/ Forside/ Teknologi / Internet / Hjemme sider / Spørgsmål
10  refi 3578
indspilning af lyd
Fra : kondivand
Vist : 329 gange
20 point
Dato : 05-10-05 09:07

Er der nogen der ved hvordan jeg optager lydindslag på f.eks. www.dr.dk - findes der et gratis program, som er nemt at forstå ?

Det vil også være en hjælp, hvis lydindslagene kan gemmes og evt. brændes på en CD, så jeg kan høre dem når jeg har tid.

Tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 05-10-05 09:47

Hej,
Åben din Media Player, <åben URL, så skulle den gerne optage.
Du kan senere redigere i Movie Maker.
Eller du kan hente et par programmer på www.steenmartinsen.dk

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 05-10-05 09:48

Glemte at skrive, du selvfølgelig lægge sidens, URL ind i Player.

Kommentar
Fra : kondivand

Dato : 05-10-05 10:15

Jeg har MediaPlayer på min PC, men jeg kan ikke se at den kan optage lyde - kan du skære det ud i pap for mig, så jeg ved hvilke knapper jeg skal trykke på - tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 05-10-05 10:25

Hej
Åbn Player.
Tryk på filer.
Åbn URL adresse.
Lyden bliver nu afspillet i Player.
Klik på gem.

Derefter kan du redigere med Movie Maker.
Eller et ripperprogam.
Altså frasortere det du ikke vil have.

Der ligger et lille ripper program, og andet, til optagelse af lyd, fra nettet, på min side.
Meget simple at gå til.

Bare husk, at du tager adressen, den der ligger i linien, i din netbrowser, og ligger ind, hvor der står, URL

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 05-10-05 10:28

Men det hele kommer selvfølgelig an på, om der kan/må optages, fra de enkelte stationer.
Ellers ligger der også en Medie guide, over radio stationer, i din media player.
Kan være den er skjult, men der skulle være en knap, i venstre side på player, der frembringer oversigten.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-10-05 11:55

Citat
Optag fra DR

Hvis du betaler licens til DR har du selvfølgelig også ret til at optage alt hvad du lyster fra dette ofte gode medie.

Vi kan begynde med de helt enkle gammelteknologiske ting:

Man kan optage DRs radioprogrammer ved at købe en kassettebåndoptager.

Ligeledes kan man optage tv-programmerne med en videomaskine.

Begge typer optageudstyr kan købes i nærmeste radioforretning eller større supermarked.

Anskaffer man sig et tv/radio-tunerkort (de koster typisk omkring 500 kr.) kan man optage de analoge signaler på sin harddisk. Det er godt nok lidt mere bøvlet end videobånd - men billigere: det koster 100 kr. i videobånd at eje de første 10 afsnit af Krøniken. Harddiskpladsen koster derimod kun 30 kr. Det er også lettere at finde rundt på en harddisk end på en reol med kassette- og videobånd.

Og så springer vi til dr.dk.

Her kan vi selvfølgelig optage radioprogrammerne på gammeldags manér: et klik på et givent radioprogram får WinAmp (eller i mindre gunstige tilfælde Windows Media Player) til at springe frem og afspille kanalen. Lyden kan så optages med Windows indbyggede Lydoptager eller lydredigeringsprogrammet Audacity. Virker det ikke umiddelbart, er det fordi man skal ind at skrue op på Windows-mixerens optagemenu.

Men det er, som sagt, en primitiv måde at optage radio på. Så heldigvis har vi det fremragende program Net Transport.

Net Transport downloader med lethed alle de mange Windows Media streams DR udbyder. Både "fm"-radio, selvvalgt radio og video.

Net Transport er en fremragende afløser for det efterhånden bedagede ASFRecorder, der de sidste mange år troligt har hevet Gb efter Gb i land til radio- og videoentusiaster rundt omkring på nettet.

Net Transport er endog endnu lettere at betjene end dens Realmedia-modstykke Streambox suite VCR 2.0 (den vi bruger ovre hos rockerne). Net Transport åbner simpelthen et lille vindue i øverste venstre hjørne. Alt den optagelystne skal gøre, er at trække multimedie-linket hen over dette vindue og slippe det. Voilá! Net Transport springer fra server til server (DR har outsourcet en del) og begynder at downloade den rette strøm

Kilde: Jubii Net Nyt
--
Msn = Michaelp@hansen.tdcadsl.dk

Net Transport finder du her : http://www.xi-soft.com/download.htm

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-10-05 12:06

Ps. Læs dog også lige : http://www.forbrugerraadet.dk/raad/forbruger/alle/cdbrand/
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : kondivand

Dato : 05-10-05 13:52

På siden med Net Transport står der at det er shareware - vil det sige, at med mindre man betaler, så virker programmet kun i et vist antal dage ?

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 05-10-05 13:55

jeps

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 05-10-05 13:58
Kommentar
Fra : kondivand

Dato : 05-10-05 14:08

så vidt jeg kan se, så er begge programmer shareware - der må findes noget der er gratis.

Er der nogen som i dag bruger et program, altså har erfaring med hvordan det virker ?

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 05-10-05 14:13

Hvorfor ikke bare bruge Media player.

Kommentar
Fra : kondivand

Dato : 05-10-05 21:40

I MediaPlayer 10, kan jeg ikke se, at man kan gå ind under filer, som du skriver ?

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 05-10-05 22:41

Et eller andet sted, må der stå ÅBN URL ADRESSE, sikkert ved GEM MEDIE SOM.
Ellers hent WM player fra min side, der ligger du bare URL ind, og trykker optag.
Og den er gratis.
Der ligger også et ripperprogram, gratis, så du kan splitte det du henter.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-10-05 10:10

Jeg benytter ASFrecorder : http://www.pcworld.com/downloads/file_description/0,fid,7942,00.asp

Det er freeware

</MOLOKYLE>