/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Program til auto-opstart
Fra : taisclaridge
Vist : 326 gange
100 point
Dato : 05-10-05 23:22

Jeg har lige luret, at min comp automatisk´kan tænde ved at indstille det i BIOS´en; dog kan det ikke gøres til standard, og det ville være ideelt, da jeg nu bruger den som vækkeur! Desuden skal jeg gå ind i BIOS hver dag for at få den til at vække mig følgende dag.

Findes der et program, der uden at skulle dierekte ind i BIOS´en, kan indstille hvornår computeren skal starte op?

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 05-10-05 23:28

Hvad for en BIOS er der tale om?

Kommentar
Fra : taisclaridge

Dato : 05-10-05 23:33

Hvor finder jeg ud af det?

Kommentar
Fra : taisclaridge

Dato : 05-10-05 23:34

Der fulgte en cd-rom med PC´en, der står følgende: For Intel Chipset Mainboard Version l1.46B-R2

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 05-10-05 23:36

Det kan du se når maskinen starter op...

Kommentar
Fra : taisclaridge

Dato : 05-10-05 23:37

I BIOS´ens Manual står følgende: I86Pe-A7 Bios Setup!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 05-10-05 23:42

når du slukker en computer helt er den stadigvæk i en slags stand by mode hvor du via hardware som f.eks dit netværkskort kan sætte den til at reagere på et kald udefra og dermed starte op, og i nogle bios er funktionen osse indbygget! Du kan ikke få software til at gøre det, da det ville kræve at dine ram var aktive! Derimod kan du få software der vækker PC'en i fra det winxp kalder standby og hybernation! F.eks det her program http://www.coyee.com/alarmclock.htm Det dog kun noget jeg går ud fra da jeg ikke selv ønsker programmet men du kan jo prøve at downloade det og se om det virker

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 05-10-05 23:49

tedd - hvis man i BIOS kan sætte et "wake up" klokkeslet - så lur mig om der ikke findes noget software (måske ikke til netop denne software) der kan ændre settings i bios uden boot - der så gælder fra næste opstart/boot.

mvh berpox

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 05-10-05 23:50

"måske ikke til netop denne BIOS" skulle der stå [flov]

Kommentar
Fra : taisclaridge

Dato : 05-10-05 23:59

Min Bios er et BIOSTAR I86PE-A7

Kommentar
Fra : taisclaridge

Dato : 06-10-05 00:08

Har prøvet AlarmClock - Kunne ikke få det til at virke!

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 100 point
Dato : 06-10-05 10:24

Som andre har nævnt skal din BIOS understøtte 'Wake on LAN' for at du kan få denne funktionalitet. Det lyder det som om din computer kan.

Hvis din BIOS understøtter dette kan du under BIOS menuen 'Strømstyring' sætte et 'Wakeup' tidspunkt hvor computeren vil BOOT'e normalt, som hvis du havde tændt for den manuelt.

Jeg forstår ikke hvorfor du må gå ind i BIOS og indstille dette hver dag? Vi har netop haft 'problemet' på en PC'er på Hovedbiblioteket. I TEK afdelingen troede de det var nattevagt- eller rengørings folk der tændte for computeren eller at den var blevet hacket og startet via et 'Wake on LAN' program, da den stod tændt hver morgen gennem et par uger selvom de slukkede den ved fyraften. De spurgte os i IT afdelingen. Jeg kom over, slog funktionen fra i BIOS og 'problemet' var dermed løst.

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : taisclaridge

Dato : 28-10-05 07:55

Tak for svaret molokyle.