/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Demodulation
Fra : pebsa
Vist : 385 gange
220 point
Dato : 05-10-05 17:52

Hvad er demodulation? Hvori ligger forskellen mellem demodulation og højpasfiltrering?

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 05-10-05 21:33

Demodulation har intet med filtrering at gøre. Det er dog almindeligt at lavpasfiltrere et signal efter demodulation.

Er det modulation i en bestemt sammenhæng du tænker på?

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 05-10-05 21:43

Der er en fin gennemgang af modulation her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Modulation

AM-modulation er en af de mest simple former.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-10-05 22:37

Demodulation er det modsatte af modulation, hvor man præger en information (data, tale, musik) ind på en BÆREBØLGE af en væsentlig højere frekvens. Et eksempel er en FM-radiosender, som har en bærebølgefrekvens i området 87,5 til 108 MHz, mens det overførte lydsignal ligger i frekvensområdet 30 til 15 000 Hz. I radiomodtageren sørger en demodulator for at fjerne bærebølgen, mens lydsignalet efter passende filtrering forstærkes og sendes ud i højttaler eller hovedtelefon.

Kommentar
Fra : nebis

Dato : 06-10-05 00:14

Hovsa, mente også lavpasfiltrering ikke højpasfiltrering - tanke torsk

Demodulatoren fjerner bærebølgen så langt er jeg med, men hvorfor gøres det ikke bare ved en lavpasfiltrering?

Kommentar
Fra : nebis

Dato : 06-10-05 00:17

Hovsa, endnu en tanke torsk... nebis = pebsa (havde ikke lige flere point)

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 06-10-05 00:24

Hvis jeg husker ret:
Hvis man AM modulerer et 1KHz signal på 1000 KHz, vil resultatet være et signal på 1001 KHz (og eller 999KHz).
Det giver ingen mening at forøge at filtrere på dette for at få et signal på 1 KHz.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 06-10-05 12:14

Er det specielt demodulation i en ADSL-MODEM, i en mellembølgeradio, i et TV-apparat eller??, du vil vide om?
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pebsa

Dato : 06-10-05 18:47

pbp_et > Det er bare demodulation sådan generelt

BertelBrander > Hvis man AM modulerer en 1kHz signal ved benyttelse af et 1000kHz carrier signal, så får man et signal, der indeholder to frekvenskomponenter, én ved 1 kHz og én ved 1000 kHz (Man får ikke et signal med en frekvens på 1001 kHz). Hvis man så lavpasfiltrerer det resulterende signal med de to frekvenskomponenter, så må man jo få et signal med én frekvenskomposant ved 1 kHz.

Kommentar
Fra : pebsa

Dato : 06-10-05 19:21

BertelBrander > Det var noget sludder jeg fik skrevet før, det er jo ikke ved AM men ved simpelt addition af de to signaler.

Kommentar
Fra : pebsa

Dato : 06-10-05 19:28

Nu tror jeg, at jeg er ved at forstå det... Modulation svarer til en frekvensforskydning (hvis der altså moduleres med en trigonomisk funktion), derfor kan der ikke demoduleres med et lavpasfilter...

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 06-10-05 19:50

Netop.

Kommentar
Fra : pebsa

Dato : 06-10-05 20:17

Så altså, for at demodulere så skal man frekvensforskyde signalet modsat, hvilket vil sige at jeg skal gange signalet med exp(-j 2 pi f0 t), hvor f0 er modulations-frekvensen. Passer dette?

Accepteret svar
Fra : BertelBrander

Modtaget 220 point
Dato : 06-10-05 20:35

Ja, du skal frekvensforskyde signalet, men det er for mange år siden jeg har abejdet med dette til at jeg kan huske formlen.

Godkendelse af svar
Fra : pebsa

Dato : 06-10-05 20:48

ok, det er iorden, du ikke kan huske formlen, jeg tror, jeg har fået fat i det.

Tak for svaret BertelBrander.