/ Forside/ Teknologi / Internet / E-Mail / Spørgsmål
10  bentjuul 3460
SMTP ping?
Fra : chrisloco
Vist : 389 gange
20 point
Dato : 05-10-05 17:34

Jeg vil gerne kende adressen på SMTP-host på det netværk jeg sidder i (større organisation). Idet jeg skal bruge oplysningen til opsætning af Outlook Express til privat korrespondance, har SysAdmin i organisationen været aldeles uinteresseret i at give mig denne adresse.
Er der en måde hvorpå jeg kan finde denne SMTP-host, evt ved at pinge el. lign.?
Eller er der en alternativ host jeg kan bruge?

Håber nogen kan hjælpe.

Venlig hilsen Chris.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 05-10-05 17:45

Kan godt forstå dit firma! privat korrespondance er jo en sikkerhedsrisiko af dimensioner! Kan du ikke vente til du kommer hjem, eller bruge f.eks hotmail til din private emails?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 05-10-05 17:47

Mange firmaer har osse regler for private emails. Er du sikker på du ikke er på kollisionskurs med disse regler, så det i værste fald kan betyde fyring?

Kommentar
Fra : nebis

Dato : 05-10-05 17:55

Kan du ikke se, hvad din arbejdsmail er sat op til?

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 06-10-05 00:07

Helt enig med tedd - dette lyder som noget du skal lade være med, der er jo en grund til at man helst ikke ser du bruger privat mail.

Kommentar
Fra : chrisloco

Dato : 06-10-05 10:07

Hej alle,

Ok, og tak for jeres input.
Jeg fungerer samtidig som konsulent for andre end den organisation hos hvem min arbejdsstation sidder i netværk. Derfor ville det være rart at kunne foretage direkte kommunikation med en emailklient fremfor at skulle bruge langsommelig og omstændig webmail. Mere et spørgsmål om magelighed og tidsbesparelse, samt ikke mindst dét at jeg har mine gamle korrespondancer ét klik i nærheden.
Min arbejdsmailklient er et ganske usmidigt LotusNotes, som ikke umiddelbart vil afsløre nogen SMTP host.
Men jeg var ikke klar over at det skulle være en kæmpe sikkerhedsrisiko...hvordan dét?

Venligst, Chris.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 06-10-05 18:05

sikkerhedsrisikoen ligger blandt andet i at en af dine private venner sender dig en vedhæftet fil! Du stoler på ham og åbner denne, selvom det kunne være en trojan eller keylogger som en anden virus har sendt i hans navn! Og vupti er hele netværket inficeret!

Kommentar
Fra : chrisloco

Dato : 07-10-05 09:57

Det kan jeg godt følge, tedd, men min arbejdsstation er jo spækket med dagligt nyopdateret AV-software, administreret fra selvsamme netværk.

Jeg kunne f.eks. ligesågodt komme til at hente en virusinficeret fil på nettet selv (hvilket jeg har været ude for), og AV-skjoldet træder til med det samme. Jeg kunne også komme til at sætte en beskidt floppy eller skive i drevet, men alt det er der selvfølgelig taget højde for, der er intet inficeret der slipper igennem.

Dermed kan jeg ikke se at en emailklient skulle være så meget farligere?

Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 20 point
Dato : 07-10-05 14:51

Nu er sikkerhedsprogrammer altid et skridt bagud ift vira/trojans, og en keylogger kan være svær at detektere! Men egenligt drejer det her sig om at systemadministratoren siger nej og så må man gå udfra at det er firmaets generelle sikkerhedspolitik du er oppe imod! Hvis du bryder den, har firmaet ret til at fyre dig! Svarer jo lidt til at en chauffør fjerner fartbegrænser og fusker med køreskiver uden vognmandens accept, det er jo firmaets software/hardware du vil modificere selv om de har sagt nej!

Godkendelse af svar
Fra : chrisloco

Dato : 11-10-05 14:29

Tak for svaret tedd.