/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
ny el-guitar
Fra : shallowbay
Vist : 592 gange
50 point
Dato : 06-10-05 10:12

nu har jeg så nakket et par år på guitar og tror jeg skal have mig en el.
Jeg har selv været inde på eskildsen.dk og kigge men så meget forstand har jeg ikke på det.. Men det kan i vel hjælpe mig med.. Jeg er mest fan af Ibanez så hvis vi nu holder os derunder.. Så er der jo det med forstærkeren også. Ja det er dyrt sådan noget...

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 06-10-05 10:23
Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 50 point
Dato : 06-10-05 11:14

Eskildsen er normalt et par gram billigere end Alfred. Men hold øje med bud'dene.

Ibanez laver fede spader. Men hvad spiller du? Stil, mv? De Ibanez'er jeg har prøvet, har været for tunge til min ryg, og personligt foretrækker jeg en guitar der ikke vejer for meget. Bruger mestendels min Kramer, men har dog flere. Min næste guitar kommer til at være en Fender. Om det så skal være Squire eller en amerikansk eller en mexico Fender ved jeg ikke. Men jeg vil dog gerne have mig en Telecaster. Kan godt lide lyden.

Men når du skal vælge, er der kun dig selv, der kan afgøre om det er fedt. Der vil lige så mange meninger som svarere.

Mht amp. Rør er min favorit. Vox AC30, gamle Fender Twin Reverb, de gamle 50W Marschall toppe.

Beringer har nogle billige rør-amps. De lyder aldeles fornuftigt, prisen taget i betragtning.

Se også http://www.kandu.dk/dk/spg/47549

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 06-10-05 11:17

Også her er der et rigt udvalg, hvis du søger under elektriske Ibanez'er: http://www.aage.dk/

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-10-05 11:27

....igen Aage er oftest for dyr, når man sammenligner med Eskildsen!!!!!!

Kommentar
Fra : shallowbay

Dato : 06-10-05 11:31

3773, jeg er ung og har en go' ryk.. hehe..

hva med forstærkere?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-10-05 11:35

Som skrevet i mit indlæg.....

Men husk også Mesa Boogie og Orange forstærkere, ikke at forglemme HiWatt. Men alle de "gode" er normalt dyre af røven til.

Og pas nu alligevel på din ryg. Regningen kommer en dag!!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-10-05 11:36

Til hygge/øve formål kunne en Multieffektprocessor være et godt valg. F. eks Korg A6 eller noget der ligner.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-10-05 11:39

http://www.kandu.dk/dk/spg/69852 lidt mere læsning....

Kommentar
Fra : jlbendtsen

Dato : 06-10-05 11:53

www.musicstore.de
Billige gode spader, har selv købt en billig ibanez dernede.. Det bliver leveret lige til døren med UPS og koster ca. 140kr i fragt og du betaler bare (total beløbet) med Dkk hos fragtmanden

Kommentar
Fra : shallowbay

Dato : 06-10-05 13:19

sorry for being dumb, men i skulle vel aldrig kunne pege nogen ud? jeg har ikke meget forstand på det område..

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-10-05 13:28

Jo, men hvad spiller du for noget? Heavy, Country, Dansk pop, røvballemusik (John Mogensen og den slags) eller hvad?

Forbilleder?

Kommentar
Fra : shallowbay

Dato : 09-10-05 19:58

jaah det er jo der det bliver svært. Jeg har spillet 2 år på aukustisk guitar, og de lod mig ikke komme videre end blues. Men engang vil jeg gerne spille heavy, og de er jo dyre sådan nogen. Den skulle helst kunne bruges til det hele, men det kan måske ikke lade sig gøre?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-10-05 08:34

Tjoee, tjaaee

Valget er jo så, om du er er til fender's lidt særprægede sound, i form af stratocaster eller telecaster. Begge findes iøvrigt i et hav af kopivarianter. Ligeledes Gibsom a' la Les Poul modellen, som ligeledes er kopieret bravt. Stort set alle, har de deres egen sound.

Ibanez som du har haft kig på, plejer ikke at være ringe. Men prøv da også en Squire, for lige at se om det var noget for dig.

Mht forstærker, ville jeg kigge på rørforstærker, istedet for transistorforstærkere. Indrømmet er transistor-amp's ene dog blev vildt meget bedre og der findes vildt meget der er godt.

Men at fortælle dig, hvad du synes er bedst, kan kun du selv!

held og lykke med spilleriet!

Kommentar
Fra : shallowbay

Dato : 11-10-05 18:08

but master.. hvordan kan jeg vide hvad der er bedst når jeg ikke har forstand på det? *store øjne*

Kommentar
Fra : shallowbay

Dato : 11-10-05 18:24

fundet på eskildsen.dk

forstærker:

Randell Combo 25w RG25RXME (1195,-) (nummer 3 under Randell)
Randell Guitarcombo RX30D (1995,-) (nummer 4 under Randell)

Guitar:

Ibanez GRG170DXBKN (2895,-) (den øverste under ibanez)
Ibanez SA120BK (3495,-) (nummer 3 under ibanez)

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-10-05 14:44

http://www.eskildsen.dk/main.asp?page=showproduct&ProductID=6667 ville jeg nok lige høre også. Er du ny guitarist kan en multieffekt pedal også være et ok valg. Er der generer du ikke omgivelserne når du øver dig.

Guitarerne ser fede ud, og ligner et fedt valg. Du har valgt stratocaster-look a' likes. Men du er nødt til at checke hvordan de er lydmæssigt. De er jo ikke ens rent pick up mæssigt.

Kender du ikke en gaaaaaaaammel guitarist, du kan tage med dig ud og kigge?

Kommentar
Fra : shallowbay

Dato : 12-10-05 16:43

jeg går ud fra hvad du mener med "du er nødt til at checke hvordan de er lydmæssigt. De er jo ikke ens rent pick up mæssigt." at det er to forkællige mærker? men hvordan kan jeg så finde ud af hvordan de lyder?

nej desvære, jeg har ingen familie eller venner der er fra det område.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-10-05 08:38

Det jeg mener med pick-up'perne er at de får en væsentlig forskellig sound ved forskellige bestykninger. Lyden i forskellige pick up's kan være ikke så lidt forskellige. Ligeledes vil du også opleve at placeringen også er væsentlig. Bruger du nederste pickup, vil du opleve den er skarpere og lysere end øverste. Kombinerer du de to, ændres lyden igen. Ved tre pick-ups bliver der endnu mere at vælge mellem.

Derfor - prøv dem! Gå i butikken - få skidtet demonstreret. Prøv dem selv. Tag dig god tid.

Kommentar
Fra : shallowbay

Dato : 13-10-05 18:03

Hvad er det værste der kunne ske hvis jeg bare købte dem?

(undskyld de mange spørgsmål men det er jo mange penge)

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-10-05 18:13

Den skal være rar at spille på.
Halsen må ikke være skæv (kig ned langs båndene, tryk strengen ned i bånd 1 og øverste bånd - den må ikke "svæve")
Omskiftere og kontroller må ikke knase eller skratte.
Den skal ligge godt i hånden.
Vurder om balancen passer til dig (så skal du prøve med rem på) Ligeledes vurder om vægten passer dig.
Lyden - rent elektrisk - skal også være det du synes er fedest. Og nogen er til "fender-lyd" andre til "Gibson-lyd" Sådan er det.

Det der kan ske, er du får en guitar, du måske ikke ville have haft - du ville hellere have en anden. Sådan er det. Derfor har guitarister næsten altid et hav af guitarer, fordi de køber og køber, men aldrig sælger.

Kommentar
Fra : joatim

Dato : 16-10-05 17:54

køb ALDRIG squire IMO fordi det er det værste bras man kan købe... mit råd er køb brugt!
En vigtig ting er at være totalt åben for alt når du skal have din første guitar, det at du kun vil have Ibanez synes jeg virker lidt "snoppet" hvis du forstår ;)
Af guitar mærker synes jeg helt klart du skal kigge efter Fender, Gibson, G&L (nok min favorit), Ephiphone (en kopi af Gibson fra dem selv)... men før du køber guitar så prøv dem altid først (der kan være kæmpe stor forskel på samme model fra samme fabrik) ellers kan du ende med at miste spilleglæden!

Af forstærker er det svært, for skal du kun øve med den eller kommer du også til at bruge den i band sammenhæng? mit bud vil være en Vox VR30R til 1995,- i aage

ellers har aage.dk nogle startpakker som nok godt kunne være ret interresante! og ellers tag ind i en musik butik og prøv dig frem, og snak med dem om dine behov og hvad for noget musik du kan lide!

Kommentar
Fra : Bolbroe1721

Dato : 05-01-06 19:19

HEJ!!!!!

Jeg har en Fender strat. fra mexico i math hvid. Har ikke spillet meget på den, så er som ny. Jeg har skiftet blødere strenge på den, så strengene er lette, at trykke ind. Hvis du er interesseret kan du også få en Roland 60W forstærker med... Hvis du er interesseret, send en mail:

lasse_bolbroe@hotmail.com

Godkendelse af svar
Fra : shallowbay

Dato : 17-01-06 08:56

Tak for svaret 3773.