/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Forsikring på min Renault Megan
Fra : Rustica.dk
Vist : 457 gange
184 point
Dato : 06-10-05 10:43

Hej !
Jeg har her for 4 mdr. siden, købt denne bil, og nu er bag potten rustet i stykker.
Forhandleren mener ikke at han skal betale for den, selv om jeg har 100 % garanti på bilen.
Han siger at det er sliddele, så det bliver ikke dækket.

Er denne påstand rigtig.

Venlig Hilsen
R

Kommentar
Fra : Coliniiii

Dato : 06-10-05 10:55

Det er en slidedel ligesom bremse klodser kobling og mere, det er op til forhandleren om han ville dæk disse ting under en garentie!!

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 06-10-05 10:57

OK så jeg skal være lidt heldig, hvis jeg får ham til at betale den

Kommentar
Fra : Coliniiii

Dato : 06-10-05 11:32

Det kommer an på hvor godt du er til at overtale ham? Jeg havde det samme problem med en brugt Mazda som jeg købte og derefter kørte en lange tur i England ,lydpotter faldt af, jeg kunne ikke hold til det larm i bilen og fik det ordnet i et specialt værksted for lydpotter. Jeg tog regning til forhandler som næget at betal i første omgang med den begrundelse at det første skulle havde bleven undersøgt af dem. Han kunne godt se til sidste at jeg har ikke anden at gøre. Vi bruger det samme værksted da vi har været godt tilfreds med resultat. Det var ca 3 mnd før det hele gik i orden!!

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 06-10-05 11:39

Hvis der står i slutsedlen at glas og sliddele er undtaget, har du reelt ingen garanti da alt på en bil er sliddele.

Mvh. AMP

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-10-05 12:49

Det kommer sådan set lidt an på:

Hvis forhandleren kan bevise, at potten ikke fejlede noget på bilen da du købte den, så skal han ikke betale, (købelovens reklamationsret) men hvis ikke han kan det, mener jeg ikke han kan slippe for det.

Det er muligt, at garantien ikke dækker sliddele, men man har altid købelovens reklamationsret

mvh dova

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 06-10-05 12:56

Hej iegn
dova: ja det var nemlig også lige min pointe...
Jeg må prøve at snakke lidt fornuftigt med ham igen
"købelovens reklamationsret" hvordan får jeg fat i dem ?

Tak fra
R

Accepteret svar
Fra : erling_l

Modtaget 184 point
Dato : 06-10-05 13:17

Her er købeloven : http://www.familieadvokaten.dk/index_gammel.asp?hovedramme=/lovsamling/koebeloven.html

Her er de nye ændringer: http://www.familieadvokaten.dk/index_gammel.asp?hovedramme=/lovsamling/koebeloven.html

Her er en artikel som diskuterer netop din problemstilling http://www.bilpriser.dk/guide.do?GUIDEID=72#2

Sagen er nemlig, at det ikke er helt så enkelt. Der er i dag en 6 måneders reklamationsret, men "Derimod ændrer den ny regel ikke ved, at køberen har bevisbyrden for, at en opstået fejl eller et problem er en mangel, som sælgeren er ansvarlig for. Om fejlen er en mangel, afhænger fortsat af bilens alder og kørte kilometer, sælgernes oplysninger og øvrige omstændigheder i forbindelse med købet. " - det er altså derfor langt fra givet, at du kan få potten dækket. Det må først og fremmest hænge sammen med bilens alder, pris og stand i øvrigt - samt, hvad der blev aftalt under købet.

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 06-10-05 13:34

Uha det er ikke nemt...
Jeg har lige snakket med forhandleren, og læst lidt op på hvad der står i købeloven (TAK erling_l) og nu slår vi halv skade.
Så jeg fik lidt for at ringe rindt så det er bare helt fint.

Tak alle sammen for de fine ord.

R

Godkendelse af svar
Fra : Rustica.dk

Dato : 06-10-05 13:35

Tak for svaret erling_l.

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 06-10-05 18:41

velbekomme - altid noget, at du fik lidt for ulejligheden