/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Hvor skal jumperen stå?
Fra : stjuma
Vist : 286 gange
100 point
Dato : 04-10-05 17:18

Hej.
Jeg er ved at putte en harddisk i en Harddisk Case (Q-TEC), men er kommet i tvivl om, hvordan jumperen skal stå. Hvem kan hjælpe?

mvh
Steen.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-10-05 17:24

Den skal stå som slave

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 04-10-05 17:30

Det kommer an på hvad den skal sidde sammen med, eller den bliver monteret alene på et kabel. Sammen med et andet drev, skal den jumpes som slave, på et kabel for sig selv nomalt som master.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 04-10-05 17:31

Det afhænger fuldkommen hvordan dine andre enheder står.
C: står som hovedregel som primærmaster og afhængig af hvordan dine øverige drev står
kan den stå som slave eller sekundær master. Du kan læse på harddisken hvordan jumperne skal stå.

//bentjuul

Accepteret svar
Fra : bentjuul

Modtaget 110 point
Dato : 04-10-05 17:33

Hvis det er en USB diske skal den stå som master.

//bentjuul

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-10-05 17:35
Godkendelse af svar
Fra : stjuma

Dato : 04-10-05 17:38

Tak for svaret bentjuul.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-10-05 17:41

Besynderligt svar ...set i lyset af spørgsmålsformuleringen

Citat
Hej.
Jeg er ved at putte en harddisk i en Harddisk Case (Q-TEC), men er kommet i tvivl om, hvordan jumperen skal stå. Hvem kan hjælpe?

mvh
Steen.

..mit standard svar ville have været noget i stil med :

Citat
Hardisk jumpere :

Controller 1 (fladkabel 1) enhed 1 = Master = c:
Controller 1 (fladkabel 1) enhed 2 = Slave = d:

..eller :

Controller 1 (fladkabel 1) enhed 1 = Master = c:
Controller 2 (fladkabel 2) enhed 2 = Master = d:

...eller :

Controller 1 (fladkabel 1) enhed 1 = Master = c:
Controller 1 (fladkabel 1) enhed 2 = Slave = d:
Controller 2 (fladkabel 2) enhed 3 = Master = e:

...eller :

Controller 1 (fladkabel 1) enhed 1 = Master = c:
Controller 2 (fladkabel 2) enhed 2 = Master = d:
Controller 2 (fladkabel 2) enhed 3 = Slave = e:

...eller :

Controller 1 (fladkabel 1) enhed 1 = Master = c:
Controller 1 (fladkabel 1) enhed 2 = Slave = d:
Controller 2 (fladkabel 2) enhed 3 = Master = e:
Controller 2 (fladkabel 2) enhed 4 = Slave = f:

...men lad nu dét ligge

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-10-05 17:50

[hør] Skal jeg uddybe en smule?

Det er totalt ligegyldig om det er en IDE eller USB (..der kunne jo godt være flere diske i sådanne flytbare skuffer ) diskconnection der er i en Harddisk Case (..jeg har selv en IDE af slagsen ). Det afhænger af controllerkablets placering på bundkortet og de øvrige enheder der er tilsluttet

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-10-05 17:52

stjuma -> Men jeg er da glad på dine vegne

..at 'problemet' blev løst

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 04-10-05 17:56

Molokyle > Hvis det er en almindelig USB enhed, så skal jumperne stå som master.

//bentjuul

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-10-05 18:00

Ehm... ikke hos os

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-10-05 18:21

Næeh... bentjuul : Der tager du fejl

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-10-05 18:23

Der kunne f.eks. sagtens sidde 2 identiske USB enheder i samme port og som følge deraf ................?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-10-05 18:26

Prøv f.eks. at sætte 2 USB externe harddiske via et splitterkabel i én USB port . Hvorledes skal da jumperne da stå?

MASTER & MASTER ?

Tro på dét

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-10-05 18:26

</CONFLICT>

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 04-10-05 18:29

Det er da muligt Molo, men er ikke stødt på 2 harddiske i samme USB, men jeg har to USB harddiske der er tilsluttet hver sin USB port og de står begge som master.

//bentjuul

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-10-05 18:50

Jep bentjuul det skulle der heller ikke være noget i vejen for

...men hardisk skuffer som f.eks. http://www.befro.dk/shop/default.asp?ProductID=14214 burde være Plug and Play ...og så er det ligegyldigt om jumperen sidder på den ene (MASTER) eller anden (SLAVE) måde

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-10-05 18:54

..igen : Tro på det !

USB enheden (connection) er ligeglad, men IDE enheden inden i kassen ?

For dælen da

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 04-10-05 19:25

Så er der jo ikke noget galt i svaret, i forhold til spørgsmålet, men jeg tror snarere at vi alle havde overset at det var en USB enhed.

//bentjuul