/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Auto-Tænd
Fra : taisclaridge
Vist : 531 gange
200 point
Dato : 03-10-05 22:31

Jeg leder efter et program, der automatisk kan starte min PC på et given tidspunkt, altså fra slukket- eller dvaletilstand. Grunden hertil er, at jeg ikke kan sove hvis min PC er tændt om natten, men på den anden side vil jeg enormt gerne kunne høre en af mine playlist´s som et vækkeur! Nogen der kender et godt program der kan opfylde mine ønsker?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-10-05 22:53

På mange moderne computere kan man stille dette i BIOS ..under menuen : Strømstyring

Det kræver at computeren er ..og/eller netkortet er bygget til : Wake on LAN

Programmet der skal afspille lydfilen skal være til rådighed og ligge i Start mappen

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 210 point
Dato : 03-10-05 23:03

Ps.

Dvs. Du indstiller din computer i BIOS til at starte f.eks. kl. 6.00

..og lægger din afspiller (..eller en genvej) i mappen : C:\Documents and Settings\Administrator\Menuen Start\Programmer\Start

..selvfølgelig skal din player kunne sættes op til automatisk at afspille playlisten når programmet startes

Du har ikke skrevet vilken player du bruger, men Mediaplayer, Winamp, Musikmatch m.fl. kan sagtens gøre dette

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : taisclaridge

Dato : 03-10-05 23:14

Tak for det promte svar, men jeg er ikke super ferm hvt. BIOS o.l. Når jeg booter min comp, så kan jeg gå ind i min BIOS (Tror jeg det er) og her finder jeg kun indstillingsmuligheder for Boot-Order. Er det i selve Windows at jeg kan gå ind i BIOS´sens Strømstyring?

Min compuper er ret ny og veludrustet, er "Wake On Lan" standard i nye PC´er nu?

Igen: Er det i selve Windows at jeg kan gå ind i BIOS´sens Strømstyring?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-10-05 23:29

Ja ..og Nej ...

Når du er i BIOS må du gennemgå alle menuoptions og se om du har denne mulighed under din strømstyringsmenu for at sætte et tidspunkt computeren skal 'vågne' på. (..en tilsvarene 'ting' eksisterer for at slukke computeren på et givet tidspunkt )

Findes denne mulighed ikke? Tjaeh... så må du købe en anden computer der kan dette

Jeg ved positivt at denne mulighed findes på alle nyere Fujitsu/Siemens computere

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : taisclaridge

Dato : 03-10-05 23:49

Som sagt har jeg nu åbnet BIOS´en ved computer-opstart, og der er kun mulighed for at ændre boot-orden. Det virker ret mærkeligt, da det er en ny computer. Hvis den nu ikke understøtter WakeOnLan, er der så muluighed hva. software at få computeren til at starte fra evt. dvale eller lignende?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-10-05 00:06

Det er under strømstyring ..og ikke under opstart du har denne mulighed. Jeg tror ikke du har gået alle din BIOS menuer grundigt nok igennem ..eller også har du bare ikke denne mulighed ?

NEJ ... det kan ikke 'ordnes' via software

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-10-05 00:10

Hmm... nu siger du dvale tilstand. Jeg snakker om;m efter du har valgt : Start->Luk computeren... [LUK]

I dvaletilstand eller under pauseskærm findes der selvfølgelig alarmer i form af software

F.eks. : http://clocx.fi.cz/ ...og lignede. Det er bare at søge på Google

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-10-05 00:14

...eller : http://www.egrabow.com/wakeuppro/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : taisclaridge

Dato : 04-10-05 01:15

Tak for hjælpen, fandt dog selv ud af at jeg bare skule trykke "del" ved system-startop........ Så var alle mulighederne der! Ellers tak for de hurtige svar.

Godkendelse af svar
Fra : taisclaridge

Dato : 04-10-05 01:16

Tak for svaret molokyle.