til. Særegne navne, som er inspireret af gamle sagn om stovte vikinger, der måske engang i fordums tider sad omkring bålet og kælede med en skovkat.

...denne kønne norske skovkat,
Kvilles Isrid Skjaldemø, som til
hverdag kaldes Futte, er en
rigtig vinderkat...

I mange hundrede år har den norske skovkat været kendt i de kolde, barske egne højt mod nord, men dens oprindelse fortaber sig i det uvisse. Derfor har fantasien fået frit spil, og der er mange spændene bud på skovkattens historie. Nogle mener, at den store, kraftige kat i sin tid er kommet til verden som en blanding mellem en los og en huskat. Andre, at den stammer helt tilbage fra vikingetiden, hvor den er opstået som en blanding mellem engelske korthårskatte og langhårede katte, som korsfarerne bragte med sig fra Syden. Disse to typer katte menes så at have blandet sig med den norske vildkat, og moder natur har så udskilt de svage katte, der ikke kunne klare sig i de barske skovområder i vildmarken.
Den norske skovkat omtales første gang i bogen "Norske folkeeventyr", som blev udgivet for 150 år siden,  her finder man skovkatten, troldkatten, der beskrives som en "skovkat med stor, busket hale". Dette tilnavn bruger Norsk Skovkatte-ring i Danmark i øvrigt som titel på sit medlemsblad.

I 1930'erne begyndte norske kattefolk at indse, at skovkatten snart ville uddø som naturlig race, hvis den uhæmmet fik lov til at blande sig med almindelige huskatte. Man forsøgte allerede dengang at få den norske skovkat registreret som racekat, men først i 1976 blev skovkatten godkendt uden certifikat-status af den europæiske katteorganisation Fife. Helt uhørt skete godkendelsen alene på baggrund af et foto, og det første år kunne skovkatten altså nok deltage på udstillinger, men den havde ikke certificat-status og kunne således ikke opnå nogen titler. Året efter blev skovkatten godkendt som race uden forbehold, og  siden har den norske skovkat taget præmie-revance.
- I dag er der ikke en racekatteudstilling, hvor skovkatten ikke løber med en "Best in Show"- titel. Og det var i øvrigt en skovkat, som fik vindertitlen på verdensudstillingen i Innsbruck i foråret, fortæller Birgit Larsen, mens hun nyder synet af et kuld killinger, der allerede på forhånd er solgt.

Et væld af præmie-rosetter og pokaler vidner om den succes, Birgit og Palle Larsen har haft med deres opdræt kaldet Kville, siden parret fik deres første skovkat for 10 år siden.
Vi har altid haft mange dyr i familien, men pudsigt nok aldrig katte, selv om min mand er vokset op blandt mange huskatte. Da vi for 10 år siden flyttede i hus, besluttede vi os for at få en kat. Og efter at  have set en norsk skovkat var vi ikke i tvivl, siger Birgit Larsen.

...som killing ligner skovkatten
fuldstændig en almindelig huskat,
men snart får den både krave
og stor, busket hale...

....vild ser den ud, den brune
   Kvilles Sine Peersdatter, men
   udseendet snyder. Den er lige
   så kælen som andre katte...   Pelsfarven kan variere i det uendelige akkurat som hos huskatte, men udseendet er alligevel en del anderledes. Det er en stærk, stor og smidig kat på høje bagben, der er som skabt til at hoppe rundt i sne. Også den halvlange pels vidner om dens rødder i vildmarken.
Som nordmændene siger:
"Skovkatten som race er ikke skabt af mennesket, men af kold regn, norsk skov, busk og krat, af sult og angst."

Med sin halvlange pels, der er ulden og vandskyende, ligner skovkatten en lille los ikke mindst på grund af de små hårtotter, der stritter sødt fra de store ører. Desuden har den kraftige klør, der er som skabt til at klatre med. Endvidere er den store, langhårede krave, der dækker brystet, og den lange, buskede hale karakteristisk for skovkatten, der trods sin halvlange pels ikke kræver den store indsats med kam og børste.

Hannen vejer ofte et par kilo mere end hunnen der er mere feminin. Men uanset om det er en han eller hun, så er skovkatten utrolig kælen og glad for menneskeligt selskab. Den trives fint, uanset om den bor med adgang til have eller i en lejlighed. det vigtigste for skovkatten er, kærlighed og tid til den.

....en skovkattehun er mindre og
mere feminin end hannen.
Her er det den nybagte missemor,
Kvilles Gyrite Hvide...

....man er vel magelig og veltilpasset,
selv om man stammer fra de barske skove mod nord,
mener Kvilles Pil Peersdatter...

    Opfindsom, intelligent, vagtsom og vågen, spændstig og modig er andre egenskaber som tilskrives skovkatten, der i øvrig elsker at lege. Vand og sne stikker den den gerne poterne i for sjov, og pelsmus og papirkugler kan den fornøje sig med i timevis.

I vores øjne findes der ikke skønnere kat, og interessen for skovkatten stiger dag for dag.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 06-10-05 13:45

pigen 17 Du er ikke til besvær, der er forskel på katteracer kan du tro jeg har 2 forskellige racer (den ene kom ind ad bagdøren, da min svigermor døde)og har også været ejer af en almindelig huskat. Alindelige huskatte er søde (meget) - men de er altså så forskellige, hvis man køber en racekat, så ved du nogenlunde hvad du får.

det undrer mig at der ikke er så megt på skrift om norske skovkatte, main coon er f. eks. amerikanske skovkatte, men hvor meget pelspleje der er på dem det aner jeg ikke.

Kan du ikke fortælle mig hvad du præcist vil have information om, jeg har da nogle bøger om emnet, og også om de forskellige racer, men giv mig et praj så skal jeg finde det frem. ok?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-10-05 13:47

Hej, Pigen_17. Hvad er det for en rapport, du er ved at lave??? Hvilken uddannelse er du ved at tage? Og hvad hedder opgaven?
En biologirapport om f. eks. pattedyr bliver for ensidig, hvis du vælger at skrive om skovkatte.

Hvis du er i gang med dyrlægestudium eller læser til dyresygeplejerske, så kan det måske være relevant at beskrive katte i al almindelighed og derefter fordybe dig i en enkelt race...

Kommentar
Fra : Pigen_17

Dato : 06-10-05 13:51

jeg er igang med at tage dyrepasser uddannelsen... det er en biologirapport om katte men jeg ville gerne skrive om skovkatte men jeg ved bare ikke om det bliver for lidt hvis man kan sige det sådan....
de ting jeg leder efter er noget om deres fordøjelsessytem, pasningen, fodring, sygdomme, avl, hormoner og kønsorganer og sådan nogle ting... jeg vil blive glad hvis I kan hjælpe....
// pigen_17

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-10-05 14:00

Jeg går ud fra, at du måske har de her links, men ellers er der da lidt at kikke på...

http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/sprog=1/grp=2/menu=2/

http://www.netdyredoktor.dk/sw23432.asp

Der er da en del information om tamkatte, -også racekatte.

Men hvis det er vildkatte, du har brug for at vide noget om, så skal du nok andre steder hen...

Kommentar
Fra : 25

Dato : 06-10-05 14:06

Der er skrevet en bog af: Michael POLLARD, Den hedder " Den store bog om katte", i den bog står alt det du vil vide og der er omtrent 300 racer, der er også en del billeder. Den var ikke ret dyr, men jeg vil tro du kan låne den på biblioteket.

ISBN 1-40543-356-6

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 06-10-05 14:08

Jeg ved noget om vildkatte Birgitta *SF* Sorry Pigen_17

Og BTW.... tag dig ikke af, hvad der lyder mærkeligt i arne jakobsens ører..... hans kommentar er god nok. Han har bare et vanskeligt sind, men er ved at få styr på det.

Kommentar
Fra : Pigen_17

Dato : 06-10-05 14:10

hmm... jeg er glad for der er så mange der gerne vil hjælpe.. men i den der bog står der også noget med fordøjelsessystemet???

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 06-10-05 14:16

Pigen_17>Smut du ind til en dyrlæge du kender godt. De har med garanti en bog der dækker alt det du søger. Så kan du tage lidt noter derfra.

Ellers igen: Besøg biblioteket.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-10-05 14:29

J'da ikke vildkat, Klumme, -jeg er Vædder... (undskyld Pigen_17, -det var sådan en lille "kandu-ting")

Pigen_17, hvad er det, du vil vide om fordøjelsessystemet?

Jeg har et gammelt lexikon, der hedder "Dyrenes Verden" af Ingvald Lieberkind. Jeg tror, det er sådan noget, du efterlyser. Der er en masse detaljer både rovdyr i almindelighed og også om katte. OG om alle mulige andre dyr også... Men det må du på biblioteket efter. Eller i en antikvar-boghandel. På loppemarkeder kan man tit købe de her gamle grønne dyreleksikoner for næsten ingen penge. Måske skulle du investere i sådan et, når du skal have med dyr at gøre fremover..

Kommentar
Fra : Pigen_17

Dato : 06-10-05 14:38

jaa jeg tror jeg prøver på bibloteket men det er alt om fordøjelsessystemet i en kat...

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 06-10-05 14:48

Generelt kan man sige at kattens fordøjelsessystem er opbygget lige som menneskets (og andre rovdyrs);
Nemlig med mavesæk, tyndtarm og tyktarm.
Det er kun drøvtyggere, der spiser det svært nedbrydelige cellulose, der har udviklet et system med flere maver.

For en mere deteljeret gennemgang søg i bøgerne...

Kommentar
Fra : Pigen_17

Dato : 06-10-05 14:50

okay jeg kigger i nogle bøger om det... hmm....

Kommentar
Fra : 25

Dato : 06-10-05 14:58

ja, det er en skam du ikke bor her, så måtte du godt låne min bog der står det hele også anatomi!

Så du skal nok se på biblioteket! God fornøjelse!

Kommentar
Fra : 25

Dato : 06-10-05 15:01

ja, det er en skam du ikke bor her, så måtte du godt låne min bog der står det hele også anatomi!

Så du skal nok se på biblioteket! God fornøjelse!

Kommentar
Fra : tofle

Dato : 08-10-05 19:34

Her er lidt om fordøjelse hos Maoine coonen som jo osse er en naturkat/skovkat Fritlevende i staten Maine.

http://www.mainecooninfo.dk/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=29&mode=thread&order=0&thold=0

Kommentar
Fra : tofle

Dato : 08-10-05 19:35

Maoine coonen = Maine coon

Kommentar
Fra : tofle

Dato : 08-10-05 19:51
Kommentar
Fra : tofle

Dato : 08-10-05 19:57
Kommentar
Fra : Pigen_17

Dato : 18-10-05 23:07

jeg prøver lige at kigge dem alle sammen igennem.... hehe... jeg er glad for at i gider og hjælpe mig....

Kommentar
Fra : kattelover

Dato : 14-01-06 15:59

Gå ind på en søgebase. Der er mange hjemmesider om norske skovkatte..

Godkendelse af svar
Fra : Pigen_17

Dato : 18-07-06 19:39

Tak for svaret arne.jakobsen.

Kommentar
Fra : shadow06

Dato : 26-08-07 17:08

Har selv skovkat- deres fordøjelsessystem, er nøjagtig lige som almindelige kattes- De er måske lidt vel kæsne, men derudover, skulle der nu ikke være nogen forskel...........