/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Harddisk opdelt i 3 !!!!
Fra : Traffic
Vist : 1377 gange
100 point
Dato : 02-10-05 22:04

Min harddisk er på 120 GB, og opdelt i tre.
Jeg vil gerne ændre dette så den kun har en harddisk.
Lige nu er der et C:, D: og E: drev.
Jeg ønsker kun C:.

Hvordan ?????

Nazgul

Kommentar
Fra : halvdum

Dato : 02-10-05 22:34

hej trafic
det er ikke ubetinget en fordel kun at have een(et drev) harddisc.
det tager jo da unægtelig længere tid at defragmentere 120 gb end 20
du kan kun opnå dit ønske ved at slette (defragmentere, formatere) hele lortet, så tænk dig lige om, inden du går igang.
mvh halvdum

Kommentar
Fra : edbhans

Dato : 02-10-05 22:38

Hvis du kører XP: start-knappen>kontrolpanel>Ydelse og vedligeholdelse>Administration>Computeradministration>
Lager>Diskhåndtering - her kan du ændre på størrelsen af dine drev.

Kommentar
Fra : Traffic

Dato : 02-10-05 22:51

> edbhans

Jeg kan ikke lige umiddelbart se hvordan jeg ændrer størrelsen inde i diskhåndtering.
Kan du hjælpe lidt mere.

> Halvdum

Jeg står netop over for en total formatering af hele computern og D: og E: drevet er en eller anden form for backup der er lavet i standardindstillingen. Jeg kan godt følge det du skriver og vil måske bruge de 2 to drev som billed og musik lager i stedet.

Nazgul

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 03-10-05 00:16

Hej.
Du kan ikke udvide en allerede existerende C:/
Medmindre du laver en REPAIR af drev C:/
Men jeg vil tro, at gør du som nedenfor, ville du komme ud med en partion

Du skal sætte din Xp cd i drevet, hvis den ikke starter automatisk op, genstarte, boote fra cd, kør som almindelig installation, indtil du kommer til, hvor du bliver bedt om at installere.
Først sletter du, de partioner du ikke vil have.
Altså, så der kun er en C:/ på menu´en
Den kører du så en reparation på.
Eller som skrevet, hvis den kan starte op, uden at boote, er det en fordel, da du ikke sletter noget.
Men det kan du sikkert ikke, hvis du har installeret Service Pack 2.
Da den ikke vil godkende en "ældre" installation i at køre.

Kommentar
Fra : edbhans

Dato : 03-10-05 00:43

Klik på E og slet - ligeså med D. Herefter kan du ændre C til at "fylde" hele harddisken.

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 03-10-05 00:44

En god ting at beholde D og E drevet. Får du virus eller nedbrud af Windows, sker der ikke noget med det der ligger her.

Jeg ville have gjort følgende:
Start med at formatere D drevet.
Hvis du har data du vil gemme her, så læg dem midlertidig over på et af de andre drev. Gå så i diskhåndtering, marker D drevet og vælg formater.
Når dette er gjort, så læg de data du har på C og E drevet du vil gemme -over på det nyformaterede D drev.
Formater så E drevet.
Opret en mappe der hedder dokumenter på D eller E drevet.

Så til C drevet:
Din computer skal være sat i BIOS til at kunne boote fra CD rom.
Læg din windows installations cd i cd rom drevet og genstart computeren.
Du skal nu få muligheden for at trykke på en virkårlig tast for at boote fra CD rom.
(Dette er eneste gang du skal gøre dette)
Du kører nu en normal installation. Du skal på et tidspunkt vælge hvor installationen skal ligge. Her vælger du C drevet. Den vil så komme med en advarsel om at der ligger en installation i forvejen, og at dette ikke er godt. Du vælger at fortsætte alligevel.
Når den kommer til formateringen af drevet, vælger du at den skal formatere, selv om du kan se at dit C drev har det rigtige filsystem
(Jeg går her ud i fra du har win2000 eller xp)
Den kommer igen med en advarsel om at så vil alle data blive slettet, og at du ikke kan boote op i din windows før installationen er slut.............og det er jo lige hvad du vil.....

Efter endt installation, højreklikker du på mappen "dokumenter" som ligger under start, eller hvis du vælger klassisk visning - på skrivebordet. Du vælger egenskaber for mappen, og her er der en knap som hedder : FLYT
Du vælger at flytte mappen til den tidligere oprettede mappe på dit D eller E drev. På denne måde har du alle data væk fra det "risikofyldte" C drev.

Du har nu en rigtig godt opsat computer, med mest mulig beskyttelse af dine data på én harddisk.

Hilsen tukols

Har du yderligere spørgsmål eller kommentarer til dette indslag, så tager jeg på ferie i morgen, og kan således ikke svare før om 8 dage.

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 03-10-05 00:50

Så har han jo stadig flere pationer på sin disk

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 03-10-05 00:52

Ellers, er det sikkert nemmere at slette hele disken og starte forfra.

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 03-10-05 00:52

Som svar på Traffic's indlæg: Jeg kan godt følge det du skriver og vil måske bruge de 2 to drev som billed og musik lager i stedet.

tukols

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 03-10-05 08:33

Hvis man vil ændre på bestyående partitioner, skal man have partition magic eller lignende, eller de slettes under en nyindstallation af xp.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 03-10-05 09:42

Hvis jeg må komme med et rigtig godt alternativ til dette, og som jeg selv har praktiseret på de seneste to PC'er jeg har haft.
Køb en ekstra HD og giv denne "drev-navnet" D. Brug så fremover denne til udelukkende BU af dine filer på C-drevet (eksempelvis en gang om ugen eller måneden...alt efter dit temperament)
Skulle der ske nedbrud på din PC af den ene eller anden art, er det MEGET usandsynligt at begge HD'er kollapser på samme tid.
Det er en forholdsvis lille udgift, med de priser der er på HD'er (og alt andet PC-udstyr for den sags skyld), og giver en rigtig sikkerhed, samt nemt at tage BU af sine filer i dagligdagen.
Jeg brænder efterfølgende hele min BU ned på DVD hvert kvartal, så hvis det utænkelige alligevel skulle ske, har jeg altid dine filer med billeder, DV, opgaver, dokumenter, emails osv. stående på hylden.

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 03-10-05 10:05

Er enig i at det "helt optimale" er at have C og sine data adskildt på 2 diske. Hvad jeg også selv har.
Kører "skift", således at den nyeste HD er til data, og den ældste til C drev.

Har dog aldrig haft brug for et større C drev end 20-25 GB. Selv med de hurtige computere mange har nu, betyder det alligevel noget i "ventetid" om windows skal arbejde med 20-25 GB i forhold til 120GB.

Mener det "enkleste" og hurtigste er at lægge hele mappen dokumenter over på andet drev, og samle det meste af data her. Det er altid "dokumenter" som kommer op som den først valgte hvis du bruger kommandoen "gem som" og jeg sparer tid ved at slippe at browse mig frem til andre drev og mapper.
Jeg har dog et ekstra drev til film etc. som fylder meget.

Og som du så skriver frem med DVDén en gang i kvartalet.

Hilsen tukols
som er på vej ud af døren til 8 dage i Norge.

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 03-10-05 11:46

Hej.
Forbeholder mig ret til at sige, du kan ikke udvide, et existerende C:/ uden der skal laves en repair.
Hvor du sletter dine andre drev først.
Har selv prøvet diverse, programmer til at forøge diskens "C:/" størrelse, intet virker.
HVilket egentlig var spørgsmålet.
Har 2 interne diske, den ene er slået fra, i diskhåndtering, men bliver sat igang, når der kommer vigtig data, der skal gemmes.

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 03-10-05 13:20

Jo man kan.

Partition Magic klarer den process , hvilket jeg har gjort de første 20-25 ganger uden problemer. Man skal selvfølgelig huske at tage back-up alligevel inden, og også sørge for at der er tjekket for drev-fejl og at disken er defragmenteret inden.

Hilsen tukols

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-10-05 13:31

Ændring af partitioner med data på kan gå galt så hele HD skal formateres.
Men med denne diskette kan du lave det du vil.
Technet boot diskette
http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/appz/pmdos.exe
Hent og læg den på skrivebordet>dobbeltklik på den og hav en diskette klar.
Start comp med disketten, og lad den rulle ind af sig selv.
Men men men - partitionering er ikke legetøj, så vigtige ting bør der tages backup af først.
Så spørg før du gør, hvis du er i tvivl.
Eyvind.

Kommentar
Fra : Traffic

Dato : 03-10-05 17:56

De de tre partioner er henholdsvis C, D og E. På 55, 45 og 10 GB.

Jeg havde som skrevet ikke overvejet, at beholde alle 3 partitioner. Men som jeg ser det
ville det være en fordel med en opdelt HD. Hvorfor jeg på baggrund af denne tråd har ændret holdning.

Spørgsmålet lyder nu på :
Hvordan opdeler jeg min HD i C, D og E, på 50, 50 og 20 GB.

Nazgul

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 03-10-05 18:03

Hvor stor er C:/ og de andre drev.???

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 03-10-05 18:05

Du kan stadig ikke ændre størrelsen på dine drev, uden først at slette dem.
Men dem du har, kan du ændre på.

Kommentar
Fra : Traffic

Dato : 03-10-05 18:19

>smxxx

Jeg har 3 partitioner/drev eller hvad det hedder. Der er kun 1 HD.
Det er C, D og E på 55, 45 og 10 GB

Ønskes ændret til 50, 50 og 20.

Nazgul

Kommentar
Fra : Traffic

Dato : 03-10-05 18:21

Går ikke ud fra det har nogen betydning men for en sikkerheds skyld er :
C: 59
D: 48
E: 13

Nazgul

Accepteret svar
Fra : smxxx

Modtaget 100 point
Dato : 03-10-05 18:28

Så skal du gøre som jeg skrev længere oppe.
Eller lave en ny installation.
Hvor du deler drevet op i 2 dele. SOM DU SÅ KAN TILPASSE HENAD VEJEN.
Du skal simpelthen slette det hele,,,,,så kopier alle data.
Hvis du vil videre herfra, skal jeg hjælpe.
Men du kan som sagt ikke BARE lave størrelsen om. UDEN AT SKULLE SLETTE NOGET.
Har selv gjordt ovennævte i Onsdag, efter køb af ny Disk.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-10-05 22:04

Citat
Du kan stadig ikke ændre størrelsen på dine drev, uden først at slette dem.
Men dem du har, kan du ændre på.

Det kan man godt med Partition Magic eller det program jeg henviste til, fra Technet.

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 03-10-05 22:34

Eyvind<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Det kan du altså,,,også,,,, med den cd der følger med din XP, men bruger du det, du bruger, sletter du alt, da Magic ikke har andre steder at ligge XP, hen,,,,,,,,,,,,,,,,
Kender endnu ikke et program, der flytter både MBR/sys, ini, og andre enheder til en anden partion, og virke, bagefter.
Medmindre du har dem liggende, på en bootdiskette, men den er ikke for viderekommende, heller ikke mig.
Men nu er jeg heller ikke datamater,,,,håber det er skrevet forkert.
Pænt ment altså, IKK.
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Har selv lige prøvet diverse programmer, ikke, om du kan få din mbr,,, MED.
Men så kan man, selvfølgelig, tage en masse backup, osv, men så tror jeg altså.
Det var ligesom,,,,,lidt nemmere for ovennævnte, der bare spørger,,,,, at køre en hel ny installation.
Da jeg, ikke tror der skal, for mange lugejern til, om en plante...
mvh

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-10-05 23:04

Dette kan lade sig gøre:
HD på ca. 120 Ca. tal da en HD på 120 ikke er 120 men lidt mindre
[(C:drev 55)(D:drev45)(E:drevmindre end 20)]
Det forudsættes at drevene ikke er fyld helt op.
Kan ændres til:
[(C:drev 50)(D:drev50)(E:drevmindre end 20)]
Da Partition Magic og technet's diskette arbejder i en slags dos tilstand kan det lade sig gøre selvom der er data på partitionerne.
Dog ville jeg foretage en genstart lige efter ændring af C:drevet

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 03-10-05 23:32

Eyvind,,,,,,,,,,altså
Så er vi JO totalt enige,,,,,,,,,,He/He
Bare mig. der har MISSET DET, jeg selv har skrevet, eller omvendt.
Men kan du flytte MBR, også.
Til F.eks D:/
Hvor, når du genstarter, render ind på rette drev
D:/ med MBR, eller skal der skrives en ny MBR.
Ellers går der JO kUK i banken og alt andet, da drevet, JO ikke hedder C:/ MERE.
Men som jeg har skrevet, var det nok, nemmere bare begynde forfra, uden fejl.
Og så lave en hel ny begymdelse.
<<<<<<<<<<<<<
Første gang jeg hørte ordet, hvad system, kører du på, der tænkte jeg,,,UPS, hvad lærte de mig nu ikke i 1957
mvh

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-10-05 23:46

Se jeg kører med flere C:drev på harddisken, men kun een ad gangen.
Jeg kan enten skifte med Partition Magic eller Boot Magic og ved genstart.
MBR fortæller hvor og på hvilken part der skal bootes.
Partitionstabellerne fortæller om størrelse.
PM kan ændre MBR og tabellerne.
Jeg har også HD-skuffer som jeg skifter med.

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 04-10-05 00:05

JAmen så mænd,,, der er nogle der ved hvor de er henne,,,,, til enhver tid, håber jeg skal nøjes med 2 interne, og 1 par udenborrds UPS, gider ikke rette tastefejl mere.......
Partition Magic<<<<<<<<<<<må jeg have set ham efter. BETALINGS
mvh

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 04-10-05 08:38
Godkendelse af svar
Fra : Traffic

Dato : 05-10-05 21:21

Tak for svaret smxxx.

Jeg har nu lavet en ny installation og der kunne jeg ændre drevstørrelserne.

Nazgul