/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Ligusterhæk
Fra : fkj
Vist : 4985 gange
20 point
Dato : 24-07-01 10:49

Jeg har en ligusterhæk på ca. 2 meter høj og 30 meter lang som er blevet "skør" og gået ud på midten,
jeg har nu fjernet dette stykke på 3 meter - Mit spørgsmål er så om det er muligt at flytte en liguster hæk på 1,5 meter i højden, fra et andet sted i haven til dette "hul" som nu er i hækken, hvid det er muligt hvordan og hvornår skal jeg så gøre dette.

Accepteret svar
Fra : gibson

Modtaget 30 point
Dato : 24-07-01 10:57

Ja det er muligt, men du skal passe på rødderne. Du skal grave hækken op forsigtigt, og du må gerne gøre det nu. Det er vigtigt at det sker på et tidspunkt hvor hækken er voksende således at rødderne kan "sætte" sig. Det optimale er at gøre det i foråret.

Kommentar
Fra : hjr

Dato : 24-07-01 11:59

Hej

jeg ville nok være lidt varsom med at flytte din hæk nu, det bedste bud er i april måned inden den får blade, prøv også lige at tjekke denne side:
http://www.havedesign.dk/hegn_og_h%C3%A6kke.htm

men vær nu varsom med at flytte den lige nu

hjr

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 24-07-01 22:12

On Tue, 24 Jul 2001 08:48:40 GMT, "fkj" <fkj.news@kandu.dk> wrote:

>Jeg har en ligusterhæk på ca. 2 meter høj og 30 meter lang som er blevet
>"skør" og gået ud på midten,
>jeg har nu fjernet dette stykke på 3 meter - Mit spørgsmål er så om det
>er muligt at flytte en liguster hæk på 1,5 meter i højden, fra et andet
>sted i haven til dette "hul" som nu er i hækken, hvid det er muligt
>hvordan og hvornår skal jeg så gøre dette.

Det kan godt lade sig gøre. På planteskoler hvor man laver den slags
store hække, der rodskærer man dem hvert år, dvs. kører en stor
kniv-agtig maskine under planterne så rødderne bliver skåret over.

Det samme kan du gøre: Grav en rende omkring de planter du vil flytte,
30-40 cm fra stammen af hækken, et spadestik dyb. I bunden af denne
rende stikker du så spaden endnu et stik ned, ind mod stammen, men
uden at grave jorden op, sådan at rødderne bliver skåret over hele
vejen rundt om planten.
Fyld evt. den gravede rende op med kompost, gerne blandet med spagnum.

Til efteråret, helst først i oktober måned kan du så grave planten
endeligt op og flytte den. Grav ca . 5-10 cm udenfor stedet du rodstak
planten.

Rodstikningen skal gøres nu.
Det der sker når en plante for roden skåret over er at den dannner en
del nye små rødder, dvs. den får bedre fat når du flytter den.

--
Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403
http://www.gartneriet.dk

Directory Opus - nu også til windows - http://www.gpsoft.com.au