/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Windows XP
Fra : okjk
Vist : 762 gange
90 point
Dato : 05-10-05 17:07

Planlagte opgaver i XP kontrolpanel - når jeg sætter maskinen til at fx køre Antispyware eller sikkerhedskopiere eller virusscanne - vil den ikke udføre opgaven der står i panelet at opgaven ikke blev kørt fordi der ikke blev angivet adgangskoder. - når jeg planlægger opgaven skal man så indtaste en adgangskode ? - Jeg troede blot man kunne undlade dette. Nogen der kan hjælpe ?

Kommentar
Fra : okjk

Dato : 05-10-05 17:09

Nå nu prøvede jeg lige at sætte en kode - men så siger den at jeg ikke har tilladelse til at udføre denne opgave - det må jeg nok sige - det er da min maskine )

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 05-10-05 17:28

Det skal sikkert startes i kontrolpanel / administration / tjenester.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 05-10-05 17:50

Lyder som om du ikke har administratorrettigheder på din konto!

Kommentar
Fra : okjk

Dato : 06-10-05 16:37

Nogen der kan give en trin for trin guidning i at få planlagte opgaver til at virke - bøvler stadig med at den spørger om kodeord, og siger jeg ikke har rettigheder til dnne handling

Kommentar
Fra : okjk

Dato : 06-10-05 16:38

Nogen der kan give en trin for trin guidning i at få planlagte opgaver til at virke - bøvler stadig med at den spørger om kodeord, og siger jeg ikke har rettigheder til dnne handling

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 06-10-05 16:43

Kontrolpanel<planlagte opgaver<planlæg ny opgave.
Derfra bliver du guidet.
Men du skal være logget på som administrator.
Altså hvis der er oprettet flere brugere.
Eller kan du bare slette dem.

Kommentar
Fra : okjk

Dato : 06-10-05 18:13

Men det er kun mig der bruger maskinen - og jeg vil som sagt gerne undgå at skulle skrive noget kodeord eller logon - det er ikke noget problem at planlægge opgaven - men problemet er at maskinen ikke vil køre opgaven - den beder om en kode ?

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 06-10-05 18:28

Som du skriver, det er ikke sikkert, du KAN køre de opgaver du vil køre.
F.eks virus.
Har du set efter i kontrolpanel / administration / tjenester.
Om du har startet programmet >>>planlæg ny opgave.
Ellers kan det ikke bruges.

Kommentar
Fra : okjk

Dato : 06-10-05 18:44

Tjae - der er en funktion der hedder opgavestyring - der står - automatisk under start, og jeg har forsøgt at genstarte den - men uden resultat ? ØV
det var ellers et godt bud synes jeg

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 06-10-05 19:29

Og du er sikker på du er logget ind som "ejer af denne PC"
Noget kan tyde på, at der er oprettet en brugerkonti ???
Siden der bedes om adgangskode.
Har du en kode for at logge på din PC ???
Så skal du bruge den.
Elles kan du som sagt ikke bruge det.
Prøv at se, under BRUGERKONTI, eventuelt opret ny, for at se, om du så kan bruge den.
Ellers prøv opdateringer fra MS
Har ikke rigtig flere GODE råd...

Kommentar
Fra : okjk

Dato : 06-10-05 21:28

Nej jeg bruger ikke nogen kode for at komme ind på maskinen, så hvis det er nødvendigt ja så må jeg desværre undvære at kunne starte programmer automatisk.

Kommentar
Fra : okjk

Dato : 06-10-05 22:36

Nå er kommet en anelse videre nu - under den enkelte opgave skal der sættes "hak" ved kør kun hvis en bruger er logget på - så nu kommer programmet frem - fx Microsoft antispyware - eller Adaware - men der mangler jo at blive trykket på start knappen for at programmet går igang hmmm.

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 06-10-05 23:20

Hej
Har lige brændt tatstauret af, så nødløsning.
Som sagt,,, du skal være logget på som ADMINISTRATOR.
Ejer af denne......
Men bortset fra det, så er det som sagt ikke sikkert, at du kan starte, DISSE programmer.
Prøv hellere at se under de 2 programmer, og stil dem til, at starte op.
Enten ved åbning af PC.
MS´S antiSPYWARE, kører hele tiden, så den kan du ikke starte, da den kører hele tiden,,,,,,UPS
AdAware, har sin/sit eget forløb, der enten kan stilles, til hvergang du starter op eller når du selv vil SCANNE.????
Eller´s har du ikke den sidste udgave af ADAware
Sikkerhedskopiering, kan du få den til at sige til dig,,,,,,,,,,,,,,,SÅ ER DET TID TIL AT...
Men du kan ikke, få et spy/???? til at starte frivilligt,,,,,,,den vej, du vil,den kører hele tiden.
mvh
Men prøv, om du kan få en anden opgave til at starte op,,,,,,
mvh

Kommentar
Fra : okjk

Dato : 07-10-05 08:00

Hej - nu prøvede jeg lige med defragmentering - men der stopper den altså ved skærmen, og afventer besked på om den skal analysere - det er jo også noget der kræver aktiv indgriben fra brugeren - så det ser da ud som om det er ret begrænset hvad man overhovedet kan få den til at gøre - tror du har ret mht. fx Adaware og lignende.

Accepteret svar
Fra : EXTERMINATOR

Modtaget 90 point
Dato : 08-10-05 01:40

hejsa, dine programmer kan startes med med forskellige komando linie parametre, prøv i et komandoprompt at skrive

"c:/programmer/lavasoft/ad-aware se personal/ad-aware.exe" /?

(komandoprompt=start>kør skriv cmd og tryk enter)
du får nu en boks op med alle de forskellige start muligheder der er, og du vil også opdage at det ikke er muligt at køre den automatisk. det er kun muligt med plus versionen eller højere = købeversionerne

Ang. det med koder så er xp lidt sær på dette område, men et nemt lille trick er at lade være med at køre opgaven fra din konto men istedet for køre den fra administrator kontoen med den kode du har på den (altså kør som : computernavn\administrator)

defragmentering : prøv at åbne en ny komandoprompt, skriv defrag /? så kan du se hvordan du automatisk kan defragmentere et drev F.eks. defrag c: -f vil defragmentere dit c drev også selv om du er ved at være løbet tør for plads

Næsten alle programmer har sådan nogle opstarts kommandoer og de kan ses ved at skrive programnavn /? eller programnavn /help
så prøv dig frem, det er næsten ingen grænser for hvad du kan få opgavestyring til at gøre for dig

MVH
EXTERMINATOR

Kommentar
Fra : okjk

Dato : 08-10-05 16:26

Hej EXTERMINATOR - tak for din spændende kommentar/svar.
Får følgende meddelse inde i promten -
Diskenheds i´det er ugyldigt diskenheds idét skal være et gyldigt lokalt drevbogstav eller tilslutningspunkt - men jeg er da kommet et stykke videre synes jeg. Ved du om der er et sted hvor man kan læse om de forskellige dos kommandoer - altså for H E L T ukyndige.

Kommentar
Fra : vibber1310

Dato : 17-10-05 10:13

Hvis du vil helt tilbage til hvordan man starter pcen er der et par dos-kurser her. Det er skrevet på en letforståelig og humoristisk måde. Link: www.datafiction.dk/faglitt/index.html
Ved ikke om det kunne bruges:)

Godkendelse af svar
Fra : okjk

Dato : 03-02-07 17:56

Tak for svaret EXTERMINATOR.