/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Udtalelse af J.P.
Fra : upyoursmate
Vist : 1238 gange
100 point
Dato : 04-10-05 16:26

Hvordan kan det være at man siger I (som i fx. J.P. Jacobsen) når det jo er et J...?!

Mvh. U.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 04-10-05 16:44

Hej Upyoursmate.

Det gør man vel heller ikke? Jeg kunne forestille mig at du har set noget håndskrevet, for de gamle 'skønskrevne' I'er ligner til forveksling et J, mon ikke det er det du mener?

Venlig hilsen vil.du/Dorthe.

Kommentar
Fra : Hjertebjerg

Dato : 04-10-05 16:56

Kære Upyoursmate
Du har helt ret - man siger I.P.Jacobsen - man siger også I.P.Hartmann(s Alle) /der har jeg boet. Sagde man i grunden ikke også I.P.S.Krøyer (Jens Peder Severin) - Jeg tror det.
Til gengæld tror jeg det er tilvalgt p.g.a den gamle skrive skrivemåde.
Venlig hilsen
Sonja

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-10-05 16:59

Det var et godt spørgsmål, jeg vil tænke(søge) over(om) det...

Mon det hører hjemme under slægtsforskning?
Selv har jeg ofte været i tvivl om sproglige spørgsmåls placering,
(og da det oftest har været jyske dialekt ord, har jeg som regel spurgt under lokalhistorie)
Måske skulle vi foreslå et par nye underafdelinger af kandu??

Kan det være lydmæssige årsager som på Engelsk: a man? an old man?
Var Jens oprindelig langt I.e.ns?
Kunne man ikke i det gamle håndskrevne skeldne mellem I og J??
Svend

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-10-05 17:05

Det er noget underligt noget, for jeg kender også en der hedder Ian, der bliver det ikke udtalt som Jan, men som det er stavet??

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-10-05 17:06

Er det kun navnet Jens Peter der forkortes I P?

William bliver til Bill på Engelsk, Robert til Bob etc.
Ole er Wolle på Jysk... Jens Peter kan vel også være I P ??
hilsen igen Svend

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 04-10-05 17:12

Har I overvejet at det kunne stamme fra Gravsten og Statuer. Det er meget nemmere at hugge et I end et J. På torvet i Ringkøbing står netop en statue af J.P.Rasmussen og så vidt jeg husker med indskriptionen I.P.Rasmussen.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 04-10-05 17:14

Hvis man f.eks tager fonten 'amazone BT' og skriver henholdvis 'Jens' og Iben' så vil man se hvor svært det er at se forskel på de to forbogstaver og dette er gældende for flere skrifttyper

Et fænomen der f.eks. gjorde det meget svært for mig at læse bedsteforældrenes fødselsdagskort, i sin tid.

Min egen mor havde også lært denne 'skønskrift' i skolen og derfor havde mine børn, hendes børnebørn svært ved at 'tyde' mormors breve og kort.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 04-10-05 17:36

Det er nu meget skægt, for de diskuterer det samme ovre i DISforum

Se her:

http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?f=3&i=1548&t=1548

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 04-10-05 17:40

Forresten - sorry Arne, men der er ikke 'd' i 'inskription' - sorry sorry, kunne ikke lade være

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 04-10-05 17:51

vil.du -> alt forladt, men kunne du ikke i det mindste prøve at kommentere mit forslag? Hvis jeg var stenhugger ville jeg da vælge en Font der gjorde mit arbejde så nemt som muligt. For hundrede år siden havde den alm. mand ingen viden om forskellige fonte så da var det nemt for stenhuggeren at vælge en behagelig font. Det er da en nærliggende mulighed synes jeg.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-10-05 17:55

Citat fra DIS, som vi gerne skulle overhale...
"
Til Per
Jeg har læst i mange kirkebøger og
i ældre tid var I og J synonyme bogstaver,
især i 1600 og 1700 tallet har det været almindeligt.
Spørg mig ikke, hvorfor det var sådan,
eventuelle regler kender jeg ikke.
ERIK HANSEN
"
Da dette spørgsmål er stillet under slægtsforskning...
er det hermed besvaret i den kategori.

Men spørgsmålet er jo langt bredere, hele Vort Kulturelle Grundlag...

Svend, hvis mor havde en tydelig sondring på håndskreven I og J: over/under G nøglen, ikke G...

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 04-10-05 17:57

Arne> det har du helt ret i men jeg er ikke sikker på at dette er grunden - ville det egentlig ikke svare til at man valgte at kalde 'Karl' for 'Hans' - fordi det var nemmere at hugge ud? Ærligt - jeg ved det ikke men er i fuld gang med at læse ovre på DIS - hvilket jeg kan se at andre også gør *GG*.

Som jeg altid siger: Vort sprog er sjovt

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 04-10-05 18:03

Og som Mustapha siger: Den danske sprog er en svær en og den bliver værstere og værstere men jeg er squ da ligegyldig.

P.S.: Du kan da ikke sammenligne Karl/Hans med Jens/Iens og sidstnævnte ER den mest udbredte forveksling.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-10-05 18:21

Misundelig på U.......
hvorfor svarer så mange på dit atypiske slægts(sprog) spørgsmål?

Og de fleste prøver at resonnere logisk;
hvis man går til eksamen, ikke har læst på lektien, og gør det, svarer man forkert...

Hvornår kommer den dag??
Da én eller anden citerer, én eller anden skrive historisk håndbog???
Svend

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 04-10-05 19:31

Ikke forstået svendgiversen

På den andne side så må man da sige at vi gør en indsats *ggg*.

Meeeen...vi er nu ikke helt så mange som det ser ud til der er bare nogle der fylder lidt mere i landskabet fordi det kommer ind under 'kæpheste'

Dorthe

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-10-05 22:01

>Ikke forstået...
Det kan jeg jo ikke gøre for Dorte.

Men rigtigt, vi pjatter for meget:
Jeg om G nøgler, ikke G (strenge som der ikke var plads til).
Naturligvis fordi et I skrives kun over linien, mens et J har en smuk sløjfe under linien.
Du om fonte, der ikke har noget med gamle I P at gøre.
Og så har du altså ikke dummet dig til eksamen,
via "logiske" resonnementer i stedet for konkret viden...

Spørgsmålet er godt nok,
lad os nu ikke få debatten til at løbe af sporet.

I mange af den slags spørgsmål, nogle stillet tidligere under lokalhistorie,
har én eller anden slået op i en stor ordbog, med konkrete data/viden...
Det var det jeg efterlyste, Svend

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 100 point
Dato : 05-10-05 15:32

Nu helt sagligt (intet GG pjat), men på norsk:
"
Han er kjent under navnet I. C. Dahl av den gode grunn at på Latin finnes ikke J, og dermed ble mange navn på denne tiden latinisert.

"Dette er ganske almindeligt. J fandtes ikke oprindeligt i det latinske alfabet, og reglerne for anvendelse af J er først opstået gradvist. Holberg skrev f.eks. 'ieg' og 'efterdj'. Det var helt almindeligt (på dansk) i 1800-tallet, at J som forbogstav i et fornavn blev til I i forkortelse. Andre eksempler er I.C: Jacobsen (bryggeren Jacob Christian Jacobsen, som skabte Carlsberg), I.P. Jacobsen (digteren Jens Peter Jacobsen) og I.A. Larsen (maleren Johannes Larsens far Jeppe Andreas Larsen)."
"
Fundet her:
http://perso.wanadoo.fr/kelly.petit/448.htm
Svend

Godkendelse af svar
Fra : upyoursmate

Dato : 06-10-05 11:23

Tak for svaret svendgiversen.