/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
haeddisk hjælp mig
Fra : mrcool36
Vist : 392 gange
40 point
Dato : 04-10-05 19:29

hej jeg har købt en brugt pc i dag og vil se om den virkke det gør den jo tæke jeg men da den skul starte op kom der på helle skræm en masse j hvad er det er der nogen der kan hjælpe mig pc er en 100 mhz og mere ved jeg ikke lige nu

Kommentar
Fra : litko

Dato : 04-10-05 19:39

Det ville nok være en fordel, hvis du skrev spørgsmålet på dansk (eller engelsk) og samtidig gav nogle brugbare oplysninger, f. eks. hvilket OS, der er indlæst, hvis der overhovedet er noget på C-drevet.
Har den virket indtil du købte den?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-10-05 19:39

Du kan prøve med en win 95 startdiskette og se hvad der er på dyret.

Kommentar
Fra : mrcool36

Dato : 04-10-05 19:51

tak jeg vil prøve og se hvad jeg gøre

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-10-05 19:54

Ellers hent denne diskette:
Technet boot diskette (gratis)
http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/appz/pmdos.exe
Hent og læg den på skrivebordet>dobbeltklik på den og hav en diskette klar.
Start comp med disketten og lad den selv rulle på plads.
Den kan se på din HD

Kommentar
Fra : mrcool36

Dato : 04-10-05 20:08

hej har lige sat en disk i men der sker ikke noget
og jeg var lige inde på bios men det ved jeg ikke noget om så hvis der en der vil hjælpe mig med det om hvordan jeg skal sætte den op i bios

Kommentar
Fra : mrcool36

Dato : 04-10-05 20:21

til Eyvind jeg har lige sat den disk ind i a og den kun godt læse den og den står på a drev men hvad gør jeg så nu

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-10-05 21:00

skriv pmdos og tryk enter

Kommentar
Fra : mrcool36

Dato : 04-10-05 22:07

hej eyvind nu har jeg sat det i ja det tog et stykke tid men skul lige hente min mus men er her igen
jeg har skrive noget op fra pm exe
disk harddisk 0-1221 test
vol type system size used free boot
>0 *: primary fat_32 516m 325m 190m yes

1 primary -<free>- 705m

og hvad gør jeg så nu

Kommentar
Fra : KaVAkandu

Dato : 05-10-05 11:06

Prøv dog at hjælpe manden.

Hvis du har en startop disk, så prøv at skrive fdisk, for hvis du kan komme så langt, er din komputer ikke gået i stykker.
I bios bare brug default.

KaVA

Kommentar
Fra : mrcool36

Dato : 05-10-05 12:29

hej kava den startop du skriver er den man bruger til windows 98

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-10-05 12:35

Jeg sidder jo ikke hele tiden ved en comp.
Men det du læser er:
1 partition på 516 MB med program på 325 MB og den kan boote på partitionen (yes).
Der kan være win 95 på den harddisk.
Når du i pmdos går ud (exit) står den igen ved A
nu skriver du så der står:
A:\>fdisk /mbr og tryk enter (husk afstand mellem k og /
Tag disketten ud og prøv en genstart.