/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
formel for estisol?
Fra : chris_ha
Vist : 3762 gange
35 point
Dato : 03-10-05 21:30

Hej dér allesammen!
Er der nogen der kan hjælpe mig med den kemiske formel for estisol 2000, en for-esthret kokusolie? (Ifølge min lærer...)
Skal bruge den i en rapport.
På forhånd tak
Christina

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 03-10-05 22:29

Det tror jeg ikke er muligt. ESTISOL er et beskyttet varemærke og hvis alle og enhver kunne finde formlen var den beskyttelse jo absolut intet værd. Hilsen

Accepteret svar
Fra : hjulmand81

Modtaget 35 point
Dato : 04-10-05 08:53

Hej Christina

Jeg har umiddelbart kun kunne finde formlen for estisol 220, men det er da et stykke i den rigtige retning denne er:
CH3-(CH2)3-O-O=C-(CH2)8-CH3 (butyldecanoat)
I hvilken forbindelse skal I bruge det? Dette er så vidt jeg ved blevet foreslået som en substitut til toluen!

Vh hjulmand

Kommentar
Fra : chris_ha

Dato : 04-10-05 18:09

Hej hjulmand
tusind tak... jeg kom lige til at smide et nul for meget på, så det er estisol 200... så det er en del tættere på. jeg går på bioanalytikeruddannelsen, og vi skulle opløse et parafinlag om et stykke lever.
Jge ved ikke omdet siger dig noget???

hilsen christina

Godkendelse af svar
Fra : chris_ha

Dato : 04-10-05 18:11

Tak for svaret hjulmand81. det var ihvertfald et skub i den rigtige retning ;)

Kommentar
Fra : chris_ha

Dato : 04-10-05 18:13

OY, hjulmand...
Lige en oplysning til kom jeg lige i tanke om:
Estisol blev fundet som en afløser til Xylen engang i tidernes morgen.

Hilsen Christina

Kommentar
Fra : hjulmand81

Dato : 05-10-05 08:42

Har ikke lige kunne finde ud af hvad forskelllen mellem estisol 200 og 220 er, men det kunne jo evt. være kædelængden på den ene eller den anden side af carbonylgruppen???
Under alle omstændigheder vil det stadig kunne anvendes som opløsningsmiddel til dit parafinlag
Vh Hjulmand

Kommentar
Fra : chris_ha

Dato : 06-10-05 17:31

hej igen hjulmand.
for lige at afslutte vores lille estisol snak....
vores lærere har lige bekendt, at de har skrevet forkert i vores øvelsesvejledning.
det er estisol 220 vi har brugt... så du har helt ret.
mange tak, du kloge
hilsen christina