/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
tryk og massefylde
Fra : bv32
Vist : 2818 gange
100 point
Dato : 04-10-05 22:59

Idealgasligningen siger at p = n R T / V. Avogadro siger, at antal molekyler n for alle idealgasser er ens når p, V og T er ens. Hvordan får jeg det til at hænge sammen med massefylde? Burde idealgasser med forskellig massefylde ikke have forskellig tryk ved samme V, T og n? Tryk er jo også p = F/A og F er vel også idealgassens masse * g. Massen er forskellig ved idealgasser med forskellig massefylde.

Kommentar
Fra : snotbolle

Dato : 05-10-05 12:00

Man kan omskrive idealgasligningen til:

p= (d*R*T)/M, hvor d = densitet, M er molekylemassen. For en ideal gas (rent hypotetisk) vil molarvolumen være den samme, dvs. Avogrado princippet er ok.

Men i den reelle verden med ikke-ideale gasser har du faktisk ret. Men det er på 4-5 decimal man ser afvigelser. Tager man en ikke-ideal gas ved lavt tryk, så opfører den sig faktisk næsten som i deal gas, og her ser man molarvolumen nærmer sig en konstant værdi.

I den før nævnte omskrivning kan man omskrive den yderligere: d(gas)/M(gas) = konstant, da p, R og T holdes konstant.

For H2: er forholdet 4,41468*10-5
For He: er forholdet 4,49663*10-5
For CO2: er forholdet 4,47638*10-5

osv osv.

Kommentar
Fra : bv32

Dato : 05-10-05 15:52

Kan man ikke også betragte gassen som en væske og sige at p = h x Rho x g ?

p = F/A = m g / A = V Rho g / A = A h Rho g / A = h Rho g (trykket på bunden af beholder) ? Dermed ville trykket af gassen jo være bestemt af massefylden af gassen......

Accepteret svar
Fra : snotbolle

Modtaget 100 point
Dato : 06-10-05 09:44

Den beskrivelse du kommer med gælder for væsker, hvor p er trykket på bunden af røret, med højden h, som igen er uafhængig af A.

Dette udtryk gælder ikke for gasser, idet den førnævnte udledning for væsker antager at væsken ikke er kompressibel. Det er gasser !

Men tager man en meget høj cylinder vil man i praksis måle en trykforskel (se bare på trykkets variation i atmosfæren). Men igen, skal man passe på ikke at "misbruge" idealgasligningen. Der findes dog mere komplicerede gasligninger (f.eks. van der Waals gasligning, og Virial gasligningen som er en slags Taylor udvikling af idealgasligningen) som også beskriver reale gasser. Og her vil det som du selv rigtig nok påpeger, være sådan at trykket gassens densitet hænger sammen. Men det skal være en meget høj cylinder for overhovedet at kunne måle den lille forskel.

Men jeg synes du gør dig nogle ganske fornuftige overvejelser

Går du i gymnasiet eller hvad ??

Godkendelse af svar
Fra : bv32

Dato : 03-01-06 22:05

Tak for svaret snotbolle.