/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
HFI relæs og elovn
Fra : bv32
Vist : 820 gange
100 point
Dato : 04-10-05 16:00

Hej. Jeg har en elovn der får HFI relæet til at slå fra hver gang jeg prøver at tænde for den. Så vidt jeg kan se må fejlen så ligge i elovnen, er det ikke rigtigt? Kan fejlen ligge andre steder end i elovnen? (Så kan jeg få en montør fra leverandøren til at kigge på den under 2 års garantien).

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 04-10-05 16:13

Når relæet ryger hver gang du tænder ovnen, må det jo være ovnen den er gal med, højst sandsynligt et varmelegeme, og det bør gå under to års garantien.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-10-05 16:14

Nu skal der udtrykkeligt stå i din kvittering el.lign, at der er to års garanti.

Ellers er der ikke....men derimod det der ifølge købeloven hedder reklamationsret.

men som det første skal du henvende dig til sælger af ovnen og sige den er defekt.

Så er det faktisk op til dem hvad du skal gøre.

Hvis der ikke er to års garanti, er det reklamationsretten, og der er det sådan, at fejl på en vare der viser sig inden for det første halve år, er forhandlerens problem, idet man regner med at fejlen har været der fra ny.

men de sidste 1½ år i reklamationsperioden, er det dig som køber der skal kunne bvevise, at apparatet har været fejlbehæftet fra starten.

mvh dova

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 04-10-05 16:16

Jeg kan ikke se at fejlen kan ligge andre steder end ved ovnen - der er sikkert flere apparater tilsluttet HFIrelæet og hvis du har tjekket og brugt udelukkelsesmetoden og derved konstateret at det kun er ovnen der får relæet til at falde og ingen af de andre - jamen så må fejlen jo være dér.

Når man ringer til servicestedet får man jo en ret kompetent person i røret - der skal du give en fejlbeskrivelse og så kan du jo fortælle som det er, så vil personen kunne fortælle om sandsynligheden for fejl i ovnen er tilstede.

Hmm..jeg er selv engang blevet 'reddet' af denne telefonperson i et servicecenter - vi havde fået vor første opvaskemaskine og den skulle indvies efter en rund fødselsdag - hold da helt op...døren kunne ikke åbnes. Alle de mandlige gæster var ude og forsøge sig, den ene klogere end den anden
Resultatet udeblev trods ihærdige forsøg og jeg BANDEDE
Festen var selvfølgelig en lørdag og da jeg var SUR bestemte jeg mig for at ringe tidligt mandag morgen og´klage helt vildt og forlange service nu omgående!
Det gjorde jeg så - personen i den anden ende af røret udviste en engels tålmodighed...da jeg havde brokket mig færdig og kommet med mit 'service NU - LIGE NU', lød det så - liiige så høfligt, stille og dæmpet 'Har du husket at slå børnesikringen fra?'.....

Ordet 'undskyld' er et fantastisk godt ord - og det blev brugt

Nå....jeg må hellere skrive en bog om det (?) - det var jo et sidespring af de store
Undskyld (*GG*). Ring du til servicestedet og fortæl det som det er - det ville jeg gøre

Venlig hilsen vil.du/Dorthe

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 04-10-05 16:23

dova > når jeg har kontaktet forhandler er jeg hver eneste gang blevet henvist til servicestedet - enten har jeg fået telefonnummeret af forhandleren eller jeg har fundet det i servicebogen der medfølger. En enkelt gang spurgte jeg om grunden til at forhandleren henviste til servicestedet - jeg fik at vide at det var det nemmeste for alle parter da der skal aftales tid for evt. besøg osv.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 04-10-05 16:26

Det er forhandleren der har pligt til at kontakte serviceværkstedet og aftale en tid der passer dig. Hvorfor afleverer du den ikke hos forhandleren og evt. for en anden til låns så længe rep. foregår.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-10-05 16:31

Det er sansynligt, at det er din el-ovn...........men, et HFI/HPFI-relæ kan acceptere,
ca. 30 miliamp. så hvis et eller flere tilsammen overstiger denne fejlstrøm til jord vil relæet slå ud.
Eks.
Kogeplader med fejlstrøm på 5 miliamp
Køleskab med fejlstrøm på 5 miliamp
Fryser med fejlstrøm på 5 miliamp
Olie/gasfyr med fejlstrøm på 10 miliamp
Og nu kommer din elovn med fejlstrøm på bare 6 miliamp
Resultat = 31 miliamp. som får relæet til at slå fra.
Så når det skal testes, bør de andre mulighedder være frakoblede
(Køl/frys bør først tændes igen efter ca. 10 min.)

Kommentar
Fra : txn

Dato : 04-10-05 16:33

Nu har du forhåbentlig mindst 10ampere sikringer i din eltavle og ovnen+andre tændte apparater bruger tilsammen ikke mere strøm end sikringen kan levere 2300watt pr. sikring.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 04-10-05 16:53

Tag elovnen ind til naboen og prøv den der

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 04-10-05 17:16

Hmm..mon ikke der er tale om et komfur med elovn? Det er da ikke sådan at 'slæwe' rundt på - til forhandlere og naboer

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 04-10-05 17:25

ok jeg troede det var en bordovn.

Godkendelse af svar
Fra : bv32

Dato : 04-10-05 17:29

Tak for svaret Nordsted1.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-10-05 17:31

Selv tak