/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
aflægger fra naur-hæk
Fra : hojriiskim
Vist : 7406 gange
100 point
Dato : 03-10-05 19:40

Nogen der ved hvordan man får en aflægger fra en naurhæk til at gro?
har en hæk med huller, og skulle bruge lidt flere planter..

Accepteret svar
Fra : sverola

Modtaget 110 point
Dato : 03-10-05 20:11

det du må gøre med alle former for aflæggere er at klippe dig nogle grene fra sidste år ca 20 cm lange ...rens dem for blade og stik dem i god fugtig muldjord .Stik dem ca 10 cm ned og hold dem fugtige ...Det enkleste er at købe en plantesæk i feks jem og fix klippe et par huller og gennem dem vande til du er sikker at hele posens indhold er godt gennem vædet ...Så stikker du bare de førnævnte grene gennem plasten og glemmer det hele til næste forår ( maj) Husk at tage mange flere end du behøver.

mvh sverola

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 03-10-05 20:28

Aflæggere laver du sådan:
Sent på foråret klipper du ca.30 cm af nyvæksten, fjerner de 2 nederste blade,
kommer skuddet i en potte med fugtigt spagnum, så skal der en hvid plastpose over,
og snøres tæt, det hedder at den står i sluttet luft, så den ikke tørrer ud.
Den skal så vandes en gang imellem,og skal stå beskyttet, et drivhus er fint.
Efter ca.4 md. har du en Naur med rod.
Men planteskolen har dem i forskellige længder, eller så kan de hurtigt skaffe dem, det er en god
årstid nu at sætte dem, lige nu. Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-10-05 01:37

Ved de fleste hækplanter kan du lave en aflægger ved at bøje en gren ned og dække en del ca. midtpå med jord, det lykkes bedst i det tidlige forår, men du kan også gøre det nu, så er den klar og i løbet af sommeren danner grenen rødder, der hvor den er dækket af jorden og kan klippes fri af moderplanten næste år ved denne tid, så det er en lang proces, men til gengæld nogle livskraftige små planter du får

Godkendelse af svar
Fra : hojriiskim

Dato : 04-10-05 09:54

Tak for svaret sverola.
tak for svaret alle sammen.. det tager jo pænt lang tid at teste hvilke metode der er bedst, så derfor acceptere jeg sverolas svar, da det kom først.. :D

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 04-10-05 20:03

Ja ja først til mølle.. Men jeg ved at det jeg skrev duer .........Men der er jo mange veje til Rom

Tak for accepten

sverola

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 04-10-05 20:15

ja det er der jo, men det er jo svært at teste hvad jeg synes er bedst, så du var den heldige den her gang.. :D

Kim