/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Jørn Lind - Præst?
Fra : trol413
Vist : 1372 gange
50 point
Dato : 05-10-05 13:25

Er der nogen der kan hjælpe mig med at finde Jørrn Lind, jeg mener han er blevet præst på Fyn, men hvor???????
Han er søn af tidligere biskop Vincent Lind på Fyn

trol413

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 05-10-05 13:39
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-10-05 13:40

Hedder han også Andersen?
Så er nok ham her:
"
Andersen, Jørgen Lind
Birkevej 8
5230 Odense M
Mobil:2092 4886
"
Svend

Kommentar
Fra : trol413

Dato : 05-10-05 13:48

Hans skulle være præst på Østfyn

Med venlig hilsen
trol 413

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-10-05 14:26

Eller hed han hverken Jørgen, Jørn men Jens?

I denne ugeavis stod dette:
Som afløser indtil 31. decemberhar biskoppen ansat pastor JensLind Andersen (43 år), Køben-havn, der tidligere bl.a. harværet sognepræst i Dreslette-Helnæs hér på Fyn.

OPLAG: 8.500 Udsendes gratis til samt-
lige husstande, kontorer og butikker i
hele Ørbæk Kommune samt dele af Gud-
me, Ryslinge og Årslev Kommuner.

Fundet her:
http://64.233.183.104/search?q=cache:0SNPq6D2mf0J:www.sp-orbak.dk/Sp.data/pdf/uge39/Side2.pdf+%2Blind+%2Bpr%C3%A6st+%2Bfyn+%2Bj%C3%B8rn&hl=da&lr=lang_da

Så nok i Ørbæk? Og kun midlertidigt, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-10-05 14:50

Her kan du finde alle præster med embede i danske kirker:
http://www.sogn.dk/index.php?mod=sogn&func=soegPraest

Det jeg fandt ovenfor vor jo kun midlertidigt for Jens Lind,
tilsyneladende ingen Lind i øjeblikket??
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-10-05 15:00

Men nok en Jens Lind Andersen:
"
Sognepræst (kirkebogsfører)
Jens Lind Andersen Telefon :32597891
Vinkelager 68,2 tv
2720 Vanløse
"
Altså ikke Jørn men Jens, Lind er kun mellemnavn, og kun midlertidigt ØstFyn, nu Vanløse...
hilsen Svend

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 05-10-05 15:41

En sidebemærkning, men den viser at Biskop Vincent Lind er født ca. 1925, og sønnen kan vel i givet fald antages født tidligst omkring 1955 (Akademiske uddannelser giver oftest senere ægteskaber og dermed også børn).

99.4 Lind, Vincent
Lind, Vincent: Mumieskuffen
Indlæst af Erik Buch Vestergaard, 1994, 3 kassetter.
Biskop Vincent Lind (f. 1925) fortæller om sin barndom i Christiansfeld, hvor hans far var apoteker og om sin deltagelse i modstandskampen, til han som 19-årig bliver taget af tyskerne og deporteret til kz-lejren Neuengamme.
Bognr. 10389

Med venlig hilsen

Varla

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-10-05 17:46

Men Varla (Ejvind) hed Vincent Lind også Andersen?
Det er jeg ikke stødt på...

Så er præsten i Vanløse måske ikke hans søn??
Har han en søn Jørn/Jørgen, der er præst???
(ikke med præste gerning herhjemme i øjeblikket).

Kan spørgeren trol... have forvekslet de to?
Jens var jo præst på fyn nogle måneder...
Svend

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 05-10-05 23:24

Jeg har ikke fundet andre oplysninger om Vincent Andersen, men jeg vil tro at der kan findes hjælp i Paul Nedergaard i et af hans Fyns-hæfter. Disse har mit lokale bibliotek desværre ikke, men det må være nedennævnte bind 3:

Nedergaard, Paul
Personalhistoriske, sognehistoriske og statistiske bidrag til en dansk præste- og sognehistorie (kirkelig geografi) 1849-1949
1951-1991. 1-10 i 13 bind
Forlag:

Bind 3: Fyns Stift. 1849-1949
Forlag: Eget Forlag

Problemet er blot om Bickop Vincent Lind nåede at blive præst/biskop på Fyn inden 1949/1956.

Desværre har jeg ikke kendskab til om der findes nyere værker/forfattere, men præster er jo kendt for at elske genealogi.

mvh
Ejvind (Varla)

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 05-10-05 23:28

PS Vincent Lind står ikke i telefonbogen, hvilket der kan være flere grunde til, men når henses til fødselsåret, så er han tjeneste måske forlagt til det hinsides.

mvh
Ejvind(Varla)

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 05-10-05 23:34

Måske lidt i nedennævnte bog/forfatter:

En ustandselig åndsstrøm uden komma eller punktum : træk af præstehistorien ved Odense Domkirke
Bent A. Koch

I: Odensebogen. - 2001. - S. 40-56 : ill.
Emne: kirkehistorie ; præstehistorie ; præster ; Odense ; 1800-1899 ; 1900-1999 ; Sankt Knuds Kirke (Odense) ; kirker

mvh
ejvind

Kommentar
Fra : trol413

Dato : 06-10-05 01:36

Jeg har kendt Jørgen Lind personligt og han er født i 1951. Hans far var præst i Vester Åby sogn derefter provst i Dalum sogn inden han blev biskop i Fyns Stift

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-10-05 06:48

>>>hjælpe mig med at finde Jørrn Lind
>>Andersen, Jørgen Lind
>Jens Lind Andersen

Nu skriver du jo Jørgen Lind, uden Andersen, som du kender personligt.
Så har vi fundet en forkert præst,
og din Jørgen er ikke i øjeblikket tilknyttet en dansk kirke som præst.
Svend

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 06-10-05 08:08

Antallet af personer med navnet Jørgen Lind er ifølge telefonbogen begrænset til 19 i hele Danmark.
Deraf bor der siger og skriver kun 2 på Fyn, nærmere betegnet i Odense, så hvis hans fulde navn er Jørgen Lind eller hvis han alene anvender dette navn, så er han da nem at finde i telefonbogen.
Endvidere bor der 2 eller det er samme person med 2 adresser med navnet Jørgen Lind Andersen i henholdsvis Odense og Svendborg.

Altså et begrænset antal som kan findes ved opslag i den elektroniske telefonbog under henholdsvis Odense og Fyn

Det totale antal personer hvori navnet Jørgen Lind indgår er under 100 så fortsat langt mindre end de eftersøgninger jeg undertiden har foretaget med hjælp af telefonbogen for at finde slægtninge, men selvfølgeligt kræver det lidt håndarbejde og i mit tilfælde ca. 170 breve med brevporto.

Jeg ønsker fortsat held og lykke samt god arbejdslyst

mvh

Ejvind(Varla)

Kommentar
Fra : trol413

Dato : 06-10-05 09:38

Tak for hjælpen. Jørgen Lind er fundet, han boer i Valsø på Sjælland.

Med venlig hilsen

trol413

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-10-05 09:43

Og er han præst? Hvor??
(vi skulle jo gerne kunne stole på Sogneportalen)
Svend

Kommentar
Fra : trol413

Dato : 06-10-05 11:28

Jørgen Lind er ike præst som formodet men derimod skolelærer,.

Med venlig hilsen

trol413

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 06-10-05 12:11

Som min gamle læremester sagde da hans søn dumpede i teologi og dernæst læste til lærer.
"Det har da også med børn at gøre"

I øvrigt tror jeg hans faktiske levevej derefter ændrede sig til at importere flotte italienske væg- og gulvfliser.

Så Teologi kan ligesom skolelærer føre til alt, blot man holder op i tide.

mvh
ejvind(varla)