/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
Momsangivelser
Fra : kaarina
Vist : 615 gange
10 point
Dato : 04-10-05 14:14

Hej,
Jeg skal holde styr i vores regnskab i nystartet virksomhed. Vi har ingen salg endnu kun køb.Når vi får udbetalt negativ moms fra ToldogSkat, er der en lille forskel i beløbet, hvad vi har registeret i vores system som købsmoms. Hvad gør jeg med dette difference, skal jeg bare bruge vores beløb når jeg skal nulstille købsmomsen. Håber dette er forståeligt.

Tak på forhånd
Kaarina

Kommentar
Fra : kipros

Dato : 04-10-05 14:24

De regner i hele kroner. Derfor kan der være en difference, sikkert i øre-størrelsen, har jeg ret? Mon ikke du har en konto for øreafrunding; måske i samme gruppe som valutakursdifferencer etc.

Håber det hjalp.

Kommentar
Fra : kaarina

Dato : 04-10-05 14:37

Hej igen,

Det hjalp ikke, fordi differencen kan være op til 500 dkr og jeg aner ikke hvordan skal jeg tackle dette.

Hilsen
Kaarina

Kommentar
Fra : kipros

Dato : 04-10-05 15:30

Når differencen er så stor, er der noget der skal efterspores. Dit eget regnskab er vel den eneste kilde til såvel momsopgørelsen som afløftningen af indgående moms...?!?

Kommentar
Fra : kaarina

Dato : 04-10-05 16:01

Hej kipros,

Ja, det stemmer vores regnskab er den eneste kilde til momsopgørelsen. Jeg spekulerer lidt om differencen skyldes repræsentation ? Når man holder møder i vores lokaler og køber diverse drikkevarer og madvarer, kan man også trække 25 % moms eller er der en anden sats?

Hilsen
Kaarina

Kommentar
Fra : kipros

Dato : 04-10-05 17:28

Det lyder sandsynligt. Der er noget specielt med dette. Se fx. her:
http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=167375

Du kan ikke trække den fulde moms fra, men kun en del af det. Normalt er det sat op, så korrekt kontering også medfører afløftning af det rette momsbeløbæ. Måske er det her, den er gal?

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 04-10-05 18:09

Hvor ligger forskellen helt præcist?

Er der forskel mellem jeres angivelse og beløbet I får refunderet?

Eller er differencen mellem jeres bogførte indgående moms og beløbet I får refunderet?

Kommentar
Fra : LeifHansen

Dato : 04-10-05 19:50

Jeg er heller ikke helt med.
Det er dig der angiver momsen til toldskat.
Altså skal det beløb du angiver(oplyser) til toldskat og det beløb du får tilbage være det samme.
Der kan dog være nogen undtagelser, hvis du angiver over nettet eller hvis du ikke angiver til tiden.
Kaarina, du når nok precisere lidt tydeligere, hvad der foregår

Kommentar
Fra : kaarina

Dato : 05-10-05 08:53

Hej allesammen,

Jeg skal nu kontrollere alle repræresentations udgifterne, fordi jeg tror at det er der , den er gal.
Til Paulus1, differencen er mellem vores bogførte indgående moms og beløbet som vi får refunderet, som er mindre beløb.

Tak til jer alle
Kaarina

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 05-10-05 09:43

Jeres bogførte indgående moms SKAL være lig med din momsangivelser og dermed den moms I får refunderet. Hvis din indgående moms og momsangivelsen ikke er lig hinanden, kan du have bogført tilbage i tiden. Det sker hvis du ikke er opmærksom på at du får en faktura med fakturadato i den afregnede periode fx. 29.09.05, når der er afregnet moms frem til den 30.09.05. Hvis du har angivet moms og derefter modtager en faktura vedrørende perioden skal/kan du fx. bruge 01.10.05 som fakturadato.

Mvh. AMP

Kommentar
Fra : kaarina

Dato : 05-10-05 10:09

Hej Ampere

Tak for dit svar.

Hilsen
Kaarina

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 05-10-05 12:44

Som ampere også skrev, så SKAL I få det samme beløb tilbage fra ToldSkat som I har angivet i negativ moms.

Eneste undtagelse er hvis I har anden gæld til ToldSkat eller hvis I angiver for sent, og dermed bliver pålagt gebyrer.
I de tilfælde kan de modregne, men der medsender de altid meddelelse om modregningen.

Kommentar
Fra : kaarina

Dato : 05-10-05 13:00

Hej Paulus1,

Tak for dit svar. Jeg prøver at finde fejlen.

Mvh
Kaarina

Accepteret svar
Fra : kipros

Modtaget 10 point
Dato : 05-10-05 13:25

OK, held og lykke.
Husk at afslutte emnet, når du har fået løst problemet.
Mvh Jens

Kommentar
Fra : kaarina

Dato : 06-10-05 08:43

Hej Jens og alle andre,

Venligst betrakte emnet afsluttet. Tak for jeres support.

Hilsen
Kaarina

Godkendelse af svar
Fra : kaarina

Dato : 10-10-05 09:25

Tak for svaret kipros.