/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Problemer med Mariner 55HK, 2 takter
Fra : lhm467
Vist : 1655 gange
20 point
Dato : 05-10-05 11:46

I sommer købte jeg en, efter sigende, 4 år gammel Mariner påhængsmotor, og den har ikke voldt mig andet end problemer siden. Den er meget ustabil og motoren lyder ikke til at gå jævnt. Nogle gange kører den fint i et par timer, hvorefter motoren pludselig går ned og derefter ikke kan tage ordenligt ved. Farten går dermed fra ca. 20-22 knob til max 6 knob. Andre gange er problemet der allerede fra starten af turen, så marchfarten på de ca. 20 knob ikke kan opnås. Derudover går den meget ujævnt, især ved 3-4 knob. Jeg har haft den til eftersyn to gange og fået skiftet gear og en cylinder, men det har ikke ændret ved det beskrevne problem.
Det virker som om at den ikke får benzin nok, men hvad kan det skyldes? Der er ingen problemer med at starte motoren

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 06-10-05 09:01

Hejsa!
Det var en grimmer en------Mit bedste råd er at få den til en autoriseret Mariner mekaniker (hvis den, der har skiftet gear og cyl. er autoriseret, SÅ FIND EN ANDEN).
Det kan være utroligt mange ting ifg. din beskrivelse, men mit bedste bud vil være at fejlen måske ligger i membranen til benzinpumpen.
Husk lige, at hvis du har købt motoren ved en forhandler, er der garanti på den uanset at den er brugt.
Mvh
dabj

Accepteret svar
Fra : erik0905

Modtaget 20 point
Dato : 15-10-05 22:24

ja det var godt nok ikke godt.

jeg vil starte med at sige at jeg var reparatør " Mercury autoriseret " i 70'serne, og der er jo kommet mange nye ting til
men princippet er stadig det samme . Benzin-kompression-tænding er stadig det, der får det til at virke.
benzin : har du karburatorer, så tjek at spjældene følges ad, og at alle forbindelsesarme er korrekt monteret.
choker: spjæld fuldt åben når der ikke bruges choker, korrekt monteret forbildelser uden for meget slør.
NB. har været udsat for en motor, hvor defekt i elkabler medførte, at den elektrisk betjente choker blev koblet til ind imellem.
kompression: tjekkes med komp.måler.
tænding: ikke let at tjekke, men du kan prøve at afskærme dine tændkabler med lidt plastslange eller lign. spec. der hvor de er tæt på metal. der er også den mulighed, at der er en revne i en tændspole ( kan tjekkes på værksted ).
derudover kan du selv se på dine tændrør, evt smage, om der kommer saltvand ind i cyl. ( defekt toppakning, eller måske defekt pakdåse ved nederste hovedleje ).
at skifte gearet lyder da helt tosset.
hilsen Erik
måske har du flere oplysninger

Kommentar
Fra : lhm467

Dato : 26-10-05 12:46

Tak for de gode råd. Selv er jeg uerfaren med motorer, men det er altid rart at have en ide om hvad der kan være galt. Så virker det i hvert fald som om risikoen for at blive snydt er mindre.
Jeg valte at tage mekanikeren med ud og sejle (igen igen) og denne gang mente han at kunne konstatere, at motoren ind i mellem kun kørte på to tændrør i stedet for tre. Da han fik den ind på værkstedet, fandt han to løse forbindelser til tændingsspolerne, og det skulle være rettet nu. Hvor vidt det har løst problemet, håber jeg at finde ud af i weekenden. Men i hvert fald forløbig tak for hjælpen.
PS. Motoren er ikke købt gennem en forhandler, så der er ingen garanti. Og der findes desværre kun en mekaniker i den by jeg bor i (i Grønland).

Kommentar
Fra : erik0905

Dato : 26-10-05 12:56

hej igen håber det var det, havde egentlig forventet, at reparatøreren havde tjekket din tænding, især for løse forbindelser, da hele systemet drejer i forhold til motoren, når du ændrer på gashåndtaget, og noget kan gå løs derved.
hilsen Erik

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 13-11-05 22:28

Kære kandubruger!
Du har stillet dette spørgsmål i kandu for over 1 måned siden og fået svar.
Det er almindeligt i kandu at man takker for hjælpen og lukker spørgsmålet. Når du ikke har gjort det, skyldes det formodentlig en forglemmelse eller ukendskab til hvordan.
Man takker for hjælpen ved at acceptere et af svarene, dette gøres ved at trykke på ”accepter som svar” ovenover og til højre for det svar du synes er bedst.
Det er muligt at svaret/svarene ikke er lige hvad du håbede på, men så vælger du blot det svar der kommer nærmest.
De point du har udsat som belønning for et svar, er alligevel tabt for dig i samme øjeblik spørgsmålet er stillet.

Mvh.
dabj

Kommentar
Fra : lhm467

Dato : 14-11-05 11:41

Det viste sig, at de løse ledninger omkring tændingen ikke løste problemet, så motoren har været på værksted igen. Det opdagede mekanikeren, at der mangler anti-iceing-kit (Jeg tror nok det var det han kaldte det) ved kaburatoren, hvilket bevirker at denne fryser til. En mangel, der efter min mening skulle være blevet opdaget allerede første gang den var på værksted! Men nu skulle alle problemer være løst... måske. Dewsværre er det ved at være slut med sejlads for i år, men så er motoren forhåbentlig klar til næste sæson.

Godkendelse af svar
Fra : lhm467

Dato : 14-11-05 11:46

Tak for svaret erik0905.
Det viste sig at fejlen var langt mere "simpel" (manglende anti-iceing kit) og burde være set første gang en fagmand så på den. Sådan gik det ikke, men tak for dit svar. Det har givet mig lidt indblik hvor jeg kan kigge henne hvis det går galt en anden gang.

Kommentar
Fra : lhm467

Dato : 14-11-05 11:51

Kære dabj

Tak for din påmindelse. Jeg beklager, at spørgsmålet ikke er blevet afsluttet korrekt, men som du selv skriver, skyldes det manglenede kendskabt til systemet herinde. Nu har jeg accepteret et svar, og så håber jeg det er på plads.

Mvh lhm

Kommentar
Fra : erik0905

Dato : 14-11-05 12:01

hej lhm 467
det var da godt fejlen blev fundet, det var nok ikke lige noget, vi hernede ville ha' tænkt på. Jeg kan huske at de gamle Moris/Austin biler havde en varmetråd i karburatoren, for at forhindre tilisning, det her er måske noget i den retning, så må vi jo håbe at nogen kan lære af det.
hilsen Erik