/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Begroning i oprenset sø/vandhul
Fra : pallenoc
Vist : 2995 gange
200 point
Dato : 03-10-05 15:35

Vi har en lille sø/vandhul (ca. 200 kvm) som vi fik renset op sidste vinter, efter det havde stået uberørt i 30-40 år. Det var med andre ord næsten fyldt med gamle grene og løvfald. Det er <1½ meter dybt, og her for et par måneder siden begyndte en voldsom vækst af noget "stoflignende" grøn bevoksning at brede sig i hele søen. Det ligner mest af alt nogle brune nylonstrømper når det har ligget nogle dage på land (efter jeg har fisket noget af det op). Men det kommer ligeså hurtigt igen, og hele søens overflade er nu
ved at være helt dækket af denne begroning.
Er der nogen som kender dette fænomen? Hvad kan det være for en art plante? Er det mon noget som forsvinder igen efter et stykke tid? Er det "skadeligt" for søens velbefindende på sigt...idet hele søens bund efterhånden er helt dækket af disse bevoksninger samt nogle dele af overfladen også.

På forhånd TAK!!

Palle Jensen

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 03-10-05 15:42

hej
har du fisk deri eller vil du have det
det der er i søen kunne godt ligne tråd alger
var der ikke det før den blev renset?
mvh
ole

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 03-10-05 15:50

Der er ikke pt fisk i søen, men vil gerne have det...evt. nogle karper af en art. Jeg er ikke klar over om der var disse evt. "trådalger" da søen som nævnt var fyldt med "naturens egne affaldsprodukter", praktisk taget til randen, da vi overtog/købte grunden.

Kommentar
Fra : txn

Dato : 03-10-05 16:13

Det lyder som om det er trådalger.De fremkommer når der er megen gødning og lys tilstede.Prøv at udsætte nogle fisk f.eks græskarper+dafnier og cyclops,dem kan du fange i mange større søer-helt inde ved søbredden på en solrig sommerdag.

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 03-10-05 16:28

hej igen
jeg ville rense min dam i foråret da der var er stadig meget skidt deri
men så opdagede jeg flere tudsinde hale tudseæg og valgte at vente
der var også begyndene tråd alger jeg har ikke renset den endnu
da jeg har 3 eller 4 græskarber der i som blev indkøbt sidst år
jeg troede engtlig de var døde sidste vinter men de kom pludslig fren for ca 2 mdr.siden
da der ikke var flere alger de kunne leve af så de har holdt søen fin hele sommeren
og økologien er ok klart brunlig vand kan se fisk på 80 cm dybdde oppe
fra vores stue i 1. sals højde nede i haven
der skal siges min dam er på ca.6000 l så du skal jo nok have lidt flere
mvh
ole

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-10-05 17:00

Det er trådalger, og du kan få et middel til at hælde i vandet som fjerner dem....det er meget brugt til havedamme

http://www.hyggedam.dk/2005_koidam3.htm

mvh dova

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-10-05 17:17

Hvis du til foråret sniger dig ud og henter en spandfuld frøæg og plumper i, vil du opdage, at haletudser lever af grønt plantemateriale. Det samme gør dafnier. Det forhindrer ikke, at det nok er en god ide at være ude med riven og fiske alt det op, som du kan nå ud til. Hvis vinteren ikke sætter for voldsomt og hurtigt ind, kan du endnu nå at fjerne en del af plantenæringen, nemlig en stor del af nitratkvælstoffet. Det gøres let og elegant ved, at du tager en gammel løg- eller kartoffelsæk (ikke tæt plastic-), fylder den med halm plus en stor sten og plumper den i. Halmens nedbrydning tager en masse kvælstof fra vandet, og når indholdet i sækken begynder at se nedbrudt ud, smider du det på komposten. Og så skal du i øvrigt undgå at gøde vandet. Alt det, du fisker op, skal hen på komposten, og du skal undgå at gøde haven i nærheden af dammen.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-10-05 17:21

Og så skal du i øvrigt ønske dig nogen kransnålalger. De er tegn på renere vand og har den ekstra fordel, at de også ilter vandet, når det øverste lag på grund af kulde er blevet stift. Is hedder det. Og det er fin mad til krebs og haletudser.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 03-10-05 18:32

Jeg kan efterhånden godt se et "mønster" i jeres kommentarer om hvordan det hænger sammen det hele.
I foråret var søen lidt "grumset" og der begyndte at komme lidt andemad. Så var der et grønbenet rørhønepar som fik 5 kyllinger som tilsyneladende spiste andemaden. Herefter begyndte disse trådalger at komme og har som nævnt spredt sig til hele bunden/søen.
Det med næringsstofferne (den "mad" trådalgerne lever af) kommer tilsynladende fra en lille å som løber ved siden af søen, for det meste af dette vand i åen stammer fra de nærliggende markdræn. Der er nemlig kun ét indløb fra åen og ikke noget udløb fra søen (altså ingen gennemstrømning i søen). Så vandet er, om jeg så må sige, "fanget" i søen og disse næringsstoffer kan ikke ikke komme bort fra søen igen.

Som jeg forstår på 1133 og pbp_et, vil nogle fisk i søen løse problemmet delvist. Og dovas link virker også som det er en blanding af naturens egen kemiske våben der skal til ( jeg nærlæser dette link senere)

Foreløbig mange TAK for jeres indput!!!

Mvh
Palle

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 04-10-05 12:13

Av! Den med mark dræn tyder på, at du skal "dyrke" noget rigtig produktivt grønt i vandhullet og så sørge for, at det blevet hevet op og lagt på komposten. Husk dog at ryste fiskeyngel, guldsmedelarver og den slags af, for de hjælper med at holde myggene nede! Da jeg selv med hjælp fra en mand med gravemaskine fik lavet et par lave, sumpede arealer om til pæne små søer med blankt vand (og hentede et par spandfulde krible-krable i nærliggende søer) faldt den lokale myggeplage til nul.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : txn

Dato : 04-10-05 16:09

En god vandplante til søer har det meget lidt smigrende navn Vandpest.Den er god at gemme sig i for fiskeyngel.Du kan iøvrigt regne med at der kommer fisk i din dam af sig selv, fiskeæg er klistrede og sætter sig i fjerene på f.eks ænder når de er i en sø.Når de så besøger din dam falder nogle æg af og med tiden har du fisk.Desværre er det typisk skaller og brasen man får på denne måde.

Kommentar
Fra : txn

Dato : 04-10-05 16:09

En god vandplante til søer har det meget lidt smigrende navn Vandpest.Den er god at gemme sig i for fiskeyngel.Du kan iøvrigt regne med at der kommer fisk i din dam af sig selv, fiskeæg er klistrede og sætter sig i fjerene på f.eks ænder når de er i en sø.Når de så besøger din dam falder nogle æg af og med tiden har du fisk.Desværre er det typisk skaller og brasen man får på denne måde.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 04-10-05 16:44

Fisk med luftpost har jeg fået. Der blev fisket to gedder på 42 og 43 cm op i sommers, men ingen skaller. Vandet skal dog have et vist areal for at fuglene vil ulejlige sig med at lande. Mit mindste vandhul på 350-400 m^2 har ikke fået fisk og har sjældent besøg af andre fugle end stære, der holder store badedag. Vandpesten bør du undgå. På den anden side har den en eminent evne til at bruge næringssalte, så bare du fisker den op og komposterer, går det nok. Personligt synes jeg, kransnål er meget pænere, men det er nok bare misundelse!

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 04-10-05 20:55

pbp_et:
Jeg er ikke lige helt med hvad du mener "..."dyrke" noget rigtig produktivt grønt i vandhullet og så sørge for, at det blevet hevet op og lagt på komposten"???
Er det noget med at plante nogle (vand)planter, som "hæmmer" trådalgernes vækst??

txn:
Der er faktisk både ænder og som nævnt rørhøns i søen.
Jeg har hørt om vandpest før, men troede egentligt at det også var en "ukrudtsplante" på linie med trådalger!?

Er der ligefrem visse fiskearter som "lever" af trådalger?

Mvh
Palle

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 200 point
Dato : 05-10-05 01:02

Det produktive grønne bruger næringssaltene op, så der er mindre til trådalgerne, og vandpesten giver ilt nede i vandet, hvor der er brug for det, medmindre du kun vil have dansemyggelarver, stikmyggelarver, bremselarver og stankelbenslarver i vandet. Vandpesten har den store fordel, at den vokser hurtigt og er til at få fat på med en rive. Sammen med alt det grønne fjerner du også overskydende plantenæring, og når du komposterer det, kommer næringen din krydderi- eller køkkenhave til gode. Alternativt kan du sætte krebs ud. De æder gerne af det grønne, de kan få fat i fra bunden: Kransnål og vandpest - og så får du i løbet af få år tilbagevendende velsmag ud af det! Jeg vil gætte på, at du kan få sættekrebs i 5 - 8 cm klassen for 15 til 25 kr. stykket (indrømmet, jeg kender ikke prislejet her i landet, kun det svenske), og de begynder at yngle første eller andet år. Til gengæld skal du så nok smide sammenbundtede ris ud et par steder, så de gamle ikke kannibaliserer på ynglen. Reglen er cirka 4 hunner pr. han og cirka 1 krebs pr. 60 - 70 cm bred, men lån selv en bog om emnet på biblioteket. Uanset hvad du vælger, så god fornøjelse. Blankt vand, der ikke lugter grimt, er næsten altid en fornøjelse.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 05-10-05 13:15

pbp_et
Det lyder RIGTIG interessant!!
Jeg vil prøve at finde noget "lektura" om emnet.
Foreløbig MANGE TAK for dine indlæg!!!

Mvh
Palle

Godkendelse af svar
Fra : pallenoc

Dato : 10-10-05 13:55

Mange Tak for svaret pbp_et. Jeg har fundet en del her på nettet om emnet, og det ser ud til at det essentielle er at få "neutraliseret" de næringssalte som algerne hovedsalig lever af. Jeg renser søen op med "hånd og magt" her i løbet af efteråret og prøver så hvad der sker ved at komme dels et par halmballer i samt nogle fisk (karper).

Tak for alle de fine kommentarer I alle andre har bidraget med!

Mvh
Palle