/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
standardafvigelse
Fra : kondivand
Vist : 1145 gange
10 point
Dato : 05-10-05 11:22

jeg har nogle tal som jeg har regnet gennemsittet ud af og så har jeg regnet stadardafvigelsen ud - den bliver på 10, men jeg kan ikke huske hvordan man fortolker det tal - hvis jeg skal sige om 10 er lidt eller meget hvad gør jeg så ?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-10-05 12:42

Normalt siger man at en afvigelse helst ikke skal være større en mindste indeling af skalaen på det instrument der er brugt til målingerne. Er afvigelsen mindre er resultat meget præcist er afvigelsen større må man sige der er usikkerhed om målingernes nøjagtighed.

Ud fra dit spørgsmål kommer det dog helt an på, hvad der måles ? Externe målekriterier kan jo påvirke resulterne.

Her er kriterierne fra Mensa's IQ tests :

Citat
Hvad er normalfordeling, middelværdi og standardafvigelse (spredning)?
IK er normaltfordelt. Lidt forenklet kan man udtrykke det på den måde at befolkningens IK grafisk kan udtrykkes i en klokkeformet kurve. Der er altså rigtig mange med en middel IK og langt færre med en høj eller lav IK. Normalt bruges en middelværdi på 100. Dvs. at gennemsnittet (og medianen) er 100 og at godt 2/3 af alle ligger inden for +/- én standardafvigelse. Hvis man måler IK med en middelværdi på 100 og spredningen udtrykkes som en standardafvigelse på 15 vil 2/3 af befolkningen ligge mellem 85 (100-15) og 115 (100+15) og kun ca. 2% vil ligge over 130 (og ca. 2% under 70).

Hvis middelværdien er 100 og standardafvigelsen er 24 vil 2/3 af befolkningen ligge mellem 76 (100-24) og 124 (100+24) og kun ca. 2% vil ligge over 148.
Derfor kan 148 på en skala svare til 130 på en anden skala.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 05-10-05 13:17

Det er klart, at tallet 10 intet siger om standardafvigelsens størrelse - den skal ses i forhold til middelværdier. En standardafvigelse på 10 er utroligt lille, hvis den gennemsnitlige størrelse er på 1 mio - mens en standardafvielse på 10 er enorm, hvis gennemsnittet er på 15